• 0

Eenmanszaak > verhuizen naar het buitenland > BV oprichten?

Hallo,

 

Ik heb dit forum onlangs ontdekt via Google en ik heb een specifieke situatie die ik nog niet terug heb kunnen vinden. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die mij wat meer inzicht kunnen geven in de mogelijkheden voor mij.

 

De feiten:

 

- ik ben sinds een aantal jaar ZZP-er in de vorm van een eenmanszaak

 

- inkomsten zijn op het moment tussen 1 en 1,5 keer modaal, weinig kosten. Omzet (en winst) groeit de afgelopen jaren

 

- ik ben voornemens om in 2013 voor minimaal enkele jaren te verhuizen naar het buitenland (niet-EU), maar ik wil nog wel (naast mijn werkzaamheden daar) klanten in Nederland behouden. Voor de aard van de werkzaamheden kan dit prima.

 

Mijn idee is nu om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV, om op die manier toch mijn bestaande Nederlandse klanten te bedienen.

 

Mijn vragen:

 

- klopt het dat ik geen eenmanszaak meer kan hebben, op het moment dat ik niet meer in Nederland ben ingeschreven?

 

- kan ik wel een BV oprichten, c.q. behouden wanneer ik niet in Nederland ben ingeschreven?

 

- ik lees dat er iets bestaat als een minimum inkomen als DGA. Zijn er constructies denkbaar waarbij er geen minimum inkomen uitbetaald hoeft te worden. Misschien simplistisch gedacht, maar óf door geen directeur te zijn, óf door geen grootaandeelhouder te zijn? Ik denk in de richting van ouders te vragen om ofwel enige aandeelhouder te worden / ofwel één van hen directeur te maken. Lost dit het probleem op? Of komt het minimum inkomen van 42000 dan bij hen te liggen? Zo niet, zouden hier mogelijk andere fiscale gevolgen voor hen aan verbonden zijn?

 

- zijn er mogelijk andere constructies die in mijn geval beter geschikt zijn? Mijn voornaamste doel is om bestaande klanten te behouden en voor hen de voorwaarden van zaken met mij doen niet fundamenteel te veranderen. Fiscale voordelen, danwel mogelijkheden om geld in de BV op te potten en op een later moment uit te betalen, zijn van secundair belang.

 

- het lijkt mij overigens wel praktisch om zelf ook nog een (beperkt) inkomen als werknemer te hebben in de BV in Nederland, voor zaken als afdracht premies etc., simpelweg om tijdens mijn afwezigheid nog arbeidsverleden in Nederland te hebben opgebouwd. Of zie ik dat verkeerd?

 

Ik hoop dat mensen mij wat meer inzicht kunnen bieden. Ik probeer een zo goed beeld te krijgen van de mogelijkheden.

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

- klopt het dat ik geen eenmanszaak meer kan hebben, op het moment dat ik niet meer in Nederland ben ingeschreven?

 

Nee, dat klopt niet. Voorwaarde is wel dat de inkomsten in Nederland gegenereerd wordt. Er is een zogenaamde vaste inrichting nodig en er moet fysiek in Nederland gewerkt worden.

 

- kan ik wel een BV oprichten, c.q. behouden wanneer ik niet in Nederland ben ingeschreven?

 

Ja hoor, dat kan. Of de BV fiscaalrechtelijk onder de Nederlandse belastingen valt is een tweede.

 

- ik lees dat er iets bestaat als een minimum inkomen als DGA. Zijn er constructies denkbaar waarbij er geen minimum inkomen uitbetaald hoeft te worden. Misschien simplistisch gedacht, maar óf door geen directeur te zijn, óf door geen grootaandeelhouder te zijn? Ik denk in de richting van ouders te vragen om ofwel enige aandeelhouder te worden / ofwel één van hen directeur te maken. Lost dit het probleem op? Of komt het minimum inkomen van 42000 dan bij hen te liggen? Zo niet, zouden hier mogelijk andere fiscale gevolgen voor hen aan verbonden zijn?

