• 0

Op de goede weg of het spoor bijster?

In 2009 ben ik als zzp-er gestart met het organiseren van culturele muziek evenementen. Ik deed/doe dit naast mijn vaste baan + normaal inkomen. Het eerste jaar na inschrijving bestond voornamelijk uit oriënteren, afkijken, gesprekken voeren en opvragen van offertes en vergunningen. Dit laatste om een idee te krijgen van prijzen, voorwaarden, regels etc.

 

Wat mij tijdens deze oriëntatie duidelijk werd is dat het een paar jaar duurt voordat er sprake is van verdienen. De eerste jaren is namelijk een kwestie van investeren. Tenminste, dat kreeg ik vaak te horen (van mensen die hetzelfde hebben doorstaan als ik hieronder omschrijf).

 

Na dik anderhalf jaar, in 2010, stond mijn eerste evenement op de agenda. Het liep uit op een financieel drama. Het evenement zelf was echter een groot succes (men heeft het er nu nog steeds over). Het financiële debacle is ontstaan door een gebrek aan ervaring van mij, slechte deals, veiligheidseisen die in aanloop naar de dag steeds verder opgeschroefd werden etc. Inmiddels is de financiële afhandeling van dat evenement achter de rug en is iedereen netjes betaald.

 

Na bovenstaand eerste evenement heb ik in 2011 een tweede evenement georganiseerd. Echter veel kleiner qua opzet en met veel minder kosten/risico. De kosten van dit evenement(je) bedroegen ongeveer €11.000 en de inkomsten waren zo’n €2100. M.a.w. het heeft me zo’n €9000 gekost. Omdat ik een normale baan heb was dit verlies (of deze ‘investering’?) voor mij persoonlijk niet echt een probleem. Ook met dit evenement deed ik weer veel ervaring op. Wederom veel positieve recensies op internet. En ik weer veel geleerd.

 

Hierna heb ik een jaar lang heel veel tijd en energie gestoken in o.a. het opbouwen van een fanbase op de diverse social media. Tevens heb ik mij nog serieuzer verdiept in marketing en promotie. Het aantal volgers en fans van mijn evenement (merk) is inmiddels een paar keer verdubbeld en verdubbeld. Het zijn er inmiddels een paar duizend.

 

Afgelopen najaar heb ik wederom, onder dezelfde naam, hetzelfde evenement georganiseerd als vorig jaar. Dit keer besloot ik veel goedkopere artiesten te programmeren, heb ik veel beter uitonderhandeld maar besloot ik meer geld uit te geven aan ‘technische show snufjes’. De entreekaartjes werden tevens 2,50 duurder. De totale kosten waren uiteindelijk bijna hetzelfde als vorig jaar. Echter, er kwamen veel mensen op af en de inkomsten bedroegen zo’n €5000. Dus heeft het me weer geld gekost, zo’n €6000. Wel weer veel positieve re-censies op internet.

 

Met alles wat ik nu weet over kosten, onnodige kosten en zaken die wel of niet aanslaan, kan ik met grote zekerheid zeggen dat ik volgend jaar hetzelfde evenement kan organiseren voor veel minder geld, namelijk zo’n €8000. Dat is dan wel inclusief een aantal echte publiekstrekkers, die ik afgelopen najaar niet had.

 

Waarom ik dit schrijf..? Ik hoor van mijn naasten dat ik gestoord ben en dat ik er mee moet kappen. Ik heb er nu echter zo gru-we-lijk veel tijd, energie en geld in gestoken dat ik het heel moeilijk vind om die beslissing te nemen, zeker nu het laatste evenement een dikke verdubbeling liet zien voor wat betreft entreegelden. En daarbij, ik vind het (te?) leuk om te doen.

 

Waarom komt er meer dan 2 keer zoveel geld binnen bij een evenement met goedkope artiesten dan een jaar ervoor met dure artiesten? Is dit het gevolg van de inspanningen om een fanbase te bouwen en het merk (naam van het evenement) te promoten? Zit ik in de goeie richting nu het break even point aanzienlijk dichterbij komt? Of ben ik echt niet goed bezig?

