• 0

In de baas z'n tijd... [niet declarabele uren]

Ik heb een vraag aan mede-ondernemers met medwerkers in dienst over niet declarabel werken.

Mijn partner en ik hebben een klein bedrijf met 4 mensen in dienst. We leveren een goed product (een dienst) en dat doen we op uurbasis. Ofwel, we factureren bij onze klanten alleen de werkelijk gemaakte uren.

De uren die niet voor die klant gemaakt worden, maar "voor het bedrijf" nemen we dan voor onze eigen rekening, en zo kunnen we goed concurreren.

 

Nou worstelen wij wat met wat medewerkers in "onze" tijd kunnen doen, en wat in hun "eigen" tijd.

Voorbeelden zijn dan het onderhoud aan de lease-auto waar ze zonder extra kosten privé in mogen rijden, bezoek fysiotherapeut tijdens thuiswerken (of überhaupt), bijwonen uitvaart verre collega bij klant op eigen initiatief, meer dan een uur lunchen met collega's bij een verjaardag, dat soort dingen.

 

Deze dingen kosten ons gewoon veel te veel geld, en eerlijk gezegd sta ik elke keer weer versteld dat mensen die vrijheid nemen. Blijkbaar hebben we dingen niet goed afgesproken. Wij vallen niet onder een CAO.

Het plan is dus om de "huisregels" nog eens goed op te schrijven en aan mensen kenbaar te maken.

 

Ik ben eigenlijk op zoeken naar leidraden voor dit soort dingen. Punt is dat wij lijken op overheid, maar we zijn het niet. Die secundaire arbeidsvoorwaarden doen wij dus ook niet. Echter, het vergelijk is er wel vaak.

 

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die met hetzelfde bijltje gehakt hebben, of hakken. Het eerste doel is het opstellen van reële huisregels, en daarna moet ik het natuurlijk ook nog geen vertellen of meedelen.

Zijn er online mooie voorbeelden te vinden van zulke dingen? Misschien zoek ik wel verkeerd. ::)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zoals ik het begrijp werken je mensen gedeeltelijk of geheel thuis? Ik heb zelf een tijd in een vergelijkbare situatie gezeten waarbij ook op basis van uren werd gefactureerd. Grootste probleem vond ik dat personeel niet in de gaten heeft dat elk uur dat niet declarabel is, feitelijk geld kost en ze dus een x aantal uur per week gewoon moeten draaien.

Ik betwijfel of alleen huisregels de oplossing bieden. Ik denk dat je dingen met elkaar moet combineren. Bepaal eerst voor jezelf wat acceptabel is en wat niet (personeel waardeert de vrijheid om eens tijdens werk naar de dokter te kunnen wel, maar je mag rustig daar iets tegenover stellen), maak daar een beleid op, roep iedereen bij elkaar en spreek duidelijk af wat wel en niet kan. Wellicht kun je je persoon laten werken met een gedetailleerde urenadministratie die ze (controleerbaar) in moeten vullen. Zo krijgen ze in ieder geval ook het idee dat er meer controle achter zit. En vraag ook rustig iets terug: dus als iemand naar de dokter wil tijdens werktijd, gelijk vragen of ze dan op een andere dag eerder beginnen of langer doorgaan. Als ze de vrijheid gewoon nemen is het weer anders, dan zal het moeilijker zijn om snel de gang van zaken te veranderen en zou ik beginnen met de urenregistratie grondig in elkaar te zetten en die te analyseren.

Link naar reactie
  • 0

Nou, we werken al met zo'n gedailleerde urenregistratie, omdat we echt op "project per klant" werken, en we hebben echt tientallen projecten per klant weer. Heel gedetailleerd.

