• 0

resultaat te hoog

Kan iemand ons helpen? Wij komen er niet meer uit.

Wij hebben sinds 2 jaar een B.V. en we hebben 5 mensen op de loonlijst.

Zoals vorig jaar weer een topjaar gehad. Rusultaat dit jaar tot nu toe 191000 (vorig jaar 185000).

We moeten over vorig jaar behoorlijk veel belasting betalen.

En dit jaar zijn we van plan om de resultaat wat lager te krijgen zodat we minder belasting moeten betalen.

We hebben dit jaar nog 2 auto’s gekocht, nieuwe pc, printer etc etc.

Weet iemand wat nog meer kunnen doen om de resultaat lager te krijgen?

Wij boeken onze administratie zelf, doen ook zelf de lb en omb aangiftes. Alleen dus de jaarrekening wordt door de accountant gedaan. Dus qua accountantskosten valt het wel mee. We hebben ons een beetje rot gezocht, maar echte tips hebben we niet kunnen vinden? We hebben nog ergens over Holding gelezen, maar we snappen niet hoe dat onze resultaat gaat verlagen.

Als iemand tips heeft, heel graag

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Wij boeken onze administratie zelf, doen ook zelf de lb en omb aangiftes. Alleen dus de jaarrekening wordt door de accountant gedaan.

 

 

Alle werk laten doen door een dure accountant. Veel extra adviseurs inhuren.

 

Ik heb je een suggestie per PM gezonden.

 

;D (grapje dus)

 

Nee serieus. Kan je niet investeren in groei? In kostenbesparing? Veel ondernemers belanden in een constructie waarbij ze een pand kopen en hun eigen verhuurder worden.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dit is nou wat we een luxeprobleem noemen ;D

 

Er zijn vele mogelijkheden om de fiscale winst te verlagen. Probleem is dat het in het leven niet gaat om het verlagen van de winst, het gaat om de optimalisatie van het totaal bedrag aan belasting dat je af moet den. Bij een dga lopen de belangen van de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting nogal door elkaar heen.

 

Waarom spendeer je niet een deel van de winst aan een uitgewerkt fiscaal advies dat als gegoten zit? Dat verlaagt de winst en je weet zeker dat de fiscale last zo laag als mogelijk is. Goed advies verdient zichzelf terug,

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

zonder jullie bedrijf te kennen Femke is het lastig om advies te geven over wat fiscaal nog interessant kan zijn voor jullie.

 

Ik begrijp wel dat er nog geen holding BV boven de huidige BV zit. Dus jullie zijn privé aandeelhouder en er is maar 1 BV?

Bij dergelijke winstcijfers en 5 man personeel is een holding wel zo prettig. Als het in de toekomst fout gaat met de BV dan ben je in een klap ook alle opgebouwde winsten kwijt. Bovendien betekent het hebben van 1 BV dat je bij verkoop van die BV meteen mag aftikken met de fiscus.

 

En als je dan toch nog kosten zoekt voor 2012, dan zou ik maar snel gaan zoeken naar een adviseur en notaris om die holdingstructuur op te zetten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Femke31,

 

Mooi dat het zo goed gaat! Jammer dat je zoveel belasting moet betalen.

 

Om belasting te drukken kun je investeringen naar voren halen, voorzieningen treffen op bv (dubieuze) debiteuren en (incourante) voorraden of een kostenegalisatiereserve vormen. Wellicht is het ook iets voor de DGA's om een pensioenvoorziening te vormen. Hou er wel rekening mee dat de mogelijkheden vaak gericht zijn op belastinguitstel en niet op belastingafstel.

 

Eigenlijk is het de taak van jullie accountant om met tips voor belastingbesparing te komen.

 

De Holdingconstructie is niet zozeer bedoeld om de belastingdruk te verminderen, maar om de belangen van de DGA's te beschermen bij een faillissement en om een eventuele (toekomstige overdracht fiscaal vriendelijk te laten verlopen. Vreemd dat jullie accountant je nooit heeft gewezen op het nut en noodzaak.

 

Hoeveel DGA's zijn er eigenlijk?

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Dus met andere woorden, ook dit jaar moeten we aan de belastingdienst behoorlijk wat betalen?

En waarschijnlijk volgend jaar ook?! ???

De resultaat klinkt werkelijk als een luxe probleem, alleen het is zo jammer van het geld dat nog eens afgedragen moet worden aan de belastigdienst.

Wij hebben geen rekening courant opnames of iets dergelijks. Eigenlijk een hele makkelijk boekhouding, maar met een forse resultaat.

Ik heb ergens gelezen over een holding, alleen onze accountant ( die we maar 3 x hebben gezien) heeft ons er niet echt verder mee geadviseerd. Stel we gaan voor de Holding, kunnen we dan buiten onze salarissen nog eens managment fee facturen naar de bv?

