• 0

Bv beginnen in het Caribisch gebied waar moet ik op letten

Beste Ondernemers,

 

Ik ben gevraagd samen met mijn partner om een bv te beginnen in het caribisch gebied.

Wij wonen in NL en onze goeie vriend woont daar (is heel ondernemend en heeft goedlopende bedrijven daar).

De BV zal gergistreerd worden in het Caribisch gebied , onze vriend zal voor nu de kosten op zich nemen , totdat we gaan verdienen zal dit pas recht getrokken worden. Wij zullen alles doen vanuit NL , maar facturatie , stortingen worden gedaan dus in het buitenland.

Het is een product wat alleen daar verkocht zal worden.

Ieder zullen we een percentage hebben in deze bv.

Er is ons gevraagd om een contract te regelen in NL , wat betekent dat het voor ons voordeliger is , als we de NL recht hanteren ?

We dachten aan een aandelenhouderovereenkomst. Wat zijn de belangrijkste punten wat er in moet staan?

Hoe zit het belastingtechnisch voor ons , onze namen zullen alleen geregistreerd staan in het buitenland, moeten we alsnog aangeven in NL dat we aandeel hebben in een buitenlands bv? En als we dat niet doen? Moeten we toch belasting betalen hier in NL, als we geld gaan verdienen, ondanks dat het niets met NL te maen heeft?

Een rekening openen daar of maakt het uiteindelijk niet uit?

 

We zullen geen salaris ontvangen, pas nadat het bedrijf begint te lopen zullen we onze percentage krijgen van het verdiende geld, of kan dat niet? Moeten we een salaris krijgen maandelijks? Overigens dit heb ik met mijn partner zo besloten.

 

Waar moeten we allemaal aan denken, wij zijn totaal niet ervaren in ondernemen , weet daarom ook niet wat de goeie vragen zijn.

Ik heb uiteraard veel info gezocht op internet, maar hoop dat jullie mij toch beter advies kunnen geven.

 

Enorm bedankt alvast!!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is een kledinglijn. Online kan je oa kopen, maar wij zullen deze in winkels verkopen, we zijn dan een groothandel.

 

Je bent groothandel in de west-indies en de detailhandel zit daar ook of verkoop je aan detailhandel wereldwijd?

 

Dat laatste is wel een interessante gedachte. Kleding komt immers al uit alle windstreken, dus je kan een virtuele groothandel overal vestigen. Offshore wholesale!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste MM2012,

 

Aangezien de inkoop en verkoop van de kleding plaatsvind in het Caribisch gebied lijkt het erop dat de onderneming daar is gevestigd en je dus onder het belastingregime van de Caribsich gebied valt. In dat geval zou ik geen rechtspersoon naar Nederlands recht oprichten, maar een rechtspersoon uit het Caribisch gebied.

 

De Nederlandse fiscus kan zich op het standpunt stellen dat de feitelijke leiding van de rechtspersoon in Nederland wordt uitgeoefend en de rechtspersoon dus in Nederland belastingplichtig is. Om dat vermoeden te ontzenuwen, adviseer ik jullie om minimaal een paar keer per jaar naar het Caribisch eiland af te reizen, daar de Algemene Vergadering van Aandeelhouders te houden en hiervan notulen op te stellen.

 

Je moet in de aangifte inkomstenbelasting wel aangeven dat je een belang hebt in een buitenlandse rechtspersoon. Bij verkoop van dit belang kan dit eventueel tot belastingheffing leiden. Ook dividenduitkeringen uit de buitenlandse rechtspersoon zijn - onder verrekening van de buitenlandse bronheffing - in Nederland belast.

 

Voor zover de werkzaamheden in Nederland worden verricht, geldt wel de bepaling van het DGA-salaris. Dit punt moet goed afgestemd worden met de fiscus, anders loop je het risico dat de fiscus de loonheffing over een fictief salaris van ten minste € 42k navordert.

 

Wellicht kun je nog aangeven om welk eiland het gaat, zodat de zaak wat verder kan worden uitgediept.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Bedankt voor je reactie!

Het zal zich vestigen in St. maarten.

De werkzaamheden worden inderdaad in NL gedaan, maar alles zal gaan via St Maarten, geldt alsnog de DGA salaris?

