• 0

Vraag over de nieuwe Wet incassokosten

Goedemorgen,

 

Momenteel heb ik te maken met een niet-betalende klant. Ik gebruik hierbij altijd herinneringen en bij een 2e herinnering gelden er ook administratiekosten. Nu was ik hier even op aan het googelen hoe dat zit met de wet en toen kwam ik uit bij de nieuwe wet incassokosten. Dit betekent dat ik dus geen administratiekosten meer mag berekenen?

 

Ik zou, als ik het goed begrijp, dus een 1e herinnering (of aanmaning) moeten sturen met 14 dagen de tijd om te betalen en daarin ook vermelden dat er daarna incasskosten berekend zullen worden, met een hoogte van 15% van de hoofdsom? (Ik heb nooit te maken met bedragen boven de € 2500).

 

Wat ik niet helemaal snap, ik ben een klein bedrijfje en heb geen contract met een incassobureau of iets. Tot nu toe nog nooit nodig gehad ook, maar volgens de nieuwe wet moet/mag ik incassokosten berekenen.

 

Ik maak geen gebruik van incasso, maar de mensen moeten het geld zelf overboeken. Hoe kan ik dan incassokosten verantwoorden richting een klant? En zijn deze kosten dan voor mijn bedrijf, ipv de administratiekosten die ik normaal gesproken reken of is dit voor een in te schakelen incassobureau of beide?

 

Mijn info over de nieuwe wet en adminsitratiekosten die niet meer mogen heb ik hier vandaan:

http://www.luuc.eu/blog/mag-je-administratiekosten-berekenen-of-vermelden-in-een-aanmaning/

http://www.luuc.eu/blog/wat-zijn-de-eisen-voor-een-herinnering-of-aanmaning-per-1-juli-2012/

 

Ik hoop dat iemand me hier iets meer duidelijkheid kan geven over deze nieuwe wet en wat de normale gang van zaken is voor een klein bedrijfje bij niet-betalende klanten, want ik ben een beetje de weg kwijt nu.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

Momenteel heb ik te maken met een niet-betalende klant. Ik gebruik hierbij altijd herinneringen en bij een 2e herinnering gelden er ook administratiekosten. Nu was ik hier even op aan het googelen hoe dat zit met de wet en toen kwam ik uit bij de nieuwe wet incassokosten. Dit betekent dat ik dus geen administratiekosten meer mag berekenen?

 

Correct

 

Ik zou, als ik het goed begrijp, dus een 1e herinnering (of aanmaning) moeten sturen met 14 dagen de tijd om te betalen en daarin ook vermelden dat er daarna incasskosten berekend zullen worden, met een hoogte van 15% van de hoofdsom? (Ik heb nooit te maken met bedragen boven de € 2500).

 

Correct in het geval van particulieren en met een ondergrens van €40. Let wel op dat wanneer jij BTW plichtig bent je geen BTW over de incassokosten rekent. Indien je niet btw plichtig bent reken je juist wel BTW over de incassokosten.

 

Wat ik niet helemaal snap, ik ben een klein bedrijfje en heb geen contract met een incassobureau of iets. Tot nu toe nog nooit nodig gehad ook, maar volgens de nieuwe wet moet/mag ik incassokosten berekenen.

 

Je hebt geen vast contract nodig. Als je op google kijkt kun je zien dat er ook incassobureau's zijn die individuele vorderingen accepteren. Let wel goed op hun voorwaarden zoals het afdragen van provisies.

 

Ik maak geen gebruik van incasso, maar de mensen moeten het geld zelf overboeken. Hoe kan ik dan incassokosten verantwoorden richting een klant? En zijn deze kosten dan voor mijn bedrijf, ipv de administratiekosten die ik normaal gesproken reken of is dit voor een in te schakelen incassobureau of beide?

Een incassobureau staat los van de betalingswijze automatische incasso. Wat heb je in je algemene voorwaarden staan over wat er gebeurd na het verstrijken van de betaaltermijn?

