• 0

Kilometervergoeding - hoe verwerken in IB aangifte?

Over 2011 ben ik herbeoordeeld door de Belastingdienst en mag ik met uitstel voor het eerst aangifte IB voor ondernemers doen. Nagenoeg overal kom ik wel uit, ik vraag me alleen nog iets af over de reiskosten.

 

Over 2011 heb ik mijn ritregistratie bijgehouden en weet dus hoeveel km x 0,19 ik kan aftrekken van mijn opbrengsten. Echter, hoe doe ik dit correct in mijn aangifte? Het zijn namelijk geen kosten die ook daadwerkelijk direct gemaakt zijn. Breng ik dit alleen op in mijn winst-verliesrekening dan krijg ik een verschil met de fiscale winstberekening. Hoe kan ik dit oplossen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de kilometerkosten opvoert in je V&W rekening, wat op zich correct is, moet hier ook een betaling tegenover staan, wat je liquide middelen verlaagt, of een boeking van prive storting. Als je, zoals gebruikelijk, alleen de kosten boekt maar niet de vergoeding aan jezelf betaalt, is het dus een prive storting geweest.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Nee, verschil in de fiscale winstberekening ga je er niet mee komen en bij boekhouden heb je altijd een tegenpost op de balans nodig als je iets muteert in de winst en verliesrekening.

 

In dit geval wordt de kilometervergoeding gezien als prive storting, want hoewel jij zegt dat het geen echte kosten zijn.. maar dat zijn het wel, jou prive auto is toch niet gratis en rijd ook niet op lucht. je zou op een bepaalde manier kunnen zeggen dat je de auto gewoon van jezelf huurt voor 19 cent per kilometer. Jij kiest er kennelijk voor dat je dit bedrag niet apart uitbetaald word en dat is prima. maar dat zou wel (belastingvrij) mogen.

 

de journaalpost is dus in dit geval

 

Autokosten

aan EV / Prive storting

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.