• 0

Webshop voor klant gebouwd

Beste allemaal,

 

Ik ben helemaal nieuw hier en ben blij dat ik dit forum heb gevonden. Mijn verhaal zal ik niet al te lang houden.

 

In juni hebben wij een webshop gebouwd voor een klant. Deze klant was zeeeer tevreden. We kregen zelfs een taart op ons adres.

 

Twee maanden later in augustus kregen we een bericht dat de klant niet tevreden was, omdat de klant niks had kunnen verkopen. Dit ligt natuurlijk niet aan ons. Maar we hebben de klant geholpen met een nieuw ontwerp, geheel kosteloos. We hebben een geheel nieuwe ontwerp gemaakt en de klant was weer tevreden. Uiteindelijk hebben we de klant geholpen om de klant te behouden en tevreden te stellen.

 

Nu krijgen we een bericht dat de klant de webshop wilt verkopen. Wij hebben zoveel moeite gedaan, en de klant wilt de webshop verkopen. Onze afspraak was als volgt:

 

- ontwerp en bouwen van een webshop

- maatwerk module maken

- dit allemaal voor eenmalige opstartkosten en een maandelijkse abonnement

 

De klant heeft dus betaald voor het eerste ontwerp en de module. Dit willen we de klant graag geven. Is het mogelijk dat wij de klant de originele producten geven i.p.v. het laatste ontwerp die ons veel tijd heeft gekost? Jullie begrijpen mij hopelijk, anders verneem ik het graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Thomy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Wat ik heb begrepen is dat het open-source betreft en dat het een implementatie van ontwerp op bestaande modules is. Dus van intellectueel eigendom is dan geen sprake. Geen technologisch maatwerk of wijzigingen die bedacht en gecreëerd zijn door de TS (als ik het goed heb).

 

Dan hebben we het alleen over creatief eigendom, wat een lastigere discussie is. Want deze moet (volgens mij) wel vastgelegd worden.

 

Ik zou zo snel mogelijk zorgen dat je verder kan met productief en leuk werk:

Geef ze een dump van de database en de templates waarvoor betaald is, en vertel ze welk opensource pakket er is gebruikt. Dan zouden zelf een nieuwe ontwikkelaar kunnen vinden om dat te implementeren op een nieuwe hosting. En werkbestanden (photoshop e.d.) hou je lekker zelf.

 

En voor het tweede ontwerp (als ze dit eisen) een duidelijke prijs neerleggen. Want deze zat niet in de originele opdracht, en is dus ook nog niet voor betaald.

 

En bij dat laatste zou ik persoonlijk deze misschien zelfs ook gewoon afgeven. Onder het mom, stik erin want ik heb wel wat beters te doen.... maar dat ben ik

 

Mijn mening,

 

Micha

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Inhakend op het intellectueel eigendom. Als ik door iemand een webshop laat bouwen specifiek voor mij dan ligt het intellectueel eigendom standaard bij de maker? Dat is toch eigenlijk vreemd, ik betaal dan toch voor een op maat gemaakt product waarvan ik dan zou verwachten dat het ontwerp en de code ook eigendom van de koper worden bij oplevering.

 

Auteursrecht, dat valt onder intellectueel eigendom, wordt automatisch verkregen wanneer iemand iets creëert, ook zonder dat dit wordt vastgelegd. Wanneer een opdrachtgever de rechten wil bemachtigen van de auteur (of webdesigner) moet dit dus expliciet in de verkoop / overeenkomst worden opgenomen m.i.

Link naar reactie
  • 0

Maar het is wel verstandig om dit in je algemene voorwaarden op te nemen. Aan Basto: over dit onderwerp zijn talloze boeken vol geschreven.

Waarom? Het is in de wet geregeld, dus dat voldoet. Als je een webshop met keukenmessen runt hoef je ook niet in je algemene voorwaarden op te nemen dat met die messen geen andere mensen gestoken mogen worden. ;)

Er zijn landen waar dit wel moet, iets met een hondje en magnetron ;) serieus, ik heb het in mijn voorwaarden staan om gezeur te voorkomen. Lijkt mij gewoon verstandig om het op te nemen.