 

Mijn info over de nieuwe wet en adminsitratiekosten die niet meer mogen heb ik hier vandaan:

http://www.luuc.eu/blog/mag-je-administratiekosten-berekenen-of-vermelden-in-een-aanmaning/

http://www.luuc.eu/blog/wat-zijn-de-eisen-voor-een-herinnering-of-aanmaning-per-1-juli-2012/

 

Ik hoop dat iemand me hier iets meer duidelijkheid kan geven over deze nieuwe wet en wat de normale gang van zaken is voor een klein bedrijfje bij niet-betalende klanten, want ik ben een beetje de weg kwijt nu.

Als advies: Schakel een incassobureau en laat de specialist zijn werk doen. Dan kun je zelf aan de gang met wat je leuk vind (en waar je je brood mee verdient).

 

Grappig. Luuc.eu is van iemand die hier actief is op het forum. Wellicht kun je hem een PM sturen of een mail via zijn website!

 

Succes en groet,

Jamie

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik zit in de branche kinderopvang en ben dus vrijgesteld van BTW, ik doe dus ook nooit BTW-aangifte. Over de incassokosten moet ik BTW rekenen en voor die enkele keer incassokosten moet ik dus btw aangifte gaan doen voortaan of begrijp ik dat verkeerd?

 

Ik heb in mijn bedrijfsverzekering ook incassohulp zitten, dus dat betekent dat ik naar mijn verzekering kan stappen als ik een incasso moet doen, heb het nog nooit gebruikt, dus geen idee hoe dat precies in zijn werk gaat. Een los incassobureau zal ik dan niet nodig hebben denk ik? Daarnaast wil ik ook liever niet meteen naar een incassobureau stappen als een klant niet betaalt. Ik heb gemerkt dat "dreigen" met administratiekosten al genoeg reden is om toch op tijd te betalen. (Maarja, dat mag dus blijkbaar niet meer...)

 

In de voorwaarden staat nu dat er 3 herinneringen volgen voordat er naar een incassobureau wordt gestapt en bij herinnering 2 en 3 zitten administratiekosten.

 

Het is trouwens niet mijn geld, ik ben gastouderbureau en de geldstromen moeten via mij lopen, maar het geld is dus van de gastouder. Voor mij persoonlijk is het dus geen ramp als er niet wordt betaald, maar natuurlijk wel voor mijn gastouder, (klinkt wat cru zoals het er nu staat, maar hopelijk duidelijk wat ik bedoel) zij heeft het werk immers al verricht.

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik zit in de branche kinderopvang en ben dus vrijgesteld van BTW, ik doe dus ook nooit BTW-aangifte. Over de incassokosten moet ik BTW rekenen en voor die enkele keer incassokosten moet ik dus btw aangifte gaan doen voortaan of begrijp ik dat verkeerd?

 

Die vraag is voor iemand anders op dit forum, niet mijn vakgebied ;) :)

 

 

Ik heb in mijn bedrijfsverzekering ook incassohulp zitten, dus dat betekent dat ik naar mijn verzekering kan stappen als ik een incasso moet doen, heb het nog nooit gebruikt, dus geen idee hoe dat precies in zijn werk gaat. Een los incassobureau zal ik dan niet nodig hebben denk ik? Daarnaast wil ik ook liever niet meteen naar een incassobureau stappen als een klant niet betaalt. Ik heb gemerkt dat "dreigen" met administratiekosten al genoeg reden is om toch op tijd te betalen. (Maarja, dat mag dus blijkbaar niet meer...)

 

Is dit van DAS? Je zou hier gebruik van kunnen maken maar verwacht niet al te veel kwaliteit.

 

Het "dreigen" met administratiekosten kun je veranderen naar het "dreigen" met incassokosten dus wat dat betreft verandert er niet heel veel. Als jij drie herinneringen stuurt, en afhankelijk van het volume kan een keer bellen ook geen kwaad, is aan jou de keuze wat je wilt doen. M.i. heb je de klant voldoende gelegenheid gegeven om aan zijn verplichting te voldoen. Wellicht is een Pre-incasso een mooie tussenoplossing voor jou?

 

In de voorwaarden staat nu dat er 3 herinneringen volgen voordat er naar een incassobureau wordt gestapt en bij herinnering 2 en 3 zitten administratiekosten.

