• 0

Legercommandant klant

Hallo allemaal,

 

Ik ben inmiddels sinds 2007 ondernemer, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Als zzper huur ik me zowel voor grote als kleine opdrachten uit.

Ik heb me uit laten huren voor een opdracht van slechts € 5.

Iedere kleine klant kan later een grote klant worden is mijn motto hierin.

Alleen ontstaan er al vanaf het begin problemen.

Mijn klant mailt mij een opdracht door terwijl ik in bespreking zit met een andere potentiële klant..

Ik check tijdens een gesprek uiteraard geen e-mail.

Vervolgens zie ik bij terugkomst 20 mailtjes (niet overdreven).

De een is nog bedreigender dan de ander.

Het kwam er op neer dat ik een slechte zpp'er was dat ik niet binnen 1 uur reageer.

Het ging echt om 1 uur en geen dagen.

Ik heb vanuit het oogpunt klant is koning de beste man proberen uit te leggen dat ik in bespreking zat.

Vervolgens heb ik hem gemeld dat ik direct voor hem aan de slag zou gaan.

Ik krijg een mail terug dat hij het dan wel binnen 30 min verwacht.

Op het moment dat ik de opdracht terug mail wordt ik gebeld door de beste man waar de opdracht blijft.

Nou in uw postvak in.

Dit is vervolgens klaar en afgerond tot afgelopen nacht.

Ik ben 4x gebeld door deze meneer in kwestie en mijn mail zat vol berichten.

Hij had bedacht dat hij vannacht nog een tekst nodig had en hij werd kwaad dat ik deze niet lever.

Ik ben er nu echt helemaal klaar mee en begin zelfs kwaad te worden.

Ik snap dat de klant koning is, maar ik wil niet op zo'n manier gecommandeerd worden.

Het punt is alleen dat hij op een forum zit waar ik tientallen positieve referenties heb staan.

Met 1 klik heb ik een negatieve en ik wil toch echt van deze man af.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind je in je omschrijving ook veel te lief voor de "klant". Dit is namelijk geen klant. Dit is iemand die voor een dubbeltje (letterlijk zelfs bijna) op de eerste rang gaat zitten en schaamteloos misbruik maakt van jouw vriendelijkheid. Een klant is koning, maar dat betekent niet dat het eenrichtingsverkeer is. Fatsoensnormen en dergelijke mag je gewoon van je klanten verwachten.

 

Dat gezegd hebbende: als je van hem af wilt is er eigenlijk maar 1 goede manier

Je belt de klant en vertelt hem dat de samenwerking niet loopt zoals het hoort en dat je de zakelijke relatie beeindigt.

Nadeel hiervan: je moet stevig in je schoenen staan en heel direct en duidelijk durven zijn, anders ben je in no time in een discussie verwikkeld en schik je misschien in onder de grote druk die een dergelijk persoon kan uitoefenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als de klant 'koning' is, ben jij keizer. Wat een onzin, die vent is toch gewoon gek (maar dan letterlijk). Jij bent ondernemer en dus de baas, punt. Hij krijgt dus niets meer op deze manier.

 

Al kun je vooraf ook wel beseffen dat iemand die een opdracht voor € 5 wilt, nooit een klant wordt waar je normaal mee omgaat. Dat kost een babysit van 16 voor een uurtje werk, zeker niet een zelfstandig ondernemer in jouw branche.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Ik zag in mijn onderschrift Webdedign staan, maar dit doe ik al lang niet meer.

Ik ben sinds 2010 bezig me mijn SEO geoptimaliseerde tekstbureau.

Dit betekent dat ik voor een paar cent per woord teksten schrijf.

Gezien de prijs was dit een korte tekst.

Ik zie regelmatig dat klanten me eerst uitproberen met een kleine opdracht en hierna met een opdracht van € 200 komen.

Vandaar dat ik ook kleine aanneem.

Ik zit er alleen nog mee hoe ik deze man afwijs zonder negatieve referentie

Want in zijn ogen ben ik een slechte zpp'er omdat ik s'nachts niet voor hem klaar sta.

Link naar reactie
  • 0

Die mensen bestaan nou eenmaal. Nogmaals, die is gewoon gek en een onderdeel van de mensen (en dus ook klanten) bestaan daar uit. Niet teveel faciliteren zo iemand, hij mag best eens te horen krijgen dat hij over de rand gaat in plaats van alleen maar jaknikkers te krijgen omdat ie ergens online op kan klikken.

 

Maar goed, zoals eerder gezegd; jij bent de baas en hebt t meeste inzicht in je bedrijf. Als jij de mogelijkheid op een negatieve reactie ergens online echt belangrijker vind dan je 'eer' behouden bij zo'n type, dan kun je inderdaad per mail (leest ie toch elke minuut) aangeven dat de verwachtingen over en weer blijkbaar verkeerd zijn ingeschat en het verstandig is de zakelijke relatie te beëindigen. wens je m ook nog even welgemeend succes met het vinden van een tekstschrijver die beter kan leveren wat ie zoekt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

Dit is inderdaad een goede formulering en zo ga ik reageren.

