• 0

Dollar/Euro

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee het zal niet veel uitmaken, belangrijkste om te onthouden is wat mij betreft dat je ondernemer bent en geen valuta handelaar, tenzij je met transacties van vele tienduizenden dollars per keer te maken hebt kun je meestal het beste gewoon in euro's inkopen, als je omzet ook in euro's is, een stabiele marge is belangrijker als het gokken op koersvoordeel want het kan ook op een nadeel uitdraaien.

 

Toch zal per leverancier verschillen wat het voordeligst is en kan het de moeite lonen om het even te vergelijken en in de gaten te houden. Als een leverancier een prijslijst in euro aanbied vraag hem dan hoe vaak de prijzen herzien worden en vraag ook van tijd tot tijd een prijslijst in US Dollars. Dit jaar is de dollarkoers redelijk stabiel, de bandbreedte in 2012 is ca 10-12 cent geweest, vorig jaar was de bandbreedte tussen de hoogste en laagste koers bijna 60 cent. Sommige leveranciers hebben vaste dollarprijslijsten en rekenen 1x per kwartaal om naar de eurokoers of geven een nieuwe prijslijst uit als de koers meer dan 5 of 10 cent beweegt.

 

De eenvoudigste en veiligste manier om je dollarrisico af te dekken is door op moment van bestellen dan de goederen ook je dollars te kopen (en op de dollarrekening zetten), je maakt tenslotte een kostprijsberekening op moment van inkoop, door dan de dollars in te kopen weet je zeker dat je je goederen ook op die prijs binnenkrijgt. Als je wacht met dollars kopen totdat je de bestelling moet betalen dan loop je gewoon het koersrisico, als de dollar goedkoper word ben je blij, als de dollar duurder word ben je niet blij. het is erg lastig om op basis van historie de koers te voorspellen, de dollarkoers kan in enkele weken en soms van enkele dagen van duur naar goedkoop gaan en andersom. 1 bom, 1 faillisement of 1 superstorm kunnen de richting van de koers doen omslaan en je marge doen verdampen.

Als je geen valuta handelaar bent die dagelijks met zijn neus op het scherm zit is het erg lastig om de koers te voorspellen. Je doet er dus beter aan je risico's af te dekken op het moment dat ze ontstaan zonder te speculeren, dan heb je zekerheid voor je onderneming en dat is het belangrijkst.

 

Link naar reactie
  • 0

De koers fluctueert sterk, met tientallen procenten binnen een jaar. Het beste is de huidige koers te weten en te weten op welke koers de prijzen zijn gebaseerd, zodat je je ervan bewust bent hoeveel je betaalt. En zo niet verbaasd te zijn bij de volgende prijslijst waar je nu opeens 20 procent minder/meer betaalt.

 

Met apps kun je redelijk makkelijk de koers volgen.

 

EUR/USD

Link naar reactie
  • 0

Euro/dollar fluctueert in 2012 veel minder dan tientallen procenten... +5%/-5% is een veel betere voorstelling van zaken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het afdekken van een risico kost altijd geld, maar uit ervaring weet ik dat dit wel de moeite waard is. Speculeren op valutamarkten kan aardige tegenvallers opleveren. Daarom loont het altijd om dit risico beheersbaar te maken.

 

De eenvoudigste en veiligste manier om je dollarrisico af te dekken is door op moment van bestellen dan de goederen ook je dollars te kopen (en op de dollarrekening zetten)

De manier van Roel is meestal de voordeligste manier. Hierbij laat je in lokale valuta aanbieden, en zeker je dit zelf af door het geld vast op een rekening te zetten in die valuta. Meestal is dit alleen USD of een valuta die hier aan gekoppeld is, dus volstaat een USD rekening voor de meeste landen buiten de EU.

Bij grotere bedragen, lange levertijden, of als je een andere reden hebt om je geld niet vast te zetten kan de bank dit risico ook voor je verzekeren. Dit is goedkoper dan een 10% koersverlies te leiden.

Het verzekeren van de koers kan natuurlijk ook door in te kopen in Euro's, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat het mogelijke koersverlies al vaak is in geprijsd in de koers.

 

Bij verkoop naar buiten de EU bieden wij eigenlijk altijd aan in de lokale valuta, juist om de klant dit dilemma te besparen. Dit geeft weer een betere positie ten opzichte van de concurrent

 

Bij verkoop naar buiten de EU bieden ik eigenlijk altijd aan in de lokale valuta, juist om de klant dit dilemma te besparen. Dit geeft weer een betere positie ten opzichte van de concurrentie.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.