• 0

In Nederland belaste intracommunautaire verwerving

Er is mij iets niet helemaal duidelijk over het 'fenomeen' intracommunautaire verwerving.

 

Wanneer ik een product X importeer van een leverancier binnen de EU van, stel 100 euro.

Dit product wordt verzonden naar Nederland, en de leverancier past de 0% regeling toe.

 

Wat zijn dan de correcte handelingen voor mij als eenmanszaak met geldig BTW-nr.

 

Moet ik dan 21 euro (21%) afdragen, en wanneer ik dit product voor bijv. 200 euro verkoop moet ik dan weer op zijn beurt 42 euro afdragen (21%)?

of

Moet ik die 21 euro bij de Nederlandse belastingdienst opvoeren als voorbelasting waarna ik bij de verkoop van het product (voor 200 euro) 42 euro afdraag, dus eigenlijk uiteindelijk (42-21=21 euro) 21 euro afdraag.

 

Maakt het verder nog verschil wanneer ik dit product verkoop aan een bedrijf binnen Nederland of aan een consument?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor jullie antwoord, dus in feite valt de af te dragen OB weg tegen de voorbelasting.

In mijn voorbeeld betaal je dus uiteindelijk 21 euro OB. (over de uiteindelijke verkoop)

 

Dit alles hoef je dus pas aan te geven bij je aangifte, dus niet zodra het geïmporteerde product in Nederland is ontvangen?

 

Groet, Robert Jan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.