Ook al zijn er nog geen inkomsten?

Mijn partner en ik hebben ieder 25% aandeel in deze BV.

 

Dus het contract moet opgemaakt worden in st maarten en niet in NL?

 

Waar moeten we nog meer opletten of wat raad je ons aan?

 

Bedankt!!!

 

Link naar reactie
  • 1

Beste MM2012,

 

Ik ben geen fiscalist maar heb van fiscalisten begrepen (Joost zal me wel corrigeren straks) dat een onderneming wordt belast door de Nederlandse belastingdienst als deze oordeelt dat activiteiten van de onderneming in Nederland plaatsvinden. Indien een deel van de winst wordt toegerekend aan handelsactiviteiten in Nederland en een ander deel aan handelsactiviteiten in Sint Maarten kan een deel van de winst worden belast in Nederland en een deel van de winst in Sint Maarten.

Waar de belasting wordt geheven hangt dus af van welke activiteiten waar plaatsvinden en niet aan het land waar de vennootschap is gevestigd.

Ik denk dat het makkelijker praat als je aangeeft wat er precies aan werk/handel plaatsvindt in Nederland en wat in Sint Maarten. Dat kan ook weer meespelen met de vraag in welk land je de vennootschap het beste kunt oprichten.

Als er werk/activiteit plaatsvindt in Sint Maarten (bijvoorbeeld import, opslag, kleding vermaken, export) en de kleding grotendeels buiten Sint Maarten wordt geleverd aan afnemers, dan zou dit ook gedaan kunnen worden met een vennootschap gevestigd in de free zone van Sint Maarten (ik meen in Saint Martin, het Franse deel van het eiland). Dan geldt er een winstbelasting van 2%, en gelden er andere fiscale voordelen. Levering van de producten aan afnemers in Sint Maarten zelf is in principe niet toegestaan, tenzij er een vergunning voor wordt verleend.

Als er sprake is van een webshop dan zou dat ook in de e-zone van Sint Maarten, of eventueel Curacao kunnen. Dan geldt ook weer de 2% winstbelasting.

Natuurlijk kan ook gewerkt worden met een 'normale' vennootschap, buiten de free zone of e-zone, in Sint Maarten, of in Nederland. Wat de beste keuze is, is afhankelijk van welke activiteiten waar plaatsvinden, en verdere wensen en plannen, en welke fiscale consequenties dat heeft bij welke vennootschap in welk land.

 

Overigens geldt er in Sint Maarten geen verplicht / fictief DGA salaris. Aandeelhouders worden niet in het handelsregister geregistreerd, en staan dus enkel vermeld in het aandeelhoudersregister dat het bestuur van de vennootschap heeft. De eerste aandeelhouder(s) bij de oprichting staan vermeld in de oprichtingsakte, die wel in het dossier van de kamer van koophandel dient te zitten, zodat dat stuk wel openbaar is.

 

Misschien kun je dus aangeven wat er precies aan werk/handel plaatsvindt in Nederland en wat in Sint Maarten?

 

Groet,

Saskia

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je dus aangeven wat er precies aan werk/handel plaatsvindt in Nederland en wat in Sint Maarten?

 

Voor zover ik het heb begrepen vinden alle handelsactiviteiten in Sint Maarten plaats. In Nederland vinden slechts ondersteunende werkzaamheden plaats en wordt er geen winst gegenereerd. Zie ook mijn vorige post.

 

Ik vind het dus verdedigbaar dat de winst van de rechtspersoon volledig belast word op Sint Maarten. Zeker als ook de aandeelhoudersvergaderingen op Sint Maarten worden gehouden.

 

Ik zie nog wel een probleem met het verplicht DGA-salaris, want als er door de DGA's in Nederland arbeid wordt verricht zijn m.i. de bepalingen van het verplichte DGA-salaris, bij letterlijke interpretatie van art. 12a Wet Loonbelasting, van toepassing. Dit artikel maakt namelijk geen onderscheid tussen arbeid verricht voor een in Nederland gevestigde rechtspersoon en arbeid verricht voor een in het buitenland gevestigde rechtspersoon.