 

Voor volgend jaar komt er nog een hindernis bij. Het wordt voor mij persoonlijk heel lastig om eenzelfde evenement helemaal vooruit te kunnen betalen (alle belangrijke artiesten en leveranciers eisen namelijk vooruitbetaling). Er moet dus, als ik besluit door te gaan, een goed plan zijn met betrekking tot financiering. Maar hoe, wat of bij wie?

 

Tot zover mijn verhaal & vragen. Ik hoop natuurlijk dat jullie je visie en eventueel tips op bovenstaand verhaal geven! Alvast bedankt! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag limabravo

 

Even een stukje historie op een rij:

 

2010: verlies ad ?? (12.000? 20.000?)

2011: verlies ad 9.000

2012: verlies ad 6.000

 

2013: financiering aantrekken omdat je privé geld op is. Kans op verlies bestaat nog steeds. At best haal je break even, maar dan moet de lening terugbetaald worden + rente. En met een track record van 3 jaar verlies, wie gaat dat nou financieren?

 

Als je het zo ziet, denk je dan nog steeds dat dit een gezonde wijze van ondernemen is?

En als je even doordenkt: hoe lang duurt het volgens jou voordat je winst maakt?

En de hamvraag: hoe lang voordat je al het geld dat in deze put verdwenen is, ook terugverdiend is?

 

Gezien de opgaande lijn zal er best een omslagpunt komen, maar het kan ook best zijn dat dat punt nooit of te laat bereikt wordt.

 

In elk geval: mocht je al een geldverstrekker kunnen vinden, denk eens heel goed na over de extra risico's die je neemt! Tot op heden heeft het alleen jou geld gekost. Andermans geld verspelen, kost jou daar vaak een veelvoud van....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Joost. Maar als je nu zou stoppen met je activiteiten weet je zeker dat je geen stuiver van je investering terug ziet. En je laat ook nog eens een fanbase teleurgesteld achter.

Helder is in ieder geval dat de winstgevendheid van jouw projecten véél en véél beter moet worden. Ik denk dat er ook mogelijkheden zijn, evenementen als deze kunnen niet bestaan uit puur kaartverkoop maar hebben aanvullingen nodig als horeca-inkomsten. Ik kan mij met deze cijfers niet voorstellen dat je hier al veel werk van hebt gemaakt.

 

Wat je zou kunnen proberen is kaartverkoop vooraf. Dat doen de grote evenementen ook en hiermee haal je veel voorfinanciering binnen. Met een brede fanbase en twee evenementen ervaring zou dat eigenlijk wel te realiseren moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om entreekaartjes aan de poort € 5,00 duurder te maken dan vooraf bestelde kaarten. En werk dan vooral met e-tickets, scheelt weer in verzend- en drukkosten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Iedereen heeft recht op zijn hobby, hoe duur die ook is. Dus als jij dit leuk vind om te doen en jij (en een eventuele partner) het geen probleem vinden om hier per jaar een x aantal 1.000 euro aan kwijt te raken lijkt het me geen probleem.

 

Wil je het als onderneming zien dan moet je anders gaan denken. Nu heb je duizenden euro's betaald en vele uren in iets gestoken wat (behelave eventuel voldoening) niks heeft opgelevert. Met deze lijn zul je jaren moeten werken om alle kosten terug te krijgen en dan heb je nog gee compensatie voor je tijd die er in zit.

 

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat dit je hart heeft en je hier veel passie voor hebt! Dat is positief!

Maar als ik het zo zie mankeert het je aan zakelijk inzicht. Waar is je ondernemingsplan? Wat is de begroting? Enz.

 

Volgens mij kun je 2 dingen doen:

1 Je verlies nemen en tijdig stoppen zodat je niet nog meer geld verliest

2 Of iemand er bij halen die zakelijk erg sterk is en je dat gedeelte uit handen kan nemen. Samen sta je sterk en het is niet zo raar als je niet alles zelf kunt. Maar wees daar gewoon open en eerlijk in. Blijkbaar doe jij het op Social Media weer goed!

 

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

in elk geval ben je een doorzetter en heb je veel in je eigen ervaring geïnvesteerd. hulde daarvoor.

