• 0

gelijkende merknaam

Goedemiddag,

 

Ik ben al een tijdje op dit forum actief, maar vanaf vandaag niet meer anoniem.

 

Ik heb al heel veel gelezen over woord en beeldmerken en tevens advies ingewonnen bij een merkenburo.

Omdat ik niet een eenduidend advies krijg en ook geen juiste conclusie kan trekken wil ik het graag op het forum voorleggen.

 

Ik heb Event-express geregistreerd als woord en beeldmerk oa in de categorie vervoer en transport.

Ondertussen hebben wij een nieuw logo ingebruik.

Het woordmerk gebruiken wij al langer, dan dat het geregistreerd is, als handelsnaam.

Daarnaast is deze naam ingeschreven bij de kvk.

 

Tot mijn grote verbazing gebruikt een ander bedrijf sinds kort dezelfde naam met kleine toevoeging; `Event express bus`.

-In de zelfde kleuren als door mij geregistreerd

-Met hetzelfe lettertype als ons huidige logo

-Bedrijf verzorgt transport van personen

-En tot slot zijn 30 km verderop gevestigd.

 

De vraag kort en bondig kan ik hier succesvol iets tegen ondernemen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 2

In het merkenregister zie ik alleen een beeldmerk. Dat wijkt sterk af van het huidige logo en dus ook van dat van de vermeende inbreukmaker.

 

Dan is er nog de handelsnaam. Op jullie site staat dat jullie een zeer specifieke bezigheid hebben. Als ik het goed begrijp het vervoer van goederen. De vermeende inbreukmaker maakt heel duidelijk dat ze dat niet doen en zich richten op het vervoer van personen. De kans op verwarring is voor mij niet evident maar ook weer niet ondenkbeeldig omdat het wel beide om transport gaat.

 

Kortom, dit is m.i. geen duidelijke zaak. Daar kom je niet verder mee maar het sluit wel aan bij de informatie die je al had.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Ik heb Event-express geregistreerd als woord en beeldmerk oa in de categorie vervoer en transport.

 

 

Dat klopt dus niet. Je hebt het beeldmerk Event-Express.nl laten registreren als beeldmerk. Ik zie een boel paars en zwart, maar helemaal niet het groen dat je nu gebruikt. Je hebt je registratie niet aangepast aan je nieuwe logo. Je verhuurt transportmaterialen, terwijl de andere partij mensen vervoert. Je gebruikt het oude noch het nieuwe logo op je website. Het is uiteindelijk een beschrijvende naam.

 

Het risico op verwarring neemt zo wel snel af. En als je niet oppast, maak jij inbreuk op het auteursrecht op zijn logo....

 

Advies is dan: terug maar de merkadviseur die je destijds geholpen heeft en eerst rommel in eigen huis opruimen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Uiteindelijk kijkt de rechter naar het risico op verwarring. Jij zal moeten duidelijk maken dat er een risico op verwarring ontstaat; zij zullen waarschijnlijk redeneren dat de kans op verwarring gering is. Jij kan zeggen: de naam suggereert dat zij een activiteit van jullie zijn (de busdienst van), nota bene in de regio waarin jullie actief zijn. Het kleurgebruik versterkt die suggestie. Al die zaken waren geregistreerd voordat de busdienst onder die naam actief werd. Is dat trouwens wel zo?

 

Je laat een beetje in het midden of het vernieuwde beeldmerk ook al geregistreerd is.

 

Wat belangrijk is is dat jullie registraties ouder zijn, dat jullie eerder dan hen op de markt actief waren onder die naam en dat jullie (mogelijk) schade ondervinden van eventuele verwarring.

 

Dan heb je gelijk, maar moet je je gelijk nog wel gaan halen. Om te beginnen moet je de inbreukmaker op de hoogste stellen van jouw observatie en jouw eis dat ze met onmiddelijke ingang een eind maken aan activiteiten onder die naam en onder enige naam of beeldmerk die/dat verwarring kan veroorzaken. Bovendien kan je schade claimen, mits je enigszins hard kan maken dat je schade leidt. Als daar niet binnen een redelijke termijn aan voldaan wordt, dien je een gang naar de rechter te overwegen. Daar zijn kosten aan verbonden, maar die kun je op de inbreuker verhalen.

 

Als je wint....

 

Standaard advies is: schakel een deskundige advocaat in. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.