• 0

Eenmanszaak in december oprichten?

Hallo allemaal!

 

Voordat ik een aantal concrete vragen stel is het handig dat ik hier even de situatie schets. Uiteraard heb ik al e.e.a. uitgezocht op internet, inclusief de zoekfunctie.

 

Momenteel heb ik een dienstverband van 80 uur per maand, waarin ik +- 140 uur per maand werk.

 

Halverwege dit jaar is het concrete idee ingezet om het dienstenpakket van mijn huidige werkgever samen uit te gaan breiden. Dit zou per afgelopen 1 oktober gaan gebeuren in een nieuw bedrijf met in totaal drie aandeelhouders (inclusief mijzelf). Hierbij is het de bedoeling dat ik daarin de grootste rol zou spelen.

 

Wegens omstandigheden heeft dit alles wat vertraging opgelopen, maar zijn de werkzaamheden al wel gestart.

 

Wegens diezelfde omstandigheden is er in goed overleg besloten de oprichting van het nieuwe bedrijf uit te stellen tot in ieder geval het begin van 2013.

 

De opdrachtgevers van de werkzaamheden die al gestart zijn willen echter dat er nog dit jaar gefactureerd wordt. Dit gaat om een bedrag van +- € 3000,-. Er zit verder nog zo'n €3000,- in de planning.

 

Een mogelijke oplossing (hier is goedkeuring voor van de potentiële aandeelhouders) dat ik een eenmanszaak opricht van waaruit gefactureerd kan worden.

 

De toekomst:

 

In de toekomst zijn er een aantal mogelijkheden. Dit zal in het eerste kwartaal van 2013 duidelijk worden:

 

- Het oprichten van het nieuwe bedrijf gaat door, met de 3 aandeelhouders.

- De eenmanszaak blijft bestaan en ik ga naast mijn huidige baan verder met de uitbreiding van het dienstenpakket.

- De eenmanszaak blijft bestaan, zeg mijn huidige baan op en ik ga van daaruit factureren aan mijn huidige werkgever en verder met de uitbreiding van het dienstenpakket.

 

Voor nu bestaat de volgende uitdaging:

- Het urencriterium kom ik dit jaar uiteraard niet aan. Klopt het dat dat inhoudt dat ik ook geen recht heb op de diverse belastingvoordelen?

- Is het noodzakelijk de boekhouding dit kalenderjaar af te ronden? Dit houdt immers (relatief) hoge kosten

- Mocht dat niet noodzakelijk zijn, is dat dan wel noodzakelijk wanneer er (bijvoorbeeld) in maart 2013 de eenmanszaak omgezet wordt in een BV? Of is dat dan pas noodzakelijk voor eind 2013?

 

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Maarten,

 

Je voert nu al werkzaamheden uit voor een nog op te richten bedrijf? En het liefst wil je dat allemaal volgend jaar pas factureren? Wacht even...

 

In afwachting van de fiscalisten, die hopelijk van hun weekend genieten, mijn vrijblijvende opmerkingen:

 

Het werk van dit jaar pas volgend jaar in de administratie opnemen en factureren is niet zonder meer toegestaan. Dat geschuif mag sinds 2007 niet meer van de belastingdienst. Je moet de omzet/winst toeschrijven aan het boekjaar waarin het bijbehorende werk is verricht. De factuur moet uiterlijk de 15e van de volgende maand gefactureerd. Werk in december hoort dus tot de omzet van dit jaar via het onderhanden werk, de factuur mag in januari volgend jaar. De winstneming is in 2012.

 

(update: hier is een erg interessante scriptie over dat onderwerp . De inleiding is wat verwarrend door dat het verleden in de tegenwoordige tijd wordt geformuleerd, maar een kniesoor die daar op let. Gaat over de wet uit 2007 en de uitspraken van de belastingdienst uit 2009)

 

Als je pas later in het jaar start, en dientengevolge het urencriterium niet haalt, heb je inderdaad geen recht op de bijbehorende aftrekposten. Het aantal uren is vast en niet naar rato van het aantal maanden dat het bedrijf in een jaar actief is.

 

Een boekhouding over dit kalenderjaar hoeft nu ook weer niet zo duur te zijn, voor een eenmanszaak met een paar facturen kun je dit wellicht zelf en anders kan een administratiekantoor dit voor een paar honderd euro ook doen. Misschien wil het administratiekantoor van je huidige werkgever dit er wel voor weinig bij doen.

 

Kun je voor dit kalenderjaar de werkzaamheden niet gewoon door je huidige werkgever laten factureren, waarbij jij je uren gewoon als (extra) salaris krijg uitbetaald? Dan is 2012 tenminste netjes en tijdig op orde.

 

Over de opties voor 2013 stel je nog geen vragen, maar elke optie heeft voor- en nadelen natuurlijk :)

 

Groet,

 

Ron

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste M. Piet,

 

Uiteraard moet je het resultaat over 2012 kunnen verantwoorden, maar als het slechts om een paar facturen gaat, volstaat een simpel Excel-sheet.

 

Wellicht kun je het resultaat over 2012 aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Dan hoef je geen (uitgebreide) winstaangifte te doen. Nadeel is dat je dan niet in aanmerking komt voor investeringsaftrek en MKB-winstvrijstelling.

 

De regels voor onderhanden werk gelden ook voor resultaat uit overige werkzaamheden, dus dat betekent dat je ook winst moet nemen over nog niet gefactureerde werkzaamheden.

 

Over de BV-constructie heb ik geen oordeel. Houd er wel rekening mee dat een BV fiscaal pas interessant word bij een (structurele) winst van meer dan € 100k en de BV verplicht is om een DGA-salaris aan je uit te keren.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even los van fiscale optimalisatie, etc.: is het niet een stuk praktischer om dan de partij die reeds een onderneming heeft en mogelijk zelfs met/vanuit die onderneming gaat deelnemen in de nieuwe activiteiten (je huidige werkgever dus), de factuur te laten versturen? Uiteraard wel afhankelijk van wat jullie exacte plannen zijn, maar daar geef je vrij weinig informatie over.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor de reacties. De reden waarom ik het niet als uren uit laat betalen bij mijn huidige werkgever is omdat deze is vrijgesteld van de BTW (Mag geen BTW rekenen of aftrekken). Dit is namelijk een particulier opleidingsbedrijf.

 

Hetzelfde geldt dan uiteraard voor wanneer ik het in een 'spaarpotje' stop en later zal factureren vanuit de nieuwe onderneming.

 

Maar als ik het goed begrijp is het dan ook geen probleem om wel de eenmanszaak op te richten. Er zijn enkel geen voordelen t.o.v. het laten uitbetalen als salaris. Enige voordeel is wel dat er direct en oplossing ligt voor het werk in de nabije toekomst. Het besluit in welke vorm we doorgaan is ook al enkele malen uitgesteld.

 

De kosten voor het afronden van dit boekhoudkundig jaar lijken ook mee te vallen. Ik kom er net achter dat het niet noodzakelijk is een boekhouder erbij te betrekken. Aangezien het immers om 3 verkoopfacturen en 1 inkoopfactuur gaat, lijkt het me dat het zelf wel te doen is? Is het gewoon invulwerk?

 

Urenregistratie heb ik, kilometerregistratie heb ik, facturering doe ik ook voor m'n huidige werkgever dus dat is ook bekend terrein.

 

Verder: Exacte plannen voor de toekomst zijn er niet. Mocht er geen beslissing komen om samen te ondernemen, of mocht er een beslissing komen om niet verder samen te ondernemen dan ga ik alleen verder.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.