 

in hoeverre is het mogelijk om sponsors te werven. Branded Content is heel effectief voor sponsors. Stel dat je 2 sponsors ad 5K werft, heb je al 10K extra inkomsten. Ik weet dat adverteerders niet staan te springen, maar je als sponsor verbinden aan iets moois kan heel interessant zijn. Hiermee verlaag je je eigen investeringen en risico.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Dag Limabravo,

 

Ik bewonder je passie en doorzettingsvermogen. Knap ook dat je even afstand neemt om de afgelopen jaren te beschouwen en ervan te leren. En verstandig dat je hulp vraagt bij deze lastige keuze waar je voor staat.

 

Als ik je verhaal lees lijkt het alsof je teveel in de inhoud zit (artiesten en bezoekers) waardoor je het verdienmodel uit het oog verliest. Aan de inkomstenkant kun je bijvoorbeeld uitbreiden reclamesponsoring door kleine of grote bedrijven, uitzendrechten door een lokale of landelijke omroep, veiling van door de artiesten gesigneerde spullen enzovoorts.

 

Voor een aantal zaken kun het risico beperken door het te verpachten. Je kunt de pachtprijs flexibel maken nav het aantal gerealiseerde bezoekers. Zo kost het je niets maar levert het wel geld op bij veel bezoekers. Denk aan de horeca, toiletten, garderobe, winkeltjes met CD's en T-Shirts, enzovoorts.

 

Voor de promotie is een eigen fanbase mooi maar beperkt. Als je sponsors hebt die zelf ook adverteren over het festival spreek je ook hun publiek aan. Misschien kun je via de NS combikaartjes aanbieden, dan kom je ook in hun evenementenagenda. Misschien kun je aanhaken bij een concertzaal in de buurt die het in hun concertagenda vermelden. Geef kaarten weg aan radiostations die ze mogen verloten zodat je naam genoemd word. Enzovoorts.

 

Voorverkoop zoals genoemd lijkt me een logische zet, dan heb je op voorhand een idee van de bezoekersaantallen en kun je nog op- of afschalen in de voorzieningen. En je voorkomt dat mensen op het laatste moment niet komen vanwege de weersvoorspelling.

 

Wat nu te doen?

Ik denk dat alle ideeën voor het volgende evenement even los moet laten. Vergeet de muziek even en kijk helder naar de zakelijke kant. Anders wordt het heel duur hobbyisme.

Mijn advies is om te beginnen met het vinden van partijen zie zouden willen sponsoren. Daarna naar partijen die willen pachten. Dan heb je bij elkaar een idee van de grootte van het evenement dat je kunt organiseren. Dan een concreter plan maken met vaste inkomsten (sponsoring, uitzendrechten, vast gedeelte pacht, ...) en vaste uitgaven (artiesten, voorzieningen, promotie). Dan de variabele inkomsten (bezoekers, variabel gedeelte pacht, ...) die je moet baseren op een aanname over het aantal bezoekers. Maak scenario's ((te) weinig bezoekers, gemiddeld aantal, (te) veel bezoekers) Blijf reëel!

Dan het plan door adviseurs laten toetsen; dit moet je maar als investering zien. Laat je aannames toetsen en doorrekenen. Laat je adviseren of je dit niet in een BV moet onderbrengen. Laat je adviseren welke risico's je moet verzekeren. Laat je adviseren welke maatregelen je moet nemen voor de veiligheid, mocht het gaan onweren of mochten er onverwacht veel te veel mensen komen.

 

Vind je dat allemaal teveel gedoe? Begin er dan helemaal niet aan, want als het misloopt is de ellende niet te overzien, en dan bedoel ik niet alleen financieel. Kun je dan niet beter als vrijwilliger of betaalde kracht bij het lokale poppodium gaan werken en van daaruit j enthousiaste bijdrage leveren?

 

Veel wijsheid en muzikaal plezier gewenst!

 

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ken je je doelgroep?

 

1) je programmeert publiekstrekkers, de bezoekers komen en zijn enthousiast

2) je maakt de kaartjes duurder, laat de publiekstrekkers achterwege, voegt technische snufjes toe, de bezoekers komen en zijn enthousiast

 

Op mij komt dat over alsof het je bezoekers niet uitmaakt of er publiekstrekkers komen, wat het kaartje kost en of er technische snufjes zijn. Ze komen en zijn enthousiast. Dus waarom weer publiekstrekkers voor het volgende evenement en niet dezelfde artiesten als vorige keer? En het kaartje duurder zodat de kaartverkoop kostendekkend is? Waarom zouden ze dan niet komen en niet enthousiast zijn?