Zo zie je dus ook dat er geschreven wordt op die dingen, want het wordt wel opgeschreven. Mijn topic komt eigenlijk voort uit die analyse :)

 

Over het thuiswerken is nooit wat afgesproken. Eén van onze medewerkers vindt gewoon kantoor wat ver weg, en te druk en dus werkt ze dan vaak thuis. Ik heb wel eens aangegeven dat ik haar liever op kantoor zie ook vanwege binding met collega's.

 

Wij hebben geen 9-5 banen, dus iedereen kan z'n uren heel flexibel indelen.

Het ergert mij dan dat iemand een doktersbezoek om 16.00u in mijn tijd gaat doen terwijl de dag er eigenlijk allang op zit.

 

Waar ik naar op zoek ben is ook wel "wat is reëel om te vragen van je mensen".

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is zo'n beetje het meest lastige punt waar je als werkgever mee geconfronteerd wordt. Er is ook heel veel literatuur over geschreven. En dat kan beide kanten op gaan. Ik kan mij herinneren dat enkele jaren terug een Duitse eigenaresse van een reclamebureau een boek geschreven heeft over het nieuwe werkgeverschap: werk is voor werk en privé is voor privé en die twee moet je niet door elkaar heen laten lopen. Dat betekent dat je een afspraak hebt met een werknemer voor het leveren van zeg 8 uur arbeid in een week en daar ga je in principe niet overheen. De werknemer werkt in de tijd van de werkgever en is privé in de tijd die van hem is. Volgens haar is dit bevorderlijk voor zowel de werkgever als de werknemer.

Er is ook literatuur die stelt dat het ouderwets is om te denken in uren. Je hebt mensen in dienst om producten te leveren. Als je de productie van een werknemer afspreekt op basis van geleverde producten (wij spreken af dat je de equivalent van 40 uur werk in een week levert), hoe lang de werknemer daar dan over doet en wanneer hij die productie levert is aan hem. Op die manier tackle je de problemen waar je nu mee geconfronteerd wordt, krijgt de werknemer meer gelegenheid om werk en privé met elkaar te verweven en krijg je betere producten en een gelukkigere werknemer omdat hij veel meer kapitein is van zijn eigen schip.

 

Twee opinies die beiden werken maar diametraal op elkaar staan. En dan moet jij als ondernemer maar gaan bepalen welke koers jij wilt varen. Ga er maar eens aan staan.

 

Nu is het zo dat de Nederlandse arbeidsorganisatie beduidend platter is dan bijvoorbeeld de Duitse werkvloer. De werkgever staat dicht bij de werknemer, wij Sietzen niet en er heerst een amicale sfeer onder collega's. Als ik jouw verhaal zo lees is dat een manier van werken waar jouw medewerkers erg aan hechten. Dat die mogelijkheid er is, al dan niet met jouw goedvinden, kan een reden zijn waarom ze het zo naar hun zin hebben en voor jou blijven werken. Het roer om gooien kan een averechts effect hebben en ik zou daar dan ook voorzichtig mee zijn. Realiseer je dat je jouw werknemers hard nodig heb, en misschien nog wel harder dan dat zij jou nodig hebben. Het is een samenspel waar wel degelijk een leider nodig is (jij!) maar die niet alleen de koers kan bepalen - voor dat je het weet spelen de anderen niet meer mee.

 

Als je altijd op uurbasis werkt dan lijkt het mij ook logisch dat je wel weet, of kunt bepalen, hoeveel tijd er nodig is voor een bepaalde opdracht. Nacalculatie lijkt misschien niet zo nodig als je ieder uur mag berekenen, maar kan toch wel strategische informatie geven. Op basis daar van zou je kunnen overstappen op een fixed price - als je die baseert op de gemiddelde opbrengst van een soortgelijk project kun je daar niet echt de mist mee in gaan. Voordeel van de klant is dat hij vooraf weet waar hij aan toe is, voordeel voor jullie is dat je productieafspraken kunt maken met je werknemers.