 

Als jij onder de Nederlandse wetgeving valt, wat ik betwijfel, dan is de gebruikelijkloonregeling van toepassing. De enige wijze om daaraan te ontkomen is om niks met de aandelen (dus met het eigendom) te maken te hebben - dt gldt voor jou en voor jouw verwanten. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie

 

- zijn er mogelijk andere constructies die in mijn geval beter geschikt zijn? Mijn voornaamste doel is om bestaande klanten te behouden en voor hen de voorwaarden van zaken met mij doen niet fundamenteel te veranderen. Fiscale voordelen, danwel mogelijkheden om geld in de BV op te potten en op een later moment uit te betalen, zijn van secundair belang.

 

Je mag gerust vanuit een BV opereren. Of die NV in Nederland belastingplchtig is is een tweede. Voer voor een goed adviestraject...

 

- het lijkt mij overigens wel praktisch om zelf ook nog een (beperkt) inkomen als werknemer te hebben in de BV in Nederland, voor zaken als afdracht premies etc., simpelweg om tijdens mijn afwezigheid nog arbeidsverleden in Nederland te hebben opgebouwd. Of zie ik dat verkeerd?

 

Zou best kunnen, maar is helemaal afhankelijk van de mogelijkheden en de omstandigheden en is een kostenafweging tussen zelf opbouwen of via de volksverzekeringen. Wederom: voer voor een goed adviestraject.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Mvdg,

 

Ik sluit me grotendeels bij Dennis aan.

 

Maar heb je ook aan de optie gedacht om je onderneming voort te zetten in het land waar je naar toe emigreert?

 

Nederlandse klanten mag je ook gewoon (on line) bedienen vanuit het buitenland.

 

Wellicht heeft je toekomstige woonland een fiscaal gunstiger regime dan Nederland.

 

(Hou er bij emigratie van je onderneming wel rekening mee dat je in Nederland fiscaal moet afrekenen.)

 

Enfin, we horen het wel.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis en Odeon,

 

Dank voor de antwoorden! Een aantal meer gerichte vragen heb ik nog wel:

 

1) Eenmanszaak mogelijk?

 

In mijn geval voldoe ik toch niet aan de eisen om een NL eenmanszaak te hebben. Immers er is geen vaste inrichting en ik doe de werkzaamheden niet fysiek in NL. M.a.w. ik moet iets regelen, want een eenmanszaak kan ik niet behouden .. correct?

 

 

2) BV (en ik) belastingplichtig in Nederland?

 

Dit onderdeel begrijp ik nog niet helemaal. Ik kan dus een Nederlandse BV hebben, maar onder het buitenlandse belastingregime vallen? Betekend dat, dat er (mogelijk) geen gebruiksloonregeling geld? En dat ik dus ook geen Nederlandse Vennootschappsbelasting en Inkomstenbelasting betaal?

 

Heeft dit ook gevolgen voor de klanten van de BV? Merken zij er iets van, of doen zij zaken met een gewoon Nederlands bedrijf? Dat is namelijk vooral het punt. Ik wil voor mijn klanten een normaal Nederlands bedrijf blijven en hen niet opzadelen met lastige dingen omdat ik het buitenland ga wonen.

 

En ik begrijp dus ook goed dat in het buitenland wonen, automatisch betekent dat ik in NL geen belasting zal betalen? Zelfs als dat inkomen vanuit een Nederlands bedrijf (de op te richten BV) wordt verdiend en uitbetaald?

 

Voorzetten van de onderneming in het buitenland is een optie, maar ik vrees dat Nederlandse klanten vooral met een Nederlands bedrijf zaken willen doen. Daarnaast bevalt mij de gedachte om nog 'iets' in Nederland te hebben en niet alle banden door te snijden. Het kan zo zijn dat we over een aantal jaren weer terug willen keren naar Nederland.

 

3) Verandert situatie door ouders?

 

Verandert het meenemen van ouders in de mix uberhaupt nog de situatie? Bijvoorbeeld: als ouder óf enige aandeelhouder wordt? Of geen aandeelhouder maar de directeur? Heeft dat dan consequenties voor onder welk belastingregime de BV valt?

 

En is het dus mogelijk om ouders op een van deze manier te betrekken, zonder hen op te zadelen met het gebruiksloon a 42.000?

 

Nogmaals dank voor de antwoorden tot dusver.

Link naar reactie
  • 0

1) Eenmanszaak mogelijk?

 

In mijn geval voldoe ik toch niet aan de eisen om een NL eenmanszaak te hebben. Immers er is geen vaste inrichting en ik doe de werkzaamheden niet fysiek in NL. M.a.w. ik moet iets regelen, want een eenmanszaak kan ik niet behouden .. correct?

