• 0

Praktijkruimte aan huis, kan ik mijn schuur apart op de balans zetten

Dit is een perfect forum voor mijn jarenlange twijfels.

 

In 1995 ben ik begonnen als zelfstandig ondernemer. In een schuur in onze tuin ( koophuis) zit mijn kantoor.

Sinds 2010 doe ik zelf mijn boekhouding. Daarvoor altijd een accountant gehad.

 

Mijn accountant heeft altijd 1/6 deel van het water/ gas/ licht afgetrokken van mijn winst. En 1/6 deel van deze BTW teruggevraagd. Ook de verbouwing van mijn schuur is destijds afgeschreven.

 

Toen ik gestopt was met mijn accountant ben ik hier gewoon mee doorgegaan.

 

Mijn twijfel kwam tot ik een kennis sprak die mij adviseerde om eens uit te zoeken of dit wel goed gaat.

 

Volgens hem moest ik mijn kantoor op de balans activeren en mijn hypotheek op het huis gaan aanpassen.

 

Een deel van het woonhuis, een ander deel van de schuur.

Vervolgens mag ik dan mijn schuur afschrijven, en alle kosten die ik maak volledig afschrijven.

 

Nu mijn vragen;

 

Wie kan mij eens goed vertellen hoe het nu eigenlijk zit met dat activeren. Dit is nooit gedaan, moet ik dit nu nog gaan doen of moest dat al bij het beginnen van mijn onderneming.

 

Hoe zit het met de kosten die ik maak aan water gas en licht. Mag ik daar een deel van aftrekken?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren, deze vraag zit al een tijdje in mijn hoofd.

 

Zojuist dit ingevuld:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

 

Daar kwam uit dat ik recht had op kostenaftrek.

Alleen staat er dus niks op de balans!

En nu?

 

 

 

[modedit: titel verduidelijkt & topic afgesplitst

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen een zelfstandige werkruimte buiten de woning en de werkruimte die onderdeel uitmaakt van de woning. De tot werkruimte verbouwde schuur kan als zakelijk eigendom op de balans worden gezet en je kunt hier op afschrijven. Alle kosten hiervoor kun je dan zals zakelijke kosten aftrekken. Als dit nog niet is gedaan kun je dit herstellen via de zgn. foutenleer.

 

De aftrek van kosten van werkruimte in de eigen woning is beperkt mogelijk. Zo moet de werkruimte dan zelfstandig te verhuren zijn aan derden dus beschikken over eigen opgang en sanitair. Een slaapkamer waar je kantoor houdt voldoet hier dus niet aan. Dan zijn alle kosten van die werkruimte ook niet aftrekbaar. Slechts de energiekosten van de zakelijke apparatuur in die ruimte is dan aftrekbaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En er zit nog een nadeel aan als je de schuur als bedrijfsruimte opvoert.

Zodra je de boel verkoopt is de opbrengst van het gedeelte schuur belaste winst. Als het niet gesplitst wordt blijft de eventuele winst onbelast.

Goed vooruit kijken dus.

Link naar reactie
  • 0

Waarom huur je het niet van privé?

 

Dat zou alleen kunnen als het bedrijf een rechtspersoon is. Bij een IB-ondernemer kan dit niet - je kunt niet huren wat van jou is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn accountant heeft altijd 1/6 deel van het water/ gas/ licht afgetrokken van mijn winst. En 1/6 deel van deze BTW teruggevraagd. Ook de verbouwing van mijn schuur is destijds afgeschreven.

 

 

Hoe ik het hierboven beschrijf, mag ik dit zo blijven doen?

Mijn schuur wordt alleen zakelijk gebruikt, en de verhouding van mijn schuur / huis is 1/6.

 

Dit scheelt me een hoop werk denk ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen een zelfstandige werkruimte buiten de woning en de werkruimte die onderdeel uitmaakt van de woning. De tot werkruimte verbouwde schuur kan als zakelijk eigendom op de balans worden gezet en je kunt hier op afschrijven. Alle kosten hiervoor kun je dan zals zakelijke kosten aftrekken. Als dit nog niet is gedaan kun je dit herstellen via de zgn. foutenleer.

 

De aftrek van kosten van werkruimte in de eigen woning is beperkt mogelijk. Zo moet de werkruimte dan zelfstandig te verhuren zijn aan derden dus beschikken over eigen opgang en sanitair. Een slaapkamer waar je kantoor houdt voldoet hier dus niet aan. Dan zijn alle kosten van die werkruimte ook niet aftrekbaar. Slechts de energiekosten van de zakelijke apparatuur in die ruimte is dan aftrekbaar.

 

 

Zojuist dit ingevuld:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

 

Daar kwam uit dat ik recht had op kostenaftrek.

Maar ik moet het wel activeren op de balans.

 

Wanneer ik dit nu niet doe en zoals Herman aangeeft splits ik het dan niet op. Mag ik dan wel 1/6 van de kosten aftrekken?

Energie, gas, water etc.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als je 1/6 van je totale publieke utilities nodig hebt voor bedrijfsvoering in verhouding met wat je zou hebben wanneer er geen bedrijf in de schuur was dan kun je dat opvoeren. Misschien nog eens beter nagaan (reëel schatten) of het niet 1/3 is of misschien 1/12 is ;). Ook de BTW daarmee schalen. Ik zie niet in waarom dit niet als bedrijfskosten beschouwd kan worden , onafhankelijk of de schuur nu wel of niet op de balans staat.

 

Ook al genoemd volgens:

Slechts de energiekosten van de zakelijke apparatuur in die ruimte is dan aftrekbaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.