Overigens blijkt uit onderzoek dat thuis werken leidt tot een hogere productiviteit bij werknemers. Juist omdat ze de vrijheid krijgen om hun eigen tijd in de delen. Dat je dan overdag naar de fysio gaat is één van die voordelen. Daar staat tegenover dat je of een uurtje (of twee) langer door werkt of in de gestelde tijd meer produceert. Je kunt dan denken dat ze dan altijd wel harder kunnen producten, maar zo werkt het niet. Een prettige werkomgeving is een voorwaarde om efficiënter te kunnen produceren - een auto loopt ook beter op benzine met een hoog octaangehalte maar voor ons als gebruikers lijkt alle benzine hetzelfde.

 

Aan de andere kant kun je er dus ook voor kiezen om gewoon helemaal over te gaan op het urensysteem. Robbert heeft daar al goede suggesties voor gegeven. Het lijkt mij dan wel logisch dat je werk en privé veel meer gaat scheiden. Thuiswerken moet dan volgens een bepaald systeem dan controleerbaar is. Maar beter is om werk en privé niet door elkaar heen te laten lopen en mensen gewoon vanaf hun kantoor te laten werken.

Nadeel van dat systeem is, en hier komt erg mijn persoonlijke visie naar voren, dan jouw mensen urenkloppers worden en geen productie-eenheden. En in deze tijd lijkt het mij dat je mensen betaalt voor wat ze doen en niet voor hun aanwezigheid. Productie optimaliseren betekent lang niet altijd uren volmaken. Het kan zijn dat je niet alleen naar de voorkant moet kijken (wat factureer ik mijn klant) maar ook naar de achterkant (hoe komt mijn personeel tot de productie die ik verkoop). Als je die onderdelen beide verbetert kun je wel eens tot verrassende uitkomsten komen.

 

Overigens, de auto van de zaak is natuurlijk vreselijk lastig. Ten eerste ervaart de werknemer niet dat hij daar zonder vergoeding in mag rijden (hij heeft immers bijtelling), ten tweede wordt deze auto natuurlijk ook door zakelijk gebruik vervuild of komt hij aan zijn kilometers zodat een onderhoudsbeurt nodig is. Als de voornaamste reden van het onderhoud zakelijk is, is het dan ook niet logisch dat daar voor een deel zakelijke tijd in gaat zitten? Ik geeft het maar mee, just my 2cts.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Over het thuiswerken is nooit wat afgesproken. Eén van onze medewerkers vindt gewoon kantoor wat ver weg, en te druk en dus werkt ze dan vaak thuis. Ik heb wel eens aangegeven dat ik haar liever op kantoor zie ook vanwege binding met collega's.

 

Je kunt toch op zoek gaan naar een mix? Ik vind het hele valide motieven die jouw werkneemster geeft. Als ze aanwezig is op kantoor en daar een lagere productie heeft omdat ze wordt afgeleid zou ik haar ook liever niet continue op kantoor hebben ;) Maar je kunt wel stellen dat je haar graag twee of drie dagdelen in de week op kantoor wilt hebben om te kunnen overleggen met collega's en gewoon de band te onderhouden.

 

Wij hebben geen 9-5 banen, dus iedereen kan z'n uren heel flexibel indelen.

Het ergert mij dan dat iemand een doktersbezoek om 16.00u in mijn tijd gaat doen terwijl de dag er eigenlijk allang op zit.

 

Huh, spreek je jezelf nu niet tegen. Geen 9-5 banen maar het is wel jouw tijd ??? Is het zo dat deze werknemer het doktersbezoek gewoon als uren geschreven heeft? Dan kun je daar wel degelijk is over zeggen. Gaat hij naar de dokter maar komt hij wel aan zijn productie/uren? Dan lijkt mij niets aan de hand. Het is een samenspel.

 

Waar ik naar op zoek ben is ook wel "wat is reëel om te vragen van je mensen".

