• 0

Import/Douane

Binnenkort begin ik met het importeren van grondstoffen uit het buitendland.

 

Nu heb 2 soorten leveringcondities afgesproken met de afnemers.

 

Afnemer Type 1 heeft een prijs afgesproken voor zelf ophaal Rotterdam haven, zij zullen dan zelf een expediteur inhuren voor formaliteiten en betalen de BTW invoerbelastingen zelf.

 

Afnemer Type 2 is er een prijs afgesproken voor levering aan deur.

 

Nu is het zo dat bij beide gevallen de afnemer niet mag zien wat de kostprijs is, en indien mogelijk ook niet de leverancier.

Bij Afnemer Typ 2 denk ik dat dat niet zo moeilijk is aangezien ik dat zelf ga regelen met de expediteur?

 

Maar hoe ga ik het bij Afnemer Type 1 doen?

 

Afnemer Type 2 betaald natuurlijk een veel hoger tarief, aangezien de BTW plus invoerbelastingen door mij worden betaald.

 

Hoe gaat dit in de prakijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

afnemer type 1 betaald veel minder? Daar zul je nochtans ook de invoerkosten voor moeten betalen hoor.

En bij type 2 betaal je de BTW? BTW is een nuloptie, die betaal jij niet, de klant betaalt die aan jou, en jij op jou beurt dan weer aan de staat.

Het prijsverschil zou enkel de transportkosten mogen bedragen

Link naar reactie
  • 0

Klant 1 koopt van jouw CFR Rotterdam? Jij stuurt hem een factuur. Zorg er voor dat jij als shipper op de B/L staat met je klant als consignee en dan ben je helemaal klaar??(land en haven van herkomst is wel verplicht om te vermelden) Zorg er wel voor dat jouw leverancier de zending neutraal verstuurd dus zonder logo's, paklijsten, facturen etc bij de zending te doen!

Daarnaast let ook op dat je eventuele oorsprong certificaten kan neutraliseren bij de KVK.

 

Verder lever jij voor klant DDP het verschil zit er dan in dat jij de lokale kosten in Rotterdam betaald het stukje natransport en de invoerrechten. BTW betaal je niet omdat je die uiteindelijk terug mag vragen. Dus VEEL hoger valt op zich dan wel mee.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

De B/L doet er helemaal niet toe want deze hoeft de afnemer toch niet te zien/krijgen. Bij het alleen afhalen van de partij is dat niet van belang. Jij moet hun gewoon een factuur sturen en vertellen waar ze het kunnen afhalen met een toestemming tot wegvoering. De rest moet jij goed regelen met de loods waar de goederen staan.

 

Verder is het wel goed om te kijken naar wat Logic4l zegt over de goederen zonder logo's etc.

 

Maar dit kan jouw expediteur toch ook vertellen?

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben het opzich met blous eens dat de B/L niet van belang hoeft te zijn. Maar dat betekent dat jij ook allerlei zaken moet verrichten(rederij betalen voor de lossings kosten, pin//release nummer doorgeven aan de klant) Als je de B/L op zijn naam uitstelt dan moet hij die zaken zelf direct met de rederij regelen.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

De enige manier om te checken of er geen kenmerken meer zijn die de oorsprong van het product aan jouw klant kunnen openbaring is de producten zelf checken voor je ze uitlevert.

Ik weet niet om wat voor hoeveelheden en wat voor soort verpakkingen het gaat maar je kunt bijvoorbeeld samen met de vervoerder iets regelen dat jij zorgt voor uitklaring en eventueel ompakken voor het in de wagen gaat.

 

Ik heb zelf in het verleden ook wel dit soort zaken gedaan als checken van B/L's pakbonnen en verpakkingen op NAW gegevens van de leverancier voor het product werd afgeleverd bij de klant.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

De producten zullen neutraal verpakt worden, dat is niet het probleem hier.

Opzich als de klant /afnemer ziet waar de producten vandaan(land) komen is ook niet het probleem.

 

Het meer om de naam van de leverancier/contact gegevens en natuurlijk de inkoopprijzen.

 

Nu kan ik er wel voor zorgen dat ik de ipv de leverancier ik als shipper sta vermeld, maar ik it te denken is dit dit contractueel verstandig? want ik spreek een CIF tarief voor Rotterdam haven met de leverancier.

 

Als ik een tarief aflever tarief afspreek op Rotterdam haven, zijn alle kosten tot de haven mij, alles daarna is voor de klant.

En als ik het niet verkeerd hebt neemt de klant zijn eigen expediteur, die vraagt natuurlijk alle documenten ook daaruit moet niet te zien zijn wie de afnemer is en de prijzen.

 

Bij geval 2 waarbij ik de goederen aan deur bij de klant aflever is er geen enkel probeleem, want dat kan ik het zelf regelen met de expediteur. Het gaat mij meer om geval 1.

 

Hoe dit het beste oppakken?

Link naar reactie
  • 0

Je spreekt CIF haven af met je leverancier ik vraag mij af of dit verstandig is? op die manier weet je leverancier dan ook aan wie jij levert? Hij moet immers ook een B/L hebben op die manier krijg je allerlei vrij ingewikkelde switch B/L constructies?

Als je wel CIF afspreekt met je leverancier en met je klant is dit contractueel niet onverstandig iedereen weet immers wat je afspreekt.

Let wel op dat je leverancier waarschijnlijk maar een zeer beperkte verzekering zal afsluiten. Hou hier rekening mee en communiceer dit ook duidelijk met je klant dit voorkomt echt misverstanden.

Let ook op dat het risico bij CIF overgaat zodra de goederen aan boord geladen zijn! Verder vraagt de expediteur van jouw klant alleen de papieren van jouw klant. Als je zorgt dat alles daar goed op verwerkt staat dan komt hij er niet achter wat de prijzen zijn en wie de daadwerkelijke leverancier is?

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Best Maarten bedankt voor je reactie.

 

Als ik dit allemaal zo lees en goed begrijp kan dit voor complexe situaties zorgen.

 

Het is beste is dan ook dat ik dan met afnemers hier in NL zoveel mogelijk een tarief afspreek bij levering aan deur.

Op deze manier bespaar je de hele administratieve rompslomp. En kan ik mijn eigen Expediteur inschakelen bij aankomst in Rotterdam.. Dit zo ideaal zijn.

 

Maar natuurlijk zullen er ook (grotere)afnemers in NL zijn die betere afspraken hebben met Expediteurs waardoor zij het zelf in handen willen nemen dus een tarief vragen voor levering Rotterdam haven.

 

Er zal toch vast een constructie zijn hiervoor, ik ben toch niet de eerste die dit doet?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.