 

Lijkt mij correct. Maar dat was niet de vraag die jij gesteld hebt ;)

 

2) BV (en ik) belastingplichtig in Nederland?

 

Dit onderdeel begrijp ik nog niet helemaal. Ik kan dus een Nederlandse BV hebben, maar onder het buitenlandse belastingregime vallen?

 

Dat begrijp je heel goed.

 

Betekend dat, dat er (mogelijk) geen gebruiksloonregeling geld?

 

Yup. De gebruikelijkloonregeling is een kwestie van de Nederlandse loonbelasting. Als je daar niet onder valt heb je daar ook niets mee te akn.

 

En dat ik dus ook geen Nederlandse Vennootschappsbelasting en Inkomstenbelasting betaal?

 

Die mogelijkheid is er, ja.

 

Heeft dit ook gevolgen voor de klanten van de BV? Merken zij er iets van, of doen zij zaken met een gewoon Nederlands bedrijf? Dat is namelijk vooral het punt. Ik wil voor mijn klanten een normaal Nederlands bedrijf blijven en hen niet opzadelen met lastige dingen omdat ik het buitenland ga wonen.

 

Ik weet niet wat kouw handel is, maar onder voorwaarden is het mogelijk om wel belastingplichtig te zijn voor de Nederlandse omzetbelasting. Als dat het geval is hoeven jouw klanten niets / heel weinig te merken van jouw locatie.

 

En ik begrijp dus ook goed dat in het buitenland wonen, automatisch betekent dat ik in NL geen belasting zal betalen?

 

Nee. Dit is geen automatisme. Het is wel een mogelijkheid en ik vermoed zelfs een waarschijnlijkheid.

 

Zelfs als dat inkomen vanuit een Nederlands bedrijf (de op te richten BV) wordt verdiend en uitbetaald?

 

Nee, wederom half. Als jij in Nederlandse loondienst wel. Op het moment dat het bestuur van de BV niet langer in Nederland gevestigd is verhuisd de BV ook en is het geen Nederlands BV meer.

 

Voorzetten van de onderneming in het buitenland is een optie, maar ik vrees dat Nederlandse klanten vooral met een Nederlands bedrijf zaken willen doen.

 

Willen ze niet vooral met jou zaken doen?

 

Daarnaast bevalt mij de gedachte om nog 'iets' in Nederland te hebben en niet alle banden door te snijden. Het kan zo zijn dat we over een aantal jaren weer terug willen keren naar Nederland.

 

En waarom zou dat niet kunnen als je de afgelopen jaren in Nederland niets zou 'hebben'. De belangrijkste band, jouw nationaliteit, snijd je immers niet door, qua opbouw van bijvoorbeeld AOW is er van alles mogelijk, van opbouwen bij de SVB tot zelf regelen in bijvoorbeeld een lijfrente. Kwestie van rekenen...

 

3) Verandert situatie door ouders?

 

Verandert het meenemen van ouders in de mix uberhaupt nog de situatie? Bijvoorbeeld: als ouder óf enige aandeelhouder wordt? Of geen aandeelhouder maar de directeur? Heeft dat dan consequenties voor onder welk belastingregime de BV valt?

 

Als de ouders et bestuur vormen dan hoeft de vennootschap niet te verhuizen. Dit heeft dus wel degelijk invloed.

 

En is het dus mogelijk om ouders op een van deze manier te betrekken, zonder hen op te zadelen met het gebruiksloon a 42.000?

 

Ja, door ze alleen bestuurder te laten zijn. Als het bestuur geen arbeid verricht voor de BV, met uitzondering van de bestuurswerkzaamheden, vallen ze niet onder de gbruikelijkloonregeling. Ovetogens, je zadelt hen niet op met het gebruikelijk loon maar de BV.

 

Ik wijs je nog even op de belangrijkste tip die ik je gegeven heb:

Voer voor een goed adviestraject...

 

Dit is en veel te complexe casus om hiervoor op een forum een passend antwoord te vinden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste mvdg,

 

In principe betaal je belasting in je woonland (domiciliebeginsel), tenzij je in Nederland over een vaste inrichting beschikt.