 

Het is trouwens niet mijn geld, ik ben gastouderbureau en de geldstromen moeten via mij lopen, maar het geld is dus van de gastouder. Voor mij persoonlijk is het dus geen ramp als er niet wordt betaald, maar natuurlijk wel voor mijn gastouder, (klinkt wat cru zoals het er nu staat, maar hopelijk duidelijk wat ik bedoel) zij heeft het werk immers al verricht.

 

Hangt van de constructie af. Als jij tussenpersoon bent voor de gastouder kan zij het geld bij jou komen halen want, zoals je zelf zegt, heeft zij het werk immers verricht..

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

 

De geldstromen moeten vanuit de wet via het gastouderbureau lopen, ik doe verder enkel bemiddeling (vraagouder en gastouder bij elkaar zoeken) en ik begeleid de gastouder (inspecties in huis, cursussen, etc.). Ik heb de kassiersfunctie als gastouderbureau, meer niet. Ik hoef ook enkel te betalen als het geld van de ouder binnen is gekomen, ik hoef niets voor te schieten. Deze gastouder is zelf trouwens zzp'er en ik probeer ook een beetje uit te zoeken of het wel de bedoeling is dat ik dit voor haar oplos, omdat het haar geld en ook haar risico moet zijn zegmaar.

 

Ik zit trouwens bij Centraal Beheer met mijn verzekering.

 

Pre-incasso even gelezen, maar daar staat weinig wat dat eigenlijk inhoudt?

 

Wat betreft die kosten. Ik zou dus ook het volgende kunnen doen:

[*]Factuur versturen -> betalingstermijn is 7 dagen standaard, zodat de gastouder op tijd betaald krijgt. Ik weet niet of dat wettelijk te kort is eigenlijk?

[*]1e herinnering na 7 dagen -> aangeven dat er over 14 dagen een aanmaning komt met incassokosten van 15% (of minder)

[*]2e herinnering na weer 7 dagen -> aangeven dat er over 7 dagen een aanmaning komt met incassokosten van 15% (of minder)

[*]Na 7 dagen aanmaning sturen met incassokosten -> incassobureau inschakelen (of verzekering)

 

Is dat een goede manier?

Bij een 2e herinnering kan er uiteraard ook telefonisch contact worden opgenomen om uitleg te vragen.

Link naar reactie
  • 0

 

De geldstromen moeten vanuit de wet via het gastouderbureau lopen, ik doe verder enkel bemiddeling (vraagouder en gastouder bij elkaar zoeken) en ik begeleid de gastouder (inspecties in huis, cursussen, etc.). Ik heb de kassiersfunctie als gastouderbureau, meer niet. Ik hoef ook enkel te betalen als het geld van de ouder binnen is gekomen, ik hoef niets voor te schieten. Deze gastouder is zelf trouwens zzp'er en ik probeer ook een beetje uit te zoeken of het wel de bedoeling is dat ik dit voor haar oplos, omdat het haar geld en ook haar risico moet zijn zegmaar.

 

Ik zit trouwens bij Centraal Beheer met mijn verzekering.

 

Pre-incasso even gelezen, maar daar staat weinig wat dat eigenlijk inhoudt?

 

In feite is dit een brief op het papier van een incassobureau. Hierdoor krijgt doorgaans de brief extra kracht.

 

Wat betreft die kosten. Ik zou dus ook het volgende kunnen doen:

[*]Factuur versturen -> betalingstermijn is 7 dagen standaard, zodat de gastouder op tijd betaald krijgt. Ik weet niet of dat wettelijk te kort is eigenlijk?

[*]1e herinnering na 7 dagen -> aangeven dat er over 14 dagen een aanmaning komt met incassokosten van 15% (of minder)

[*]2e herinnering na weer 7 dagen -> aangeven dat er over 7 dagen een aanmaning komt met incassokosten van 15% (of minder)

[*]Na 7 dagen aanmaning sturen met incassokosten -> incassobureau inschakelen (of verzekering)

 

Is dat een goede manier?

Bij een 2e herinnering kan er uiteraard ook telefonisch contact worden opgenomen om uitleg te vragen.