 

Daar moet je samen uit komen. Maar jij als leider zult wel de voorzet moeten geven. Zie mijn vorige bijdrage.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Die fixed price, dat is nou net iets dat niet zo makkelijk kan bij ons, tenzij ik een belachelijke fixed price zou afspreken.

Waarmee de klant eigenlijk altijd duurder uit is.

De dienst die wij leveren is eigenlijk niet van te voren in uren te berekenen. Wel ongeveer, maar het kan ook voorkomen dat het ineens 6x meer is en dat kun je van te voren niet voorzien.

Beetje vaag allemaal, ik weet het, maar we zitten in een dergelijke nichemarket dat ik zo te traceren ben als ik ga noemen wat we doen ;)

 

En ook voor onze klanten geldt, men wil graag voor een dubbeltje op de eerste rang ;)

 

Daarnaast hoort bij dat beroep dat wij doen ook avond- en zelfs nachtwerk. Daarom zijn we ook heel flexibel. Als jij overdag wat moet doen (hypotheker of weet ik wat), dan ga je lekker een paar uurtjes weg als het werk dat toelaat, die uren worden wel ingehaald.

 

Het gaat mij overigens echt niet om een keer een half uurtje niet declarabel werken hoor. Het gaat om 30% bij sommigen. En dat zijn dan allemaal van die randgevallen.

Probleem wordt natuurlijk straks dat ik gewoon de boel niet meer kan betalen.

Ik wil niet dat die medewerker 3 uur op een uitvaart van iemand zit die ze eigenlijk niet kent, ik wil graag dat die medewerker op dat moment geld verdient voor ons bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Maar je kunt wel stellen dat je haar graag twee of drie dagdelen in de week op kantoor wilt hebben om te kunnen overleggen met collega's en gewoon de band te onderhouden.

Dat was ook de vraag aan haar, 1 dagdeel zou ik al heel wat vinden ;)

Als je nooit bij je collega's bent krijg je een totale vervreemding van je collega's. Wat ook gebeurt.

Is het zo dat deze werknemer het doktersbezoek gewoon als uren geschreven heeft?

Dat dus.

1 uur doktersbezoek, niet declarabel, wel op de plusurenlijst.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet dat die medewerker 3 uur op een uitvaart van iemand zit die ze eigenlijk niet kent, ik wil graag dat die medewerker op dat moment geld verdient voor ons bedrijf.

 

Maar wat als door de aanwezigheid van die werknemer er zoveel goodwill gekweekt wordt dat er extra omzet uit voortkomt? Niet meetbaar, maar wel degelijk het resultaat van het slimme handelen van jouw medewerkster.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet dat die medewerker 3 uur op een uitvaart van iemand zit die ze eigenlijk niet kent, ik wil graag dat die medewerker op dat moment geld verdient voor ons bedrijf.

 

Maar wat als door de aanwezigheid van die werknemer er zoveel goodwill gekweekt wordt dat er extra omzet uit voortkomt? Niet meetbaar, maar wel degelijk het resultaat van het slimme handelen van jouw medewerkster.

Het is een misplaatst gevoel van fatsoen, zij is geen zzp-er of zo ;)

Probleem wat wij hebben is dat veel andere externen die bij die klanten ingehuurd zijn, vaak van detacheringsbureau's komen. Die worden 36 uur ingehuurd en het maakt verder niet veel uit wat die dan doen in die tijd.

Die moeten er zitten en klaar.

Wij echter moeten specificeren tot op het kwartier.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet dat die medewerker 3 uur op een uitvaart van iemand zit die ze eigenlijk niet kent, ik wil graag dat die medewerker op dat moment geld verdient voor ons bedrijf.

 

Maar wat als door de aanwezigheid van die werknemer er zoveel goodwill gekweekt wordt dat er extra omzet uit voortkomt? Niet meetbaar, maar wel degelijk het resultaat van het slimme handelen van jouw medewerkster.

Niet zonder overleg vooraf, bovendien is zij niet diegene die dat soort dingen moet doen.