 

Voor een rechtspersoon (BV) geldt dat je belasting betaalt daar waar de feitelijke leiding van de rechtspersoon wordt uitgeoefend. Dat is - neem ik aan - ook je toekomstige woonland. Wel is het zo dat je met een Nederlandse BV aangifte moet blijven doen in Nederland, maar je krijgt een voorkoming dubbele belasting voor zover je winst in het buitenland wordt belast.

 

Als de winst in het buitenland is belast, heb je in principe niets te maken met de Nederlandse regels inzake gebruikelijk loon, maar je krijgt dan wel te maken met de fiscale wetgeving van je nieuwe woonland.

 

Overigens als je te maken krijg met belastingplicht in 2 landen moet je er altijd het belastingverdrag met het desbetreffende land op na slaan.

 

Ik begrijp niet waarom je Nederlandse klanten moeilijk zouden doen, als je onderneming vanuit het buitenland wordt uitgeoefend. Je kunt gewoon een Nederlandse naam blijven hanteren, een Nederlandse (zakelijke) bankrekening aanhouden en facturen in het Nederlands versturen. Je klanten merken er dan weinig van dat de onderneming in het buitenland zit. Hoe het met de BTW zit weet ik niet, omdat ik niet weet naar welk land je emigreert.

 

Als je weer terugkeert naar Nederland kun je je onderneming gewoon weer inschrijven in Nederland.

 

Je ouders zou ik er buiten houden. Dat lost niets op.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet inderdaad een paar zaken goed uit elkaar houden:

 

1. In Nederland heeft men het over belasting, en dan heb ik het over de inkomstenbelasting, terwijl daar voor een groot deel sociale lasten in zitten (premie volksverzekeringen) en je verplicht bent je daar buiten ook nog een nominale ziektekostenverzekering aan te schaffen. In het buitenland is dit meestal gescheiden: in de belasting zit geen sociale verzekering. Voor je eigen "vel", is de sociale verzekering en de voorzieningen die hieruit voortvloeien, meestal het belangrijkste. Dus een land kan lage belastingpercentages hebben, maar als je hulpbehoevend wordt, krijg je alsnog de rekening gepresenteerd. Bekijk het totaal plaatje, wat niet eenvoudig is, vraag advies aan iemand die de regels van het land kent. Bij de SVB krijg je informatie om je sociale verzekering (AOW, AWBZ) in Nederland voort te zetten, als je dit wenselijk vindt.

 

2. Voor de vennootschapsbelasting geldt ook: alleen het belastingtarief vergelijken is niet voldoende, bestudeer (of laat je lokaal adviseren, of door iemand die de regels van het land kent) welke regels er gevolgd moeten worden, welke aftrekposten van toepassing zullen zijn, om tot een belastbaar bedrag te komen.

 

3. Geld wat in een vennootschap zit, moet er eerst uitgehaald worden (lees belast worden) voorda je er persoonlijk van kunt genieten. Het ligt helemaal aan de specifieke situatie wat voor jou het meest gunstig is.

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Beste mvdg,

 

deze post is al even geleden maar ik zit in precies hetzelfde schuitje. Ik heb een BV en ben sinds kort woonachtzaam in het buitenland (Hong Kong) en wil graag de inkomstenbelasting verleggen naar Hong Kong. Wat heb jij destijds uiteindelijk gedaan?

 

Ook ik wil mijn opdrachtgevers in NL gewoon kunnen blijven bedienen zonder dat ze hinder onder vinden van mijn verblijf in het buitenland (dus gewoon een NL rekeningnummer voor betalingen aanbieden etc.)

 

Mocht iemand anders hier ervaring mee hebben, dan hoor ik het heel graag!

 

Bij voorbaat dank,

 

 

Arthur

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij woont in HongKong, betaal je daar sowieso inkomstenbelasting, en niet in Nederland. Je kan discussieren over de definitie van 'wonen', maar da's een ander verhaal.

Als jij enig eigenaar en enig bestuurder bent van die BV, en jij woont in HongKong, dan woont je BV ook in HongKong, en betaalt die dus in HongKong loonbelasting en vennootschapsbelasting (of de lokale variant daarvan).

 

Er is geen enkele belemmering (behalve dan misschien vanuit de bank) om als BV, gevestigd in Hong Kong, een Nederlandse bankrekening aan te houden. Je zult wel moeten ophouden met Nederlandse btw in rekening te brengen aan je klanten en op je facturen je vestigingsadres in Hong Kong moeten vermelden.