 

Wat betreft het administratiekantoor dit is een nieuw project.

Officieel ben ik niet als tekstschrijver afgestudeerd en was dit een uit de hand gelopen bijbaantje waar ik goed mijn brood mee kan verdienen nu ik afgestudeerd ben.

Maar ik wil graag mijn administratiekantoor nog steeds starten.

Hier ben ik meebezig en ondertussen heb ik als basis levensonderhoud mijn teksten ;).

Link naar reactie
  • 1

Ik heb de beste man nu een e-mail gestuurd dat ik niet aan zijn verwachtingen kan voldoen.

Dit komt omdat ik kwaliteit wil leveren en dit met deze tijdsdruk niet haalbaar is.

Ik heb hem succes gewenst met het vinden van een nieuwe tekstschrijver ;).

O en ik breng de vijf euro niet in rekening hihi.

Die kan ik wel missen en ik ga vandaag lekker aan de slag met een grote opdracht.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Officieel ben ik niet als tekstschrijver afgestudeerd en was dit een uit de hand gelopen bijbaantje waar ik goed mijn brood mee kan verdienen nu ik afgestudeerd ben.

 

 

Met zulke prijzen valt dat te betwijfelen. Ik weet niet of SEO-schrijven iets met taal te maken heeft, maar afgaande op wat je schrijft is dat administratiekantoor een veel beter toekomstalternatief.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik merk bij mijzelf de volgende vraag: In hoeverre heeft je eigen opstelling bijgedragen aan dit gedrag?

Daarmee bedoel ik het volgende: Als jij jezelf op deze manier aanbied: 5 euro voor een opdracht, dan stel jij jezelf al in de underdog positie in mijn ogen en kan bij rare klanten (want dat is hij zeker) er het idee ontstaan: ik kan hier alles bepalen.

 

Voor de volledigheid: ik zeg niet dat het jou schuld is!

 

Wel denk ik dat als jij je steviger neerzet (in onder andere je prijs) je een meer gelijkwaardige verhouding met je klant krijgt.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ooit wat meer geduld gehad dan deze legercommandant, maar ik heb dan ook nooit iets van je mogen ontvangen. Zelfs nadat ik van mijn kant wegens het niet leveren de opdracht annuleerde heb ik geen enkele reactie van je mogen ontvangen.

 

Misschien je interne procedures eens aanpassen, zeker als je bang bent voor negatieve feedback.

Link naar reactie
  • 0

Geen nette reactie van je Derek Jan!

Ook al is het waar wat je schrijft, voegt het niks toe aan de vraag van ts.

Dat soort zaken moet je niet in de groep gooien! Niet chic.

 

ronny

Niet mee eens. Derek Jan haakt volledig in op de post van de TS met een real-life voorbeeld. Veel verhalen/situaties hebben nou eenmaal meerdere kanten.
Link naar reactie
  • 0

Ik vind de opmerking van Derek-Jan wel kenmerkend voor de situatie van TS eigenlijk. Wanneer je last hebt van klanten die het idee krijgen je als voetveeg te kunnen gebruiken, heeft dat vaak te maken met de manier waarop je jezelf en je onderneming serieus neemt. Daarbij hoort ook het serieus nemen van de klanten die je wel hebt.

 

De insteek dat je uit kleine opdrachten ook grote opdrachten kunt krijfen, is ansich niet verkeerd. Maar 5 euro is geen kleine opdracht; 5 euro is geen opdracht. Je vaste kosten (klantcontact, administratie, opstarten, inleven) zijn bij een normaal uurtarief hoger dan 5 euro. Uiteindelijk lever je dus alleen geld in.

 

Doe jezelf een lol, en begin eerst eens bij wat belangrijk is: je reputatie. Die reputatie verdien je niet bij lui die opdrachten van een handvol wisselgeld geven en toch nooit tevreden zijn. Zoek klanten die je serieus nemen, en neem die klanten op jouw beurt serieus. Uit een volwassen werkrelatie haal je veel meer.

Link naar reactie
  • 0

Dit betekent dat ik voor een paar cent per woord teksten schrijf.

Gezien de prijs was dit een korte tekst.

Ik zie regelmatig dat klanten me eerst uitproberen met een kleine opdracht en hierna met een opdracht van € 200 komen.

Vandaar dat ik ook kleine aanneem.

 

Voor € 0,02 per woord is het een tekst geweest van 250 woorden, en in dat opzicht kan ik me de beweegredenen van Melissa voorstellen. Een kleine opdracht hopend op een grotere opdracht, die soms komt, maar vaak ook niet.

Misschien toch adverteren met een minimum orderbedrag van € 40,00, je hebt zoals Sabra aanhaalt ook je vaste kosten, en voor € 5,00 kun je niet eens de factuur maken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.