 

Hoeveel bezoekers heb je gehad? En wat kostte een kaartje? Was er ook horeca en zo ja, welke prijzen werden gehanteerd voor de drankjes?

Link naar reactie
  • 0

 

Afgelopen najaar heb ik wederom, onder dezelfde naam, hetzelfde evenement georganiseerd als vorig jaar. Dit keer besloot ik veel goedkopere artiesten te programmeren, heb ik veel beter uitonderhandeld maar besloot ik meer geld uit te geven aan ‘technische show snufjes’. De entreekaartjes werden tevens 2,50 duurder. De totale kosten waren uiteindelijk bijna hetzelfde als vorig jaar. Echter, er kwamen veel mensen op af en de inkomsten bedroegen zo’n €5000. Dus heeft het me weer geld gekost, zo’n €6000. Wel weer veel positieve re-censies op internet.

 

 

Ik denk dat je bovenstaande zaak eens goed moet bekijken en uitzoeken waar de fout zit.

 

Je kan een kei zijn in het organiseren van evenementen maar op het financiële vlak gaat het behoorlijk fout en is het raadzaam dit uit te besteden wat je waarschijnlijk alleen maar geld zal opleveren ipv kosten.

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

 

Goh, ik deed dat vroeger ook, maar dan andersom. Klein beginnen met een strakke organisatie, en elke keer zoveel verdienen dat er steeds meer overbleef om de volgende keer groter te gaan. Na drie feesten kochten we ons eigen podium, want die investering zou snel terugverdiend worden met de besparing op kosten.

 

Voor bezoekers is de ervaring het belangrijkste, en die wordt meer bepaald door een omgeving met talloze enthousiaste feestgangers dan een indrukwekkende lijst van publiekstrekkers en lichtshows. Gebruik je social media skills! Zet een promoteam op van hardcore fans, geef een incentive aan softcore fans en gebruik de cirkels om die fanbase om je bereik te vergroten. Beloon party loyalty!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waar is je ondernemingsplan? En het financiele gedeelte vooral, nu zou je erop terug moeten kunnen vallen.

 

Dde eerste 3 jaar nog in de rode cijfers is eigenlijk helemaal niet zo vreemd, eerder normaal. Maar zet alles op papier en bedenk goed waar het beter kan met je bestedingen. Maak gebruik van concurrentieposties en zorg dat er zoveel mogelijk goedkoper kan.

 

Je hebt ook een enorm fanbestand zeg je zelf, maak er gebruik van. Stel een paar goeie vragen waar je wat mee zou kunnen en leer daarvan.

 

Enfin, succes in ieder geval. De aanhouder wint, zeg ik altijd

WWW.WOMANXYZ.COM

 

De plek voor vrouwen die willen ondernemen. Hulp bij een ondernemingsplan, tips bij een dip of gewoon gratis reclame voor je bedrijf. Log in en blijf op de hoogte!

Link naar reactie
  • 0

in elk geval ben je een doorzetter en heb je veel in je eigen ervaring geïnvesteerd. hulde daarvoor.

 

in hoeverre is het mogelijk om sponsors te werven. Branded Content is heel effectief voor sponsors. Stel dat je 2 sponsors ad 5K werft, heb je al 10K extra inkomsten. Ik weet dat adverteerders niet staan te springen, maar je als sponsor verbinden aan iets moois kan heel interessant zijn. Hiermee verlaag je je eigen investeringen en risico.

Helemaal eens met Edo, beide punten.

Aanvullend: je kan het probleem ook uitleggen bij de fanbase, en vragen wat de mogelijkheden zijn. Als het echte fans zijn, willen ze wel meedenken en misschien geven ze wel aan dat de kaartjes 5 euro meer mogen kosten. Als jij open bent en aangeeft dat je de organisatie vanuit je passie doet, maar dat het een te dure hobby is, willen echte fans graag meedenken!

 

Succes!

 

P.s: Heel veel tips hier, allerlei verschillende: kan je er wat mee, en zoja wat?

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.