 

Eerder dit jasr heb ik ook te maken gehad met een klant die eerst tevreden was. Heb nog een mail met superlatieven liggen. Maar de tevredenheid duurde tot het moment dat hij moest betalen. Dat weigerde hij categorisch. Na enkele weken van aanmaningen wilde hij ineens over alle bronbestanden beschikken. Daar ging ik niet mee akkoord. De aangetekende brieven vlogen over en weer. Uiteindelijk dacht ik bij mezelf dat zo iemand mijn energie niet waard is. Ik heb hem op cd-rom alle bronbestanden gegeven en gezegd dat hij er maar "gelukkig" mee moest worden. Mijn centen heb ik nooit gezien. Maar dat ik van al die negatieve energie verlost raakte was me ook veel waard.

 

Soms is het beter om je verlies te nemen en opgewekt weer verder te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Dit vind ik toch niet terecht:

 

 

En bij dat laatste zou ik persoonlijk deze misschien zelfs ook gewoon afgeven. Onder het mom, stik erin (...)

 

Ik heb hem op cd-rom alle bronbestanden gegeven en gezegd dat hij er maar "gelukkig" mee moest worden.

 

 

 

 

Dat je het verlies incasseert en 'de klant' in de prullenbak gooit, daar ben ik helemaal mee eens. Want het is vaak veels te ingewikkeld om je recht proberen te krijgen.

Maar dat je dan ook nog eens vitale dingen gaat naleveren 'om niet' lijkt mij niet goed (ook niet voor je eigen gevoel). Dan wordt het slechte gedrag ook beloond.

 

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft een schijfje met Photoshopbestanden gekregen, de database en de inloggegevens van het cms. Dat heb ik in mei gegeven. Vorige week nog op zijn site gekeken en er was niets veranderd. Volgens mij zit hij zich nog steeds af te vragen wat hij met die bestanden kan (hij kon amper met Word omgaan, laat staan dat hij uit de voeten kan met Photoshop). Vind ik wel humor.

 

Link naar reactie
  • 1

Waarom deze defensieve insteek? Het is prachtig dat jouw klant een koper heeft voor een website die amper converteert. Dan is het toch simpel om die klant te vertellen dat je graag meewerkt, mits de nieuwe eigenaar het huurcontract overneemt. Met een looptijd van x maanden/jaren....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet weg en lees nog de reacties :) Heel erg bedankt, ik ben al een vaste lid geworden ;)

 

Welkom. :)

 

De vraag is nu een beetje: wat wil jij? Want we kunnen hier heel lang (en interessant) discussieren over eigendom en wat nog meer, maar zoals anderen ook al aangaven: je moet ook verder en leren van je fouten. Je weet nu welke dingen je kan verbeteren in de toekomst. Misschien ben je zelfs wat mensenkennis rijker. Hoeveel energie wil je hier in gaan steken?

 

(oh psst, ik bedoel hiermee niet te zeggen dat jij als een mak lam voor een handje knabbels je bronbestanden moet overdragen. Dat dat even duidelijk is.)

Link naar reactie
  • 0

Waarom deze defensieve insteek? Het is prachtig dat jouw klant een koper heeft voor een website die amper converteert. Dan is het toch simpel om die klant te vertellen dat je graag meewerkt, mits de nieuwe eigenaar het huurcontract overneemt. Met een looptijd van x maanden/jaren....

 

Beste TwaBla,

 

Ik ben tegenover de klant niet negatief geweest. Ik heb meegewerkt en alles duidelijk uitgelegd. De klant heeft ons een negatief gevoel gegeven waardoor wij ons een beetje belazerd voelden. Maar gelukkig heeft het niet zo uitgepakt. Degene die de webshop heeft overgenomen wilt ook met ons werken.

 

Nogmaals bedankt!!

 

Groet Thomy

Link naar reactie
  • 0

Inhakend op het intellectueel eigendom. Als ik door iemand een webshop laat bouwen specifiek voor mij dan ligt het intellectueel eigendom standaard bij de maker? Dat is toch eigenlijk vreemd, ik betaal dan toch voor een op maat gemaakt product waarvan ik dan zou verwachten dat het ontwerp en de code ook eigendom van de koper worden bij oplevering.

 

Auteursrecht, dat valt onder intellectueel eigendom, wordt automatisch verkregen wanneer iemand iets creëert, ook zonder dat dit wordt vastgelegd. Wanneer een opdrachtgever de rechten wil bemachtigen van de auteur (of webdesigner) moet dit dus expliciet in de verkoop / overeenkomst worden opgenomen m.i.