En ook niet bij diegene waar het om ging.

Er komt ook echt geen extra omzet uit voort. Het is een misplaatst gevoel van fatsoen.

 

Gosh...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

als ik het zo lees heb je zelf prima voor ogen wat wel en niet kan. Grote probleem lijkt me dat nu ze gewend zijn dat ze eigenlijk alles zelf mogen bepalen. Je kunt nu niet opeens heel veel grote wijzigingen maken. Door het al die tijd toegestaan (cq. niet ingegrepen) te hebben, heb je een sfeer helpen creeren waarin ze de vrijheid ook nemen. Om dat aan te pakken zul je voorzichtig te werk moeten gaan. Een goed gesprek met de indiividuele uitschieters van 30% is dan een goede eerste stap. In een later stadium kun je dan gaan werken aan huisregels, maar ik zou het niet in 1x doen.

Link naar reactie
  • 0

Gosh...

Misschien dat het zo zonder de context vreemder overkomt dan het eigenlijk is.

Het is lastig uitleggen zo op een forum merk ik. Zeker omdat ik die persoon natuurlijk wel al heel lang ken en jij bijvoorbeeld niet.

 

Punt is wel dat mijn partner en ik al drie maanden geen salaris hebben gehad, dus het begint een beetje te nijpen. Dan is het vreemd dat iemand die gewoon voor je werkt, een dagdeel besteedt aan een uitvaart van iemand waar je niet mee samenwerkt maar die wel werkzaam was binnen een organisatie van 800 man.

Dat icm met al die andere dingen maakt het dan wat zuur.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

als ik het zo lees heb je zelf prima voor ogen wat wel en niet kan. Grote probleem lijkt me dat nu ze gewend zijn dat ze eigenlijk alles zelf mogen bepalen. Je kunt nu niet opeens heel veel grote wijzigingen maken. Door het al die tijd toegestaan (cq. niet ingegrepen) te hebben, heb je een sfeer helpen creeren waarin ze de vrijheid ook nemen. Om dat aan te pakken zul je voorzichtig te werk moeten gaan. Een goed gesprek met de indiividuele uitschieters van 30% is dan een goede eerste stap. In een later stadium kun je dan gaan werken aan huisregels, maar ik zou het niet in 1x doen.

Dat is precies wat ik denk dat er aan de hand is.

Omdat we veel flexibiliteit vragen hebben we dat ook altijd van ons uit gegeven. Maar het schiet gewoon door nu, en dat doet dan ook wel pijn. Dat mensen allemaal dingen gaan doen waar ze eigenlijk niet voor betaald worden.

 

Wat ik zoek is een vorm waarin ik dat goed kan doen, én ik ben ook op zoek naar wat reëel is.

Omdat we eigenlijk nooit zo duidelijk gesteld hebben wat wel en wat niet de bedoeling is, leek het me goed om dat eens op te schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Gosh...

Misschien dat het zo zonder de context vreemder overkomt dan het eigenlijk is.

Het is lastig uitleggen zo op een forum merk ik. Zeker omdat ik die persoon natuurlijk wel al heel lang ken en jij bijvoorbeeld niet.

 

Punt is wel dat mijn partner en ik al drie maanden geen salaris hebben gehad, dus het begint een beetje te nijpen. Dan is het vreemd dat iemand die gewoon voor je werkt, een dagdeel besteedt aan een uitvaart van iemand waar je niet mee samenwerkt maar die wel werkzaam was binnen een organisatie van 800 man.

Dat icm met al die andere dingen maakt het dan wat zuur.

 

 

 

 

Is dat niet bespreekbaar met je personeel? Dat jullie uitgezocht hebben hoe het komt dat jullie je eigen salaris niet uit kunnen keren, dit zijn de conclusies en gezamenlijk een oplossing verzinnen? Uiteindelijk hebben ze er zelf baat bij dat het bedrijf niet op de fles gaat..

