• 0

Een relatiegeschenk geven in crisistijd?

"Ik kan het niet maken tegenover mijn klanten" of "ik weet niet of het wel een geschikt moment is om het te doen" waren twee uitspraken die ik een aantal malen voorbij hoorde komen in mijn aquisitie contact met bestaande- en niet bestaande klanten.

 

Ondanks dat het in bepaalde sectoren economisch moeizaam verloopt had ik zelf het idee dat het nu juist een goed moment is om te laten zien hoe blij je bent met je klant. Elk bedrijf wil zijn klantenbestand behouden of uitbreiden.

 

- Hoe gaat jouw bedrijf om met relatiegeschenken? (Wel of Geen relatiegeschenken, en waarom?

 

Ben benieuwd naar jullie mening(en).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik doe er zelf (nog) niet aan. Ik ontkom niet aan het idee dat het een sigaar uit eigen doos is...

Ik heb wel klanten die mij een relatiegeschenk geven ;D Misschien is dat een lucratieve markt voor je?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Dennis bedankt voor je vlotte reactie. Het is denk ik afhankelijk van het soort geschenk, maar het is ook deels psychologisch. Als jij een nieuwe Mercedes koopt, kunnen klanten ook denken: "Zo, dat doet hij dus met mijn geld". Het is vanuit welk perspectief je het bekijkt. Positief gezien kan je het ook zien als een vorm van waardering en vertrouwen.

 

Relatiegeschenken past onder de noemer van Marketing en Communicatie. Je brengt hiermee nog een keer je bedrijf onder de aandacht en verstevigd hiermee de relatie onderling. Of dit nu een klant is of een medewerker, waardering is altijd positief, vooral als het een 1 op 1 gerichte actie betreft.

 

Link naar reactie
  • 0

De terugkerende grotere opdrachtgevers (althans, mijn ambassadeurs daar) van mijn huidige activiteiten krijgen ook dit jaar weer wat. Elk jaar hetzelfde, want ze willen niet anders. De vraag is meer wat ik volgend jaar doe, met nieuwe opdrachtgevers in een andere branche, waar andere gebruiken zijn. In elk geval is het voor mij een contactmomentje maar vooral een oprecht bedankje voor afgelopen jaar, geen slijmerij voor komend jaar. Natuurlijk betalen ze voor het werk, maar toch ben ik heel blij met de kansen en het vertrouwen dat ik daarvoor krijg. En dat koester ik.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als klant zie ik een presentje niet als sigaar uit eigen doos.

Als ik ergens iets afneem ben ik akkoord over de prijs voor dat product. Als daar aan het einde van het jaar iets extra bij komt is dat leuk en denk ik niet negatief over de gever. Ik reken er namelijk niet op dus als het er wel is dan is het mooi meegenomen.

 

Zelf ga ik niet aan klanten iets geven: Heb honderden klanten die vaak eenmalig een product afnemen, als ik 2 of 3 klanten had zou dat eerder aan de orde zijn.

Ik geef wel wat aan een paar ZZP-ers waar ik mee samenwerk.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

@Ron van der Kolk, mooi antwoord. Dat moet je ook zeker koesteren... het is tegenwoordig al een wonder als er op tijd betaald word. Wat geef je jouw ambassadeurs dit jaar?

 

@Maarten Stevens, bedankt voor je reactie. Nobel van je om je leveranciers/ZZP-ers wat te geven. Wat geef je hen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben er nog niet uit maar denk aan iets ludieks met choclade of champange.

(een slogan van een onderdeel van mijn bedrijf is: Voor een knalfeest, dus dat is een leuke link)

 

Moet er nog even voor gaan zitten ;D

 

Maarten, klinkt goed! Was jouw beslissingsmoment vorig jaar ook rond dit tijdstip of verschilt dit per jaar?

Link naar reactie
  • 0

@francoislo: Heb je je al goed kunnen oriënteren? Stel voor jezelf een budget of een aantal criteria op dan wordt het kiezen wat makkelijker.