 

De Belastingregeling voor het Koninkrijk http://wetten.overheid.nl/BWBR0002464/geldigheidsdatum_17-03-2011 laat zich hier verder ook niet over uit, Behalve dan dat niet-zelfstandige arbeid (ik neem aan dat de DGA hier ook onder valt) verricht door een ingezetene van Nederland voor een in de Antillen gevestigde onderneming belast is in Nederland.

 

Wellicht moet je dit punt afstemmen met de fiscus.

 

Zoals Saskia al vermeldde kun je op de Antillen tegen zeer fiscaal vriendelijke tarieven gebruik maken van zogenaamde E-zones. Hier nog wat uitleg over een E-zone http://www.tribal-im.com/nl/weblog/overig/e-zone-curacao-de-voordelen-van-zaken-doen-vanaf-het-strand/

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Saskia en Odeon,

 

Ontzettend bedankt voor jullie uitleg, ik ga hier even mee aan de slag en kom er asap op terug.

 

En Saskia zoals Odeon al aangaf vinden alle handelsactiviteiten in St Maarten plaats.

Wat ik mij wel afvraag moeten wij dit nu al aangeven aan de fiscus dat we een aandeel hebben of kunnen wij dat voor nu zo laten en pas als we winst maken dan hier in NL aangeven? Of komt de belastingdienst erachter omdat onze namen in het handelsregister van St Maarten zullen staan.

 

Ik wist niet dat het zo complex was, of voor nu lijkt het zo...

 

Nogmaals enorm bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Een webshop voor kleding in de cariben waarvoor in Nederland van alles gedaan word alleen de feitelijk logistieke handelingen vinden plaats op de eilanden.

 

Ik krijg steeds meer het gevoel dat je vestiging binnen de economische zone van een van de eilanden boven de haalbaarheid van je plan stelt.

 

Logistiek haal je hier heel wat extra gedoe op je hals als je vanaf een eiland uit wil gaan leveren.

Verzendkosten zijn sowieso voor veel webaankopen een behoorlijke kostenpost voor zowel klant als leverancier.

Bij verzending vanaf een eiland zullen de verzendkosten een behoorlijk deel uit gaan maken van het totaal.

 

Zoals ik al schreef, je lijkt meer gedreven te worden door het idee dat je levert vanuit een regio waar je weinig belasting hoeft te betalen dan dat je gedreven wordt door een goede solide businesscase.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je voor jezelf moet duidelijk hebben waar de kosten zijn (vooral welke) en waar je denkt daar winsten daaraan gerelateerd gaat hebben/krijgen. Dit dan duidelijk, heel duidelijk omschreven (notarieel) vast te leggen in een document van Intercompany price transfer.

 

Waarom? Omdat jijzelf aangeeft dat "jullie hier" straks een deel van de winst toekomt (het word verrekend als er winsten worden gemaakt met de inbreng van jullie partner)

 

Buitenlands belang behoor je in beginsel aan de fiscus te melden.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Beste Nico,

 

Ik ben het niet geheel met je eens, het is niet alleen een webshop, maar die zal er zeker zijn, de site zal alle informatie beschikken voor onze doelgroep en uiteraard voor iedereen die geïnteresseerd is en we zullen niet alleen ons product aanbieden maar het is veel uitgebreider dan ik hier tot op heden heb uitgelegd en we gaan onze lijn (niet alleen kleding) verkopen in verschillende winkels/hotels etc.

Dat wat wij gaan doen zullen we zeker succes hebben in lange termijn. Ondanks dat alle begin moeilijk is.

Dat we deze BV daar gaan beginnen heeft niets te maken dat wij weinig belasting gaan betalen, het is ons gevraagd door iemand die al goedlopende bedrijven heeft en die daar ook woont en toevallig is de belasting daar voordeliger, maar dat had net zo goed een ander land kunnen zijn, waar de belasting wel hoger zou zijn. Dit is niet onze uitgangspunt om daar wat te beginnen.

 

Wat voor mij het meest belangrijke is en wat ik graag goed wil uitzoeken en daarom waardeer ik jullie advies ook enorm, is hoe zit het belastingtechnisch voor ons uit , op het moment dat we voor een buitenlands BV werken.

En wat zijn de belangrijkste punten die wij in het contract moeten zetten en wat voor soort contract? Wij dachten aan een aandeelhouderscontract.