 

Hoe lang verwcht je in Hong Kong te blijven?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hi Marcel,

 

Hartelijk dank voor je reactie!

 

Klopt, ik ben enig eigenaar en enig bestuurder van de BV.

 

Ok, lijkt me geen probleem om geen BTW in rekening te brengen en ook het vestigingsadres aanpassen is geen enkel probleem.

 

Maar ik neem aan dat ik dan een adreswijziging moet doorgeven bij de kvk en belastingdienst? Is dit dan voldoende?

 

Ik verwacht minimaal 2 jaar in Hong Kong te blijven, en als het allemaal voorspoedig verloopt hier hoogst waarschijnlijk langer.

 

Met vriendelijke groet,

 

Arthur

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat je je hebt ingeschreven als inwoner van Hong Kong, ik vermoed dat je dan automatisch wordt uitgeschreven als inwoner van Nederland. Privé gaat dat dus in principe van zelf, maar vertrouw nooit wat een gek op het internet zegt.

BV zul je zelf van adres moeten wisselen, heeft de KvK een formulier voor, opsturen met een kopie van je paspoort erbij hoppa. Binnenlandse verhuizingen kan de KvK pas accepteren als de bestuurder zelf óók formeel verhuisd is, hoe dat met buitenlandse verhuizingen zit, weet ik niet.

Of de Belastingdienst dan ook automatisch stopt met het digitaal uitreiken van btw-aangiftebiljetten, wat zou dat een mooie wereld zijn. Ik zou er daarom ook maar een briefje naar je favoriete belastingkantoor aan wagen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

hahaha, hartelijk dank Marcel!

 

Nog een vraag die me net te binnenschoot, ik heb in Hong Kong een Limited opgericht om vanuit de Limited opdrachtgevers in Hong Kong te kunnen bedienen. De BV die ik heb opgericht is bedoeld om opdrachtgevers vanuit Nederland te kunnen bedienen. Maar is dit nu wel nodig geweest, of had ik ook alles vanuit de Limited kunnen doen??

Link naar reactie
  • 0

Had op zich ook gekund, maar daar kunnen wat haken en ogen aan zitten.

 

Overigens zul je de emigratie wel degelijk aan je gemeente moeten doorgeven. In tegenstelling tot een binnenlandse verhuizing, waarbij je nieuwe gemeente aan de oude gemeente (en andere instanties zoals de belastingdienst) doorgeeft dat je bent verhuisd, gebeurt dat bij emigratie niet. Er is niet zoiets als (automatische) gegevensuitwisseling tussen landen op het gebied van verhuizing.

 

Zolang je in Nederland (buitenlands) belastingplichtig bent, zul je overigens bij een volgende verhuizing (bijvoorbeeld als je binnen HK verhuist), zelf de Nederlandse belastingdienst moeten informeren, om maar eens wat te noemen.

 

Nu ken ik je situatie niet, maar het kan geen kwaad om vóór emigratie eerst eens te informeren wat het allemaal gaat kosten. Bijvoorbeeld omdat de zetelverplaatsing van een vennootschap in beginsel eindafrekening met zich meebrengt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Heel interessante discussie vandaar opnieuw een opening. Bedankt voor alle informatie hierboven: ik ben steeds weer andere scenario's voor mezelf aan het bedenken en wordt er een beetje moe van ;-) Dus misschien kunnen jullie ook eens met mij meedenken.

Heb een NLse eenmanszaak maar wil graag van Nederland in Spanje gaan wonen. Mijn vriendin gaat ook voor me aan het werk dus straks ook twee man personeel: dat kan ook meewegen in het plaatje.

Ik ben erg blij met hoe makkelijk alles in Nederland gaat: BTW-belasting opgeven is een eitje, eens per jaar met een vriend om de tafel voor je inkomstenbelasting, en voila, dat is de administratie. De Rabobank voelt veilig en vertrouwd, en goedkoop als er wél eens internationale transacties moeten worden gedaan. Ik heb niet zoveel omzet en maar een klein percentage kosten: word vooral betaald voor mijn adviserend werk.