 

Een goede manier is subjectief ;) Het gaat erom dat je doet wat bij jou klanten past en stem daar ook de inhoud van je brieven op af. Een van de vereisten is dat je naast het bereken van de incassokosten de consument tevens wijst op de consequenties. Het niet meer faciliteren van kinderopvang bij een gastouder lijkt mij een best sterk pressiemiddel en het stopzetten van deze dienst n.a.v. onbetaalde facturen is een consequentie.

 

Voor debiteurenbeheer zou ik geneigd zijn, op basis van jouw informatie, het proces als volgt in te richten:

 

1. Ietwat vriendelijke herinnering nadat de vervaltermijn is gepasseerd. (Mocht deze brief uw betaling gekruisd hebben dan kunt u deze als niet verzonden beschouwen etc)

2. Aanmaning: Naar aanleiding van herinnering nog steeds geen betaling. X aantal dagen de tijd geven om te betalen

3. Sommatie: Nog steeds geen betaling. Indien geen betaling dan dragen wij het dossier over aan ons incassobureau waarbij de incassokosten ad bedrag X voor uw rekening komen en mededelen dat je bij uitblijven van betaling conform algemene voorwaarden overgaat tot het ontbinden van het contract.

 

Succes en groet,

Jamie

 

 

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet helemaal snap, ik ben een klein bedrijfje en heb geen contract met een incassobureau of iets. Tot nu toe nog nooit nodig gehad ook, maar volgens de nieuwe wet moet/mag ik incassokosten berekenen.

Je hebt geen vast contract nodig. Als je op google kijkt kun je zien dat er ook incassobureau's zijn die individuele vorderingen accepteren. Let wel goed op hun voorwaarden zoals het afdragen van provisies.

 

Maar mag je ook gewoon zelf als de schuldeiser incassokosten in rekening brengen ? Ervan uitgaande dat je alles volgens de regeltjes doet (herrinering enz.. ..) dacht ik dat dit mag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet helemaal snap, ik ben een klein bedrijfje en heb geen contract met een incassobureau of iets. Tot nu toe nog nooit nodig gehad ook, maar volgens de nieuwe wet moet/mag ik incassokosten berekenen.

Je hebt geen vast contract nodig. Als je op google kijkt kun je zien dat er ook incassobureau's zijn die individuele vorderingen accepteren. Let wel goed op hun voorwaarden zoals het afdragen van provisies.

 

Maar mag je ook gewoon zelf als de schuldeiser incassokosten in rekening brengen ? Ervan uitgaande dat je alles volgens de regeltjes doet (herrinering enz.. ..) dacht ik dat dit mag.

 

Maar waar zijn die kosten dan voor? In dat geval schakel je daarna zelf een incassobureau in daarna o.i.d.?

 

Ik merk dat ik echt totaal niet in deze materie zit en er weinig kaas van heb gegeten. Ik vind het maar lastig allemaal eigenlijk wie nu waar verantwoordelijk voor is en wat je wel en niet mag.

 

@Jamie: tnx voor je antwoord, ik ga eens na wat de verschillen zijn tussen herinneringen, aanmaningen en sommaties en hoe dat allemaal werkt.

Link naar reactie
  • 0
Maar waar zijn die kosten dan voor? In dat geval schakel je daarna zelf een incassobureau in daarna o.i.d.?

 

Dat is dan m.i. een vergoeding voor je eigen tijd, portokosten en dergelijke die je erin moet stoppen om je geld binnen te krijgen. Vandaar ook mijn voorafgaande vraag/opmerking. Je mag zelf incassokosten in rekening brengen zonder daadwerkelijk een incassobureau in te schakelen. Ten minste dit maak ik op uit het antwoord van Jamie.

 

Wellicht dat een deel van je klanten alsnog betaald en kun je dan voor degenen die dan nog niet betalen alsnog een incassobureau inschakelen.

Link naar reactie
  • 0

De herinnering gaat per e-mail en is eigenlijk heel simpel, dat er nogmaals 7 dagen de tijd is om te betalen en er anders administratiekosten in rekening worden gebracht. Wel wordt erin gemeld dat ze de herinnering als niet verzonden kunnen beschouwen als er inmiddels betaald is en dat er contact opgenomen kan worden als er vragen zijn.

