• 0

Vergunning in BV, verhuren aan andere BV

Ik heb voor het verkrijgen van een Vergunning -een soort bankvergunning- veel geld geinvesteerd vanuit mijn BV "A" waarvan ik 100% eigenaar ben. Nu gaat deze Vergunning gebruikt worden en komt (naar buiten toe) op naam van een andere BV "B". Het eigendom van BV B is een Stichting waar ik op de achtergrond één van de bestuurders ben.

Graag houd ik het eigendom van de Vergunning en wil ik dat de BV B de vergunning van mij huurt/leased. Ik wil me beschermen dat wanneer ik om wat voor reden (bv successie) niet meer in het Bestuur zit van de Stichting, ik "mijn" vergunning kwijt ben.

 

Ik heb hierover de volgende vragen:

-ben ik verplicht op de vergunning af te schrijven, aangenomen dat ik deze op basis van de kosten activeer/ kan activeren.

-kan ik het eigendom behouden in combinatie met het verhuren van de Vergunning

- het lijkt me dat een rente over de verkrijgingsprijs een redelijk huursom is

 

heeft iemand ervaring op dit terrein of ideeen over deze praktijk cases? Alvast mijn dank!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Vincent,

 

Je zegt dat de vergunning (naar buiten toe) op naam staat van BV B. Dan neem ik aan dat BV B de eigenaar van de vergunning is. Hoe kan BV B de vergunning dan van jou huren? En wat bedoel je met "naar buiten toe"?

 

Om wat voor vergunning gaat het? Een WFT-vergunning? Die is volgens mij gekoppeld aan een bedrijf en niet persé aan een persoon.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Nu gaat het inderdaad om een WFT vergunning. Het gaat me echter dat ik bezig ben een bankvergunning over te nemen en dat zal een kostbare investering voor mijn BV zijn, terwijl die in een andere BV (eigendom Stichting) gebruikt gaat worden.

Graag blijf ik met mijn BV eigenaar en verhuur deze aan de andere BV "B". Met "naar buiten toe" bedoel ik dat BV B de gebruiker -voor het publiek- is van de Vergunning en zijn naam hier aan koppeld.

Misschien ter verduidelijking voor de situatie: er is een nieuwe bank: Knac. Deze heeft niet zelf een Vergunning die is eigendom van Aegon.

 

Ik hoop dat ik mijn vraag heb kunnen verduidelijken,

Vincent

Link naar reactie
  • 0
De vergunning verhuren kan inderdaad

Een WFT vergunning verhuren? Ik spreek niet vaak de onvolprezen Joost tegen, maar dat lijkt mij toch - eufemistisch gesteld - twijfelachtig. :) In ieder geval reden genoeg om te adviseren dit vooral vooraf na te vragen bij de AFM!

 

De AFM is voor zover mij bekend juist fel gekant tegen verhuurconstructies. Alleen als BV A 100% aandeelhouder van BV B én BV B als handelsnaam is opgenomen in het vergunningenregister is sprake van een 100% waterdichte situatie. Dat is ook het geval bij Knab: handelsnaam van Aegon en 100% dochter van Aegon.

 

In alle overige gevallen zal al snel een vergunning verbonden instelling moeten worden aangevraagd, en dan gelden strenge procedurele eisen.

 

 

er is een nieuwe bank: Knac

Knac is de oudste Nederlandse automobielclub en bemiddelt in (auto)verzekeringen. Knac Services BV is een 100% dochter van ANWB BV en staat als zodanig ook in het WFT register van de AFM vermeld. ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen als BV A 100% aandeelhouder van BV B én BV B als handelsnaam is opgenomen in het vergunningenregister is sprake van een 100% waterdichte situatie. Dat is ook het geval bij Knab: handelsnaam van Aegon en 100% dochter van Aegon.

 

Daar ging ik ook wel vanuit. Wellicht dat TS de constructie iets beter kan ophelderen.

Wat zijn BV's A en B van elkaar en over wat voor STG hebben we het en welke rol speelt die STG?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.