In Spanje is alles anders: super bureaucratisch, alles duurt eeuwen, overal heb je mensen voor nodig en sociale kosten voor ZZPers zijn vastgezet op 250 Euro per maand: vergelijkbaar bedrag voor een werkneemster. Dus dat zijn flinke extra kosten en zorgen: helemaal geen probleem om belasting te betalen waar ik woon (ik draag graag bij) maar als het makkelijker kan dan graag! Met een OOM verzekering voor in het buitenland woonachtigen ben ik véél goedkoper uit en krijg ik bovendien betere zorg...

Mijn idee was zoals hierboven: BV'tje in Nederland houden (evt dus met ouder in bestuur) en ter plaatse over mijn inkomsten belastingen betalen. Zoals wanneer iemand in België woont. Kan dat? Of toch maar de hele boel over naar Spanje met evt de Rabobank rekening nog in Nederland?

Alvast hartelijk dank voor jullie kennisdeling.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in een zelfde soort pakket echter nog iets ingewikkelder.

Ik heb een eenmanszaak met +/- 500.000 euro winst per jaar (1.2mln omzet).

Omdat dit aardig veel is voor een eenmanszaakzal ik er deze maand een B.V. van maken met terugwerkende kracht tot 1 Januari 2016. (hiervoor heb ik op tijd een intentie verklaring voor ingestuurd naar de Belastingsdienst).

Nu ben ik van plan om mij volgend jaar uit te schrijven uit Nederland en naar Curacao te verhuizen.

Ik wil echter mijn B.V. in Nederland houden omdat ik afrekenen met de Fiscus over de waarde van mijn bedrijf wil voorkomen ( afrekenen over de stakingswinst ).

De waarde ligt tussen de 1 en 3mln wat zou betekenen dat ik bij een verhuizing van de onderneming naar Curacao 25% over dat bedrag moet betalen aan de belastingsdienst. Dat geld heb ik niet liggen.

Ik ben me er van bewust dat er met bepaalde constructies (e-zone n.v.) op Curacao effectief maar 0,2% belasting wordt geheven over de winst uit de onderneming. De verhuizing brengt echter zoveel haken en ogen met zich mee dat ik daar van af zie. Ook ben ik van plan om maar 3 jaar op Curacao te wonen en daarna weer naar Nederland terug te gaan. Bij een dergelijke korte duur op Curacao zou de Nederlandse fiscus kunnen zeggen dat ik er slechts naar toe ben gegaan om belasting te ontwijken en mij alsnog een aanslag sturen voor de 3 jaar dat ik met de onderneming op Curacao zat.

 

Daarnaast mag ik de B.V. 3 jaar niet verkopen nadat deze wordt omgezet van een eenmanszaak naar B.V. omdat deze via een geruisloze inbreng wordt opgericht. Mocht de onderneming wel binnen 3 jaar verkocht worden dan moet er nog eens worden afgerekend met de belastingsdienst over de waarde die de eenmanszaak had op 1 Januari 2016.

Tot zover de inleiding...

 

Mijn vraag: Hoe kan ik de B.V. waarvan ik nu de enigste directeur ben in Nederland houden?

Hierboven lees ik dat als het bestuur verhuis te B.V. automatisch mee verhuist en dat betekend afrekenen met de fiscus.

Kan ik een locale directeur aanstellen die praktisch niets doet?

Een soort van brievenbus B.V. in Nederland?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag: Hoe kan ik de B.V. waarvan ik nu de enigste directeur ben in Nederland houden?

Hierboven lees ik dat als het bestuur verhuis te B.V. automatisch mee verhuist en dat betekend afrekenen met de fiscus.

Kan ik een locale directeur aanstellen die praktisch niets doet?

Een soort van brievenbus B.V. in Nederland?

 

Er zijn duizenden buitenlandse multinationals die dat precies zo doen, dus waarom jij dat niet zou kunnen, zou ik niet weten. (Al heb ik soms de indruk dat, als je maar geld genoeg hebt, de wet opeens over een soort rubberen eigenschap beschikt die hij niet tegenover jou en mij heeft.) Je zou het een fiscalist kunnen vragen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Yes, there is a solution to prevent it. It is possible to let your company(B.V, not sure how it applies to eenmanzak) run in Netherlands (when you are the sole director and you live abroad) with a trust company in Netherlands. A trust company(trust services) manages it for you. It might cost 3200 euro per year or so. Now, if you still manage the company from abroad(through the trust company) then that violates the trust company purpose. So you would need to dig deeper how that works. There are specific rules set up for that.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.