• 0

Parkeerkosten zonder BTW in rekening brengen?

Hallo,

 

Dit is mijn eerste topic na een tijd lang mee gelezen te hebben. Dit forum helpt mij enorm als nieuwe ondernemer, waarvoor uiteraard dank!

 

Dan nu mijn vraag.

 

Ik werk vanuit een VOF 3 dagen per week op locatie bij een opdrachtgever in Amsterdam. Aangezien dat best ver weg is en ik de bui al een beetje zag hangen qua parkeerkosten, ben ik met de opdrachtgever overeengekomen dat ik 19 cent per kilometer krijg en dat ik de parkeerkosten kan factureren.

 

Elke maand stuur ik een factuur van de gewerkte uren, de kilometers en de parkeerkosten. Ik ben benieuwd of ik dit goed doe, vooral wat betreft de parkeerkosten:

- Voor de kilometers reken ik zoals gezegd 0,19 cent per kilometer. Over dit totaalbedrag reken ik 21% BTW. Dit lijkt mij correct als ik hier kijk: http://www.lancelots.nl/starten/veelgestelde-vragen/onkosten-doorbelasten

- De parkeerkosten zijn wat lastiger. Ik parkeer namelijk in een straat, niet in een commerciele garage, dus volgens mij betaal ik geen BTW over dit bedrag omdat de gemeente deze parkeerplaatsen faciliteert. Op de bonnetjes uit de automaat staat ook geen BTW bedrag, alleen een totaalbedrag, dus volgens mij mag ik er dan van uit gaan dat er geen BTW is betaald.

 

Mijn vraag is dus: hoe moet ik deze parkeerkosten in rekening brengen? Stel ik heb 24 euro gepint bij deze automaat, dat zou volgens mij betekenen dat ik 24 euro bij mijn opdrachtgever in rekening moet brengen. Zonder BTW. Ik ben benieuwd of ik over dit bedrag ook inkomstenbelasting moet betalen, want dat zou ik wel erg krom vinden. Dat zou betekenen dat ik er op achteruit ga door parkeerkosten voor te schieten (dan kan ik wellicht beter met een pinpas van mijn opdrachtgever betalen oid).

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

ls je parkeerkosten doorbelast aan je opdrachtgever, volgen deze, net als de kilometerkosten, de dienst die je levert. Als jij over jouw diensten btw moet berekenen, moet je dit ook over de parkeerkosten doen.

 

Aan de opdrachtgever gefactureerde reiskosten (kilometers en parkeerkosten) worden gewoon als omzet geboekt en tellen dus mee in de winst/verliesrekening en zijn in die zin ook belast voor de IB.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

ls je parkeerkosten doorbelast aan je opdrachtgever, volgen deze, net als de kilometerkosten, de dienst die je levert. Als jij over jouw diensten btw moet berekenen, moet je dit ook over de parkeerkosten doen.

 

Dit geldt dus ook wanneer er over de parkeerkosten oorspronkelijk geen BTW is betaald? Dat is dan wel erg makkelijk cashen voor de staat...

Link naar reactie
  • 0

Het principe is simpel (de praktijk moeilijk). Kort door de bocht:

 

Elke ondernemer in de keten vraagt BTW terug over zijn uitgaven en draagt BTW af over zijn inkomsten. Per saldo wordt zo van elke ondernemer alleen BTW geheven over het verschil tussen omzet en kosten. De winst van de ondernemer of toegevoegde waarde wordt zo dus belast met BTW. Alleen de eindklant (consument) betaalt de uiteindelijke BTW.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost zal ongetwijfeld het juiste antwoord weten, maar is het niet zo dat die 19 cent

geacht wordt ook de parkeerkosten te dekken? Met andere woorden: die parkeerkosten

vormen geen onbelaste vergoeding?

 

Je haalt twee dingen door elkaar heen. TS heeft met de opdrachtgever afgesproken dat hij € 0,19/km mag factureren, daarnaast mag hij de arkeerkosten doorbelasten. Dit is allemaal belaste omzet. Dus bij drie dagen heen en weer á 100km/dag en €30,00/dag parkeerkosten mag er probleemloos € 87,00 excl. BTW.

 

Waar jij op doelt is de aftrekbaarheid van de winst á € 0,19 met een privé-voertuig gereden kilometer. Hier zittel alle kosten (dus ook de pont, tol en parkeren) bij in. TS heeft dus een omzet van € 87,00 maar kan daar als kosten (300km x € 0,19 =) € 57,00 aan koten aftrekken. € 30,00 is dus belaste winst,

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.