• 0

auto waarderen op de balans

Beste mede ondernemers,

 

Onlangs een garage gestart als eenmanszaak. Nu komt het vaak voor dat klanten hun auto achterlaten voor reparatie en dan tijdelijk zonder vervoer zitten. Nu heb ik een (oude) auto in mijn (prive) bezit, welke ik eigenlijk wil gaan inzetten als 'leen' auto. Dus tijdelijk vervoer voor mijn klanten, wanneer hun auto gerepareerd wordt.

 

Na wat uitzoek werk ben ik erachter gekomen dat ik de auto niet kan overschrijven op de rechtspersoon (eenmanszaak). Wel moet ik de auto meenenemen in mijn eigen administratie. Aan kosten verwacht ik niet zoveel ('ben' tenslotte een garage ;-)) op wat onderdelen na vooral: benzine/verzekering/belasting. Een aantal vragen die nog niet helemaal duidelijk beantwoord zijn:

 

- De zaak is net gestart en ben bezig met de beginbalans. Hoeveel zal ik deze auto waarderen? (in feite is deze helemaal afgeschreven..) Wat zijn de fiscale gevolgen van deze waardering?

- Is alle BTW van eerder genoemde kosten aftrekbaar (benzine/verzekering/belasting)?

- Aangezien ik de auto enkel voor 'de zaak' gebruik, is een km registratie dan nog verplicht?

- Indien ik deze auto voor mijn eigen woon/werk verkeer gebruik, wat zijn dan de fiscale gevolgen?

 

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

 

Mauritz

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Natte vinger werk.

 

de restwaarde

Dat is de geschatte waarde die het bedrijfsmiddel vermoedelijk nog zal hebben op het moment dat u het niet meer kunt gebruiken voor de uitoefening van uw onderneming. Voor het bepalen van de restwaarde kunt u overleggen met de leverancier van het bedrijfsmiddel. Deze leverancier kan meestal goed inschatten wat het bedrijfsmiddel na verloop van tijd nog waard is.

 

Ik denk dat jij wel zou moeten kunnen schatten.

Link naar reactie
  • 0

Allemaal bedankt voor de reacties!

 

Interpreteer ik het zo goed?:

 

 

- De zaak is net gestart en ben bezig met de beginbalans. Hoeveel zal ik deze auto waarderen? (in feite is deze helemaal afgeschreven..) Wat zijn de fiscale gevolgen van deze waardering?

 

Ik schat de economische waarde van de auto op 1.000. Derhalve zal ik deze activeren voor dit bedrag en elk jaar afschrijven voor 200 EUR.

 

- Is alle BTW van eerder genoemde kosten aftrekbaar (benzine/verzekering/belasting)?

 

Alle BTW is aftrekbaar, aangezien de auto enkel zakelijk gebruikt wordt.

 

- Aangezien ik de auto enkel voor 'de zaak' gebruik, is een km registratie dan nog verplicht?

 

Dit is niet verplicht. (is het verstandig om een tankpas te gebruiken?)

 

- Indien ik deze auto voor mijn eigen woon/werk verkeer gebruik, wat zijn dan de fiscale gevolgen?

 

Dit is nog niet helemaal duidelijk. Kan ik deze auto voor mijn woon/werk verkeer gebruiken, zonder fiscale consequenties?

 

Hopelijk kunnen jullie mijn laatste vraag nog beantwoorden?

 

Alvast bedankt voor het lezen,

 

Mauritz

Link naar reactie
  • 0

Je moet de auto op de volgende manier afschrijven: (Economische waarde - restwaarde) en dan door 5 delen.

Het bedrag wat je afschrijft mag niet meer zijn dan 20% per jaar van de economische waarde.

 

Wat betreft de bijtelling heb je 2 mogelijkheden, mits het zakelijk rijden beperkt blijft tot een auto.

Km registratie bijhouden om zo aan te kunnen tonen dat je niet meer dan 500 km prive rijd of een verklaring geen privegebruik auto aanvragen. Als je dat doet hoef je geen km registratie bij te houden maar mag je helemaal niet prive rijden met je auto. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je ook echt niet prive rijd, als de belastingdienst hierom vraagt.

 

Woon werk verkeer geld als zakelijke km's.

 

:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.