 

Ik geloof en sta 100% achter dit concept, geloof me ik ben niet iemand die zomaar iets aanpakt, alleen ik wil niet in mijn eigen vingers snijden, wat betreft de NL fiscus. Dan is het de moeite niet waard voor ons, ik vind het niet erg om belasting te betalen in NL voor mijn werkzaamheden in het buitenland, dus vandaar mijn vraag aan jullie, wat moet ik weten voordat ik in zee ga.

 

Thanks

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Beste MM2012,

 

Het brein, en daarmee de feitelijke leiding, lijkt te liggen in Nederland, niet in Sint Maarten, ondanks dat uitvoering in Sint Maarten plaatsvindt. Daardoor is het zeer de vraag of de winsten (geheel) toegerekend zullen kunnen worden aan de activiteiten in Sint Maarten. Het lijkt mij zeer verstandig advies in te winnen van een fiscalist, die kan aangeven in welk land belastingplicht zal gelden, of hoe de verdeling tussen de landen zal zijn, en/of hoe je eea wellicht iets anders kan inrichten zodat in het ene dan wel het andere land meer 'substance' (feitelijke aanwezigheid van onderneming) zal zijn en er meer toerekening van winst aan de handelingen in dat land kan gelden.

Er zijn inderdaad ook diverse kosten verbonden aan logistiek in Sint Maarten en aan de gekozen / te kiezen structuur. Ik zou dit goed (laten) doorrekenen, aangezien dergelijke kosten aanzienlijk kunnen zijn, en zullen moeten opwegen tegen de te verwachten opbrengsten.

De materie is veel te complex, zeker nu de operatie internationaal is, om dit zonder maatwerk fiscaal advies te ondernemen. De kosten daarvan wegen per definitie op tegen de kosten die je zult hebben bij onverstandige fiscale aanpak zonder dat advies.

Wat voor contract je kunt hanteren met je zakenpartners: een aandeelhoudersovereenkomst geldt tussen de aandeelhouders en daarin kunnen jullie afspraken vastleggen op aandeelhoudersniveau, bijvoorbeeld afspraken over stemgedrag, vervreemding van aandelen, etc.

Je moet de positie van aandeelhouder niet verwarren met de positie van bestuurder. Een persoon kan beide functies hebben, maar beide functies zijn wezenlijk anders. Ik heb deze verschillende niveau's in een eerdere post uiteengezet, maar weet even niet meer in welke. Wellicht kom je er met de zoekfunctie.

Als ik je uiteenzetting zo doorneem, denk ik dat een aandeelhoudersovereenkomst voor aandeelhoudersgerelateerde afspraken en ook een samenwerkingsovereenkomst (op het niveau van bestuurders / zakenpartners) raadzaam zou zijn. In die laatste kunnen meer feitelijke ondernemingsafspraken worden opgenomen. Indien jullie of een van jullie bestuurder worden van een of meerdere vennootschappen is een management overeenkomst ook raadzaam.

 

Succes.

Groet,

Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Als ik alleen aandeelhouder wordt van deze BV, dus geen werkzaamheden verricht hier in NL. Dus vergeet even mijn vorige berichten. Wat betekent het dan?

Dus alles wordt uitgevoerd in St Maarten.

Dan is een DGA salaris niet nodig en ik dus alleen pas taxen betaal in NL als de bv winst maakt, klopt dit?

Ik heb geprobeerd om de fiscus te bellen, maar helaas is diegene dier hierover gaat pas vrijdag en maandag op kantoor??! :-\

 

Bedankt weer!!

Link naar reactie
  • 0

Beste MM2012,

 

Het beantwoorden van 'deelvragen' is riskant omdat het geheel bekeken en fiscaal beoordeeld dient te worden. De fiscalist kan daarbij beoordelen welke situatie voor jou (en evt ook je zakenpartners) het meest gunstig zal zijn. Ook zaken als wel/niet aandeelhouder, wel/niet bestuurder, waar welke activiteiten kunnen daarbij worden meegenomen.

Mochten de hier aanwezige fiscalisten niet voldoende weten van het fiscale recht van Sint Maarten, nu dat natuurlijk een ander land is met eigen regels, dan kan ik wel verwijzen naar een fiscalist die daarin thuis is. Zodra je eraan toe bent, kun je (of je fiscalist) contact met me opnemen voor de doorverwijzing.

 

Groet,

Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.