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

De resultaat klinkt werkelijk als een luxe probleem, alleen het is zo jammer van het geld dat nog eens afgedragen moet worden aan de belastingdienst.

 

 

Die doet daar allemaal nuttige dingen mee, zoals forums over ondernemerschap mogelijk maken. Dat scheelt weer kosten aan adviseurs, dus meer winst, dus meer belasting. HL verdient zichzelf dubbel en dwars terug!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Femke,

 

Het is niet zo dat je een management fee en een salaris ten laste van de winst kunt brengen. Dat zou namelijk dubbel op zijn. Het werkt doorgaans zo. De Holding-BV brengt een management fee in rekening aan de Werk-BV. De Werk-BV brengt de management fee ten laste van haar winst, maar in de Holding-BV is de management fee belast. Vestzak-broekzak dus. Het salaris wordt dan ten laste van de Holding-BV gebracht. De Holding-BV is dan ook niet zo zeer gericht op belastingbesparing, maar op het beschermen van aandeelhoudersbelangen en duurzame vermogensbestanddelen.

 

Vreemd dat hierover bij de oprichting van de BV niet is geadviseerd.

 

Doordat jullie BV behoorlijk winst maakt, neem ik aan dat er inmiddels ook een flinke winstreserve is opgebouwd. Dit maakt de overgang naar een Holding-structuur lastiger. Daarom adviseren de meeste adviseurs dan ook de Holdingstructuur direct op te zetten bij aanvang van de onderneming, Vandaar ook mijn vraag over het aantal DGA's. Bij 1 DGA is omzetting naar een Holdingstructuur nog redelijk eenvoudig, maar bij meerdere DGA;s, indien ze elk een eigen Holding wensen, wordt het al lastiger.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

2 DGA's. En inderdaad, als je er zo over begint, ons is niet geadviseerd over een holding.

 

 

 

Ik denk dat het enige juiste antwoord is dat je met wat adviseurs gaat praten. Druk je je winst voor dit jaar en heb je mogelijk gelijk een oplossing voor de lange termijn ;)

 

Groet,

Jamie

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

2 DGA's. En inderdaad, als je er zo over begint, ons is niet geadviseerd over een holding.

 

De Holdingstructuur is fiscaal vriendelijk te realiseren door middel van bedrijfsfusie. Als elke DGA een eigen holding wenst, wordt het lastiger. Er zal dan een juridische splitsing van de Holding plaats moeten vinden, maar juridische splitsing is een duur grapje.

Link naar reactie
  • 0

2 DGA's. En inderdaad, als je er zo over begint, ons is niet geadviseerd over een holding.

 

De Holdingstructuur is fiscaal vriendelijk te realiseren door middel van bedrijfsfusie. Als elke DGA een eigen holding wenst, wordt het lastiger. Er zal dan een juridische splitsing van de Holding plaats moeten vinden, maar juridische splitsing is een duur grapje.

 

Je zou er toch nog een schepje bovenop kunnen gooien? De holding heeft gewoon 100% van de aandelen van de werkmaatschappij. Iedere DGA bezit in een personal holding 50% van de aandelen van de holding. Volgens mij hoeft er dan niets gesplitst te worden. Lijkt mij, zeker met de flexbv, goedkoper dan een juridische splitsting. Of denk ik nu te makkelijk?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je zou er toch nog een schepje bovenop kunnen gooien? De holding heeft gewoon 100% van de aandelen van de werkmaatschappij. Iedere DGA bezit in een personal holding 50% van de aandelen van de holding. Volgens mij hoeft er dan niets gesplitst te worden. Lijkt mij, zeker met de flexbv, goedkoper dan een juridische splitsting. Of denk ik nu te makkelijk?

 

Het probleem is de aanmerkelijk belangheffing. Ik neem aan dat er inmiddels flinke winstreserves in de BV zitten. Als de aandelen van de DGA's/natuurlijke personen in de BV overgedragen worden aan een Holding of aan 2 Personal Holdings vindt er afrekening plaats in de aanmerkelijk belangsfeer. Dit kun je m.i. alleen voorkomen door bedrijfsfusie gevolgd door een (eventuele) splitsing van de Holding.

 

Als je de aandelen van de Holding overdraagt aan 2 PH's heb je nog altijd te maken met aanmerkelijk belangheffing.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit kun je m.i. alleen voorkomen door bedrijfsfusie gevolgd door een (eventuele) splitsing van de Holding.

 

Nee hoor, door er een nieuwe werkBV onder te zetten zoals ik al eerder voor heb gesteld. In dit geval iets lastiger wellicht, maar in veel gevallen wel degelijk mogelijk.

 

Maar niemand reageert op mijn post, dus bij deze nog 1 keer. En ik zal hem stellen in vraagvorm.

Wat voor salaris nemen de dga's op?

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.