• 0

andere toepassing voor bestaande uitvinding...welke rechten?

Hallo,

 

Een vriend van mij heeft een andere toepassing gevonden voor een bestaande uitvinding, en vroeg zich af hoe het zat met rechten en rechtzaken.

 

Als voorbeeld kan ik aanhalen de slagroomspuit. En dat dan iemand anders zegt: Ik kan daar geweldig vormpjes mee op het behang plakken van snel hard wordend plastic.

Kan iemand die die slagroomspuit op die manier toepast, daar enig recht op doen gelden?

Als zijnde : nieuwe toepassing: ik claim recht op deze toepassing! En maak wereldkundig dat men het product op deze alternatieve manier kan toepassen

 

En kan de maker/producent van de slagroomspuit met succes een rechtzaak tegen die persoon beginnen omdat hij de rechten heeft op die slagroomspuit, en nu ook mee wil profiteren van de bekendheid en het succes van degene die in het nieuws brengt dat hij geweldige plastic vormpjes ermee op het behang kan krijgen en dit wereldkundig maakt; al dan niet met financieel gewin?

 

Is dit ergens geregeld? Mijn vriend heeft al dagen op internet gezocht naar informatie hierover, maar zei dat hij het nergens duidelijk kon vinden.

Dus ik vroeg me af of men hier wat kennis heeft van regels hieromtrent.

 

 

M.v.g.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet kun je rechten hebben op producten maar niet op wat je met die producten kunt doen. Je kunt dus wel een nieuw soort slagroomspuit uitvinden en daar patent op aanvragen. Je kunt geen patent vragen op een nieuwe spuittechniek met een bestaande slagroomspuit.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem niet.

 

Het voorbeeld

Je hebt een slagroomspuit, daar zit patent op.

In dat patent zal zoiets staan als "inrichting voor het aanbrengen van materialen zoals slagroom en andere stoffen bla bla"

 

Datwil zeggen:

De slagroomspuit is niet gepatenteerd als slagroomspuit maar als een apparaat/hulpmiddel whatever voor het aanbrengen van stoffen met behulp van een spuitverdringingsmechaniek voorzien van een spuitmond oid.

 

Dus als je die spuit wil gebruiken voor iets anders dan slagroom dan mag dat.

Als je die spuit opnieuw wil patenteren dan zul je er iets aan toe moeten voegen dat hem verbetert op voorwaarde dat je niet het patent schend van het origineel.

 

De techniek kun je vastleggen, maar je kunt dat in principe niet gebruiken om het doel te limiteren.

Dus keukenmixer kun je niet opnieuw patenteren maar nu voor het mengen van kleine hoeveelheden behangplaksel.

Link naar reactie
  • 1

Je kunt geen patent vragen op een nieuwe spuittechniek met een bestaande slagroomspuit.

 

Een nieuwe spuittechniek kan weer wel.

Stel je maakt gebruik van een soort wokkel (extruder) om de slagroom makkelijker te doseren dan kan het weer wel.

 

Maar een reeds gepatenteerde spuit die verkocht wordt als slagroomspuit kun je niet opnieuw patenteren voor het spuiten van fondant om maar iets te noemen omdat de techniek gelijk is aan de slagroomspuit.

Link naar reactie
  • 0

Het voorbeeld

Je hebt een slagroomspuit, daar zit patent op.

In dat patent zal zoiets staan als "inrichting voor het aanbrengen van materialen zoals slagroom en andere stoffen bla bla"

 

Datwil zeggen:

De slagroomspuit is niet gepatenteerd als slagroomspuit maar als een apparaat/hulpmiddel whatever voor het aanbrengen van stoffen met behulp van een spuitverdringingsmechaniek voorzien van een spuitmond oid.

 

Dus als je die spuit wil gebruiken voor iets anders dan slagroom dan mag dat.

 

Voor de duidelijkheid. Dan moet je hem wel eerst via de octrooihouder aankopen. Je mag dus niet dezelfde techniek gebruiken voor een andere vloeistof als het octrooi op dat punt niet beperkt is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kortom, de vraag is lastig in het algemeen te beantwoorden. Je vriend moet denk ik opzoeken wat er precies van de bestaande techniek is vastgelegd (merk, vorm, fabricage, toepassing, enzovoorts). Volgens kun je met het idee naar een deskundige danwel het Octrooicentrum om te overleggen wat mogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

1. Voor het inschatten of je inbreuk maakt op het patent: kijk wat er in de claims staat (a) maar vergeet ook niet te kijken of het patent (nog) wel (n Nederland) geldig is (b);

 

2. Voor het inschatten of je eigen toepassing patenteerbaar is: bekijk of die nieuwe toepassing ook inventief (niet voor de hand liggend) kan worden genoemd

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Nog even aanvullend. Ook al maak je (mogelijk) inbreuk met de nieuwe vinding op een bestaande nog geldig patent, dan nog kan het heel lucratief zijn zelf patent aan te vragen. Mits de vinding natuurlijk nieuw en niet voor de handliggend is. Je moet dan wel tot overeenstemming komen met de patenthouder om de nieuwe vinding te vermarkten, maar dat zal vrijwel altijd lukken. Het is natuurlijk in het belang van beide partijen om de winst te maximaliseren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.