 

Maar dat is dus niet goed meer :-\ Dus nu moet ik even gaan uitzoeken hoe ik de voorwaarden op moet gaan stellen en hoe ik dit voortaan moet gaan doen. En snel ook, want ik heb er nu dus mee te maken en die heeft nu administratiekosten gekregen van mij, maarja nu blijkt dat ik de wet niet volg daarmee, dus dat gaat niet goed. De betalingsregeling & voorwaarden voor het nieuwe jaar was al richting de ouders gegaan, maar die zal nu dus aangepast moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Maar waar zijn die kosten dan voor? In dat geval schakel je daarna zelf een incassobureau in daarna o.i.d.?

 

Dat is dan m.i. een vergoeding voor je eigen tijd, portokosten en dergelijke die je erin moet stoppen om je geld binnen te krijgen. Vandaar ook mijn voorafgaande vraag/opmerking. Je mag zelf incassokosten in rekening brengen zonder daadwerkelijk een incassobureau in te schakelen.

 

Wellicht dat een deel van je klanten alsnog betaald en kun je dan voor degenen die dan nog niet betalen alsnog een incassobureau inschakelen.

 

Aha. Het zijn dus administratiekosten, maar je noemt ze anders ::) Je mag alleen daarna dan geen kosten meer berekenen als je alsnog naar een incassobureau stapt begrijp ik.

 

Gelukkig heb ik niet heel vaak te maken met te laat betalende klanten, dit is de 3e dit jaar.

Link naar reactie
  • 0

De herinnering gaat per e-mail en is eigenlijk heel simpel, dat er nogmaals 7 dagen de tijd is om te betalen en er anders administratiekosten in rekening worden gebracht. Wel wordt erin gemeld dat ze de herinnering als niet verzonden kunnen beschouwen als er inmiddels betaald is en dat er contact opgenomen kan worden als er vragen zijn.

 

Maar dat is dus niet goed meer :-\ Dus nu moet ik even gaan uitzoeken hoe ik de voorwaarden op moet gaan stellen en hoe ik dit voortaan moet gaan doen. En snel ook, want ik heb er nu dus mee te maken en die heeft nu administratiekosten gekregen van mij, maarja nu blijkt dat ik de wet niet volg daarmee, dus dat gaat niet goed. De betalingsregeling & voorwaarden voor het nieuwe jaar was al richting de ouders gegaan, maar die zal nu dus aangepast moeten worden.

 

Het versturen van een ingebrekestelling, de brief waar doorgaans de kosten en opzegging van het contract op plaats vind, is niet rechtsgeldig wanneer deze per email is verstuurd..

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog nooit een in gebreke stelling verstuurd of een contract opgezegd zo, gelukkig is het namelijk nooit zo ver gekomen en waren de administratiekosten en aangeven dat de gastouder de opvang mag stopzetten genoeg om alsnog te betalen.

 

Maar zeker goed om te weten! Ik geloof dat ik sowieso wat professioneler moet worden met het hele facturatie / betalingsvoorwaarden / incasso gedoe. Uitzoekdagje vandaag dus maar!

 

Als ondernemer moet je van alles wat weten eigenlijk, soms best moeilijk vind ik zelf. Soms is het leven van een werknemer veel makkelijker, enkel een stuk minder vrijheid...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik zit in de branche kinderopvang en ben dus vrijgesteld van BTW, ik doe dus ook nooit BTW-aangifte. Over de incassokosten moet ik BTW rekenen en voor die enkele keer incassokosten moet ik dus btw aangifte gaan doen voortaan of begrijp ik dat verkeerd?

 

Die vraag is voor iemand anders op dit forum, niet mijn vakgebied ;) :)

 

Zal ik me maar als vrijwilliger aanmelden dan :)

 

Jamie heeft je een beetje op het verkeerde been gezet met zijn antwoord over de btw, de regel die hij aanhaalt geld voor incassobureau's zij moeten naar de btw status van hun opdrachtgever kijken. Voor jou geld gewoon dat als jij vrijgesteld btw ondernemer bent dat je dan niet opeens btw ondernemer word als je incasso gaat rekenen aan je klanten. kortom jij kunt die kosten zonder btw doorrekenen.

 

Ik ga maar niet in detail uitleggen hoe het exact zit, want dit topic is al complex genoeg geworden en de focus moet even op de incassoprocedure blijven.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.