 

Altijd goed om te weten, weer wat geleerd.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet weg en lees nog de reacties :) Heel erg bedankt, ik ben al een vaste lid geworden ;)

 

Welkom. :)

 

De vraag is nu een beetje: wat wil jij? Want we kunnen hier heel lang (en interessant) discussieren over eigendom en wat nog meer, maar zoals anderen ook al aangaven: je moet ook verder en leren van je fouten. Je weet nu welke dingen je kan verbeteren in de toekomst. Misschien ben je zelfs wat mensenkennis rijker. Hoeveel energie wil je hier in gaan steken?

 

(oh psst, ik bedoel hiermee niet te zeggen dat jij als een mak lam voor een handje knabbels je bronbestanden moet overdragen. Dat dat even duidelijk is.)

 

Thnx :)

 

Zoals ik al hierboven heb aangegeven is het gelukkig goed afgelopen. Je moet het zo zien. Een klant is heel negatief, dan gaan wij er ook vanuit dat het niet goed zal aflopen. Uiteraard blijven we altijd netjes. Maar in dit geval hebben we veel geleerd en zullen we de toekomstige klant beter informeren.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet weg en lees nog de reacties :) Heel erg bedankt, ik ben al een vaste lid geworden ;)

 

Welkom. :)

 

De vraag is nu een beetje: wat wil jij? Want we kunnen hier heel lang (en interessant) discussieren over eigendom en wat nog meer, maar zoals anderen ook al aangaven: je moet ook verder en leren van je fouten. Je weet nu welke dingen je kan verbeteren in de toekomst. Misschien ben je zelfs wat mensenkennis rijker. Hoeveel energie wil je hier in gaan steken?

 

(oh psst, ik bedoel hiermee niet te zeggen dat jij als een mak lam voor een handje knabbels je bronbestanden moet overdragen. Dat dat even duidelijk is.)

 

Thnx :)

 

Zoals ik al hierboven heb aangegeven is het gelukkig goed afgelopen. Je moet het zo zien. Een klant is heel negatief, dan gaan wij er ook vanuit dat het niet goed zal aflopen. Uiteraard blijven we altijd netjes. Maar in dit geval hebben we veel geleerd en zullen we de toekomstige klant beter informeren.

 

Ik had een bericht gemist denk ik, want dat had ik inderdaad niet gelezen. Goed om te horen dat het positief in afgelopen.

Link naar reactie
  • 0

Eerder dit jasr heb ik ook te maken gehad met een klant die eerst tevreden was. Heb nog een mail met superlatieven liggen. Maar de tevredenheid duurde tot het moment dat hij moest betalen. Dat weigerde hij categorisch. Na enkele weken van aanmaningen wilde hij ineens over alle bronbestanden beschikken. Daar ging ik niet mee akkoord. De aangetekende brieven vlogen over en weer. Uiteindelijk dacht ik bij mezelf dat zo iemand mijn energie niet waard is. Ik heb hem op cd-rom alle bronbestanden gegeven en gezegd dat hij er maar "gelukkig" mee moest worden. Mijn centen heb ik nooit gezien. Maar dat ik van al die negatieve energie verlost raakte was me ook veel waard.

 

Soms is het beter om je verlies te nemen en opgewekt weer verder te gaan.

 

Ik weet niet om wat voor bedrag het ging. Ook niet heel relevant, maar waarom heb je dit niet via een incassobureau gedaan? Kies een juist incassobureau en dan ga je gewoon verder met je werk en gezonde klanten en zij regelen de zaken met de debiteur. De relatie is waarschijnlijk toch al niet meer wat het was, dus je kunt er alleen maar nog uithalen waar je recht op hebt.

 

Op het moment heb ik nog 2 zaken via een incassobureau en deurwaarder lopen en het kost mij, na het opleveren van de nodige informatie, vrijwel 0 energie. Zij regelen alles incl. een dagvaarding en deurwaarder en verhalen de kosten op de debiteur. Ik werk toch zeker ook niet voor de kat z'n gat.

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag lag net onder de € 1.000. Ik ben gevestigd in de grensstreek en deze opdrachtgever is gevestigd in België. Gerenommeerde rechtsbijstandverzekering erop gezet, maar voor België moest ik maar contact opnemen met een bureau dat niet onder de dekking viel. Veel incassotrajecten lopen maar tot aan de grens. Zoals gezegd, ik heb mijn verlies genomen en ben er helemaal klaar mee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.