 

@Jasper Coolen: Waar denk je dat dit mee te maken heeft, is dit omdat je voor een specifieke doelgroep of sector werkt? Frappant dat helemaal niemand je ooit wat gegeven heeft, maargoed dit kan natuurlijk.

 

@Peter Bonjernoor: Dat goede contact ben ik met je eens, vooral in tijden als nu is een prettige klantenbinding een pré.

Link naar reactie
  • 0

Ik dekn dat dit vooral komt omdat onze markt al jaren onder druk ligt. Er zijn altijd jongejtes/mannen die het als hobby erbij doen. Hierdoor zijn de marges zo klein geworden dat dit soort extra's er gewoon niet meer vanaf kunnen.

 

Ik heb vandaag wel een usb stick gekregen van mijn leverancier, welliswaar voor met reclame over hun producten.

 

Maar toch wel handig zo'n ding. Nooit eerder 1 gehad.

 

Link naar reactie
  • 1

We krijgen ieder jaar behoorlijke hoeveelheden wijn, usb-sticks, cakes van een meter lengte, paraplu's, t-shirts, reiskoffers en andere meuk. Leuk maar ik weet niet meer wat ik van wie gehad heb (los van het feit dat het allemaal verdeeld wordt onder het personeel)

 

Wat ik nog precies weet is dat ik 11 jaar geleden bij de geboorte van mijn eerste dochter een pakje van een leverancier uit Zuid-Oost-Duitsland thuisgestuurd kreeg met een leuk babaysetje en een gelukswens.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je daarmee een belangrijk punt aansnijdt: geef je een relatiegeschenk omdat "het erbij hoort" dan wordt het al snel iets onpersoonlijks. Geef je een geschenk (overigens niet noodzakelijkerwijs eindejaar) waarvan de ontvanger duidelijk is dat je moeite hebt gedaan iets persoonlijks/toepasselijks te vinden, dan zal het de ontvanger bijblijven en ook bijzonder gewaardeerd worden.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik dekn dat dit vooral komt omdat onze markt al jaren onder druk ligt. Er zijn altijd jongejtes/mannen die het als hobby erbij doen. Hierdoor zijn de marges zo klein geworden dat dit soort extra's er gewoon niet meer vanaf kunnen.

 

 

Ik wil mij niet met je bedrijfsvoering bemoeien, maar wat jij nu schrijft is nu ook het geval met internetdrukkers. Hobbyisten die een website runnen met drukwerk. Diegene die overleven of het druk hebben zijn vaak de bedrijven die meerwaarde bieden door service en meer ontzorging, wellicht kan dat idee je helpen om marge te vergroten. Dan speelt prijs minder een rol, maar ligt de nadruk op de totaalontzorging v.d. klant. Het is maar een suggestie, doe er je voordeel mee.

 

@Marjan:

Relatiegeschenken moet je niet geven omdat "het erbij hoort" - je moet het geven als je de meerwaarde en gedachtengoed ervan in ziet. Het kan promotioneel versterkend werken en het is tevens een leuk/mooi gebaar naar je (klant)relatie.

Je hebt helemaal gelijk dat dit niet persé eindejaar moet zijn, bij ons gaat dit het gehele jaar door, echter leggen wij er a.h. einde van het jaar een beetje de nadruk op het seizen/laatste kwartaal.

 

@Frans Sijtsma:

Wat jij schetst is een bekend verhaal, van wie is nu wat? Ik vind het wel heel mooi om te zien dat het geschenk van je leverancier je nog bij is gebleven. Wellicht ook de situatie van een geboorte, die staat je sowieso goed bij natuurlijk.

Relatiegeschenken zijn vaak lastig om een wow-factor in te vinden, feit blijft dat het vinden van onderscheidend vermogen daarin het makkelijker maakt om het te onthouden. Echter is het zo breed, dat je soms overspoeld wordt door aanbod.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.