• 0

kilometers tijdens stand-by dienst zakelijk of privé?

Hallo,

 

Ik rij met een lease-auto minder dan 500km prive per jaar en heb daarom geen bijtelling.

Nu verlangt mijn huidige opdrachtgever van mij dat ik eens in de 4 weken een week stand-by sta voor het geval er iets misgaat.

Ik kan dan 's avonds, 's nachts en in het weekend gebeld worden waarna ik aan het werk moet, hetzij van huis uit, en in het ergste geval bij de klant op lokatie.

 

Nu is mijn vraag: zijn ritten die normaal gesproken privé zijn (bezoek aan de supermarkt, verjaardagsfeestje, etc) tijdens zo'n week als zakelijk aan te merken omdat ik ieder moment in de auto moet kunnen springen?

 

Heb allerlei sites doorgezocht, maar geen uitsluitsel kunnen vinden helaas, hopelijk weet iemand hoe dit precies zit?

 

Alvast bedankt,

 

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn eerste gevoel zegt nee. Dit soort uitstapjes hebben een uitsluitend prive karakter en zijn niet als zakelijk aan te merken. Dat jij elk moment in de auto moet kunnen springen wil nog niet zeggen dat het noodzakelijk is om, bijvoorbeeld, naar een verjaardagsfeestje te gaan.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Tijdens een dienst zul je bij privé ritjes, die je normaal gesproken op de fiets doet, nu de auto meenemen. Maar feit blijft dat het privé ritjes zijn. En dus in principe privé kilometers.

 

Een uitzondering is de wachtdienstregeling volgens de belastingdienst.:

 

Als u aannemelijk kunt maken dat u aan uw werknemer een auto ter beschikking hebt gesteld voor een wachtdienst (een roulatiesysteem waarbij uw werknemer een bepaalde periode oproepbaar moet zijn), mag u alle kilometers voor deze wachtdienst als zakelijk behandelen. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:

[*] Uw werknemer heeft geen invloed op de keuze van de auto.

[*] Uw werknemer heeft een eigen auto die voor privégebruik even goed geschikt is als, of beter geschikt is dan de auto van de zaak.

[*] Uw werknemer moet tijdens de wachtdienst binnen redelijke afstand van zijn woonplaats blijven.

[*] Uw werknemer houdt bij hoeveel kilometer hij tijdens de wachtdienst rijdt en de plaats(en) waarvoor hij wordt opgeroepen.

Als je Google'd op wachtdienstregeling kom je dit meermalen tegen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.