 

Toen ik zelf in de detachering zat had mijn werkgever bepaalde stimulansen. Bijvoorbeeld wanneer een project uitgebreid werd en er meer uren geschreven konden worden maar weer ook als ik mijn project snel af kon ronden als we nog opdrachten op de plank hadden liggen. De eerste ziektedag was voor ons zelf en het onderwerp uitvaart was alleen besteemd voor (schoon)familie en echt goede vrienden. Verder kon je er wel vrij voor nemen als investering in jezelf, want als zoiets zou leiden tot een langer project kwam het weer terug in onze bonus.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Even ter info, bij een van mijn vorige werkgevers werden er ook uren geregistreerd en gefactureerd. Richtlijn daar was dat minimaal 75% van de uren facturabel moest zijn. Verder hadden de medewerkers veel vrijheden, maar ze moesten wel die 75% halen. Maar de uren konden thuis, in de avond, in het weekend gemaakt worden.

 

Je zou kunnen beginnen met een harde grens van 60% van de geschreven uren die facturabel zijn, en dat in een aantal maanden opbouwen. Ik weet niet of in jouw branche 75% reëel is, misschien is dat bij jou wel veel meer of juist veel minder. Maar wellicht kun je hier wat mee.

 

Succes!

De omgeving van de mens is de medemens.

 

(J. Deelder)

Link naar reactie
  • 0

... bijwonen uitvaart verre collega bij klant op eigen initiatief ...

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Een collega is overleden, iedereen gaat naar de uitvaart en jij wordt als externe ook gevraagd. En juist omdat je die verre collega eigenlijk niet kent, beschouw je dit soort uren als zakelijk. Privé zou je daar immers nooit naartoe zijn gegaan.

 

Had die medewerker trouwens gewoon door kunnen werken terwijl alle collega's naar de uitvaart waren? Of had hij/zij dan 3 uur onbetaald vrij moeten nemen?

 

 

Punt is wel dat mijn partner en ik al drie maanden geen salaris hebben gehad, dus het begint een beetje te nijpen.

Is er de afgelopen tijd eigenlijk wel iets veranderd in het gedrag van je medewerkers, of zorgt de financiële situatie er voor dat je daar nu alleen maar anders naar kijkt? Weten je medewerkers hiervan? Want anders snappen ze niet waarom je nu opeens "moeilijk gaat doen".

Link naar reactie
  • 0

Punt is wel dat mijn partner en ik al drie maanden geen salaris hebben gehad, dus het begint een beetje te nijpen.

 

Kijk, en dan heb je een mooie invalshoek om het probleem te benaderen.

 

Als ik het goed begrijp bestaan jullie niet sinds gisteren. De afgelopen jaren heb je gewoon kunnen leven van de BV, maar de afgelopen drie maanden heb je jezelf geen salaris kunnen uitkeren.

 

Dit kan meerdere redenen hebben, bijvoorbeeld:

 

[*]liquiditeitstekort - meestal omdat de klanten niet op tijd betalen;

[*]verlies draaien en interen op je winstreserves - dat zou kunnen betekenen dat je omzet daalt en de kosten (personeel) gelijk blijven.

 

Jij zoekt het in het tweede punt. Je stelt dat er de laatste tijd minder declarabele uren zijn en dat komt omdat er teveel uren voor privé gebruikt worden. Dan is natuurlijk de vraag of meer beschikbare uren ook leiden tot meer omzet. Is er een orderportefeuille die door deze meer beschikbare uren bedend kan worden?

Als dit het geval is zou ik gewoon open kaart spelen en aangeven dat het water aan de lippen staat. Er moet wat veranderen en dat kan door meer declarabele uren te maken en een strikte scheiding van werk en privé door te voeren. Gebeurt dat niet dan staat binnen de kortste keren iedereen op straat, inclusief de directie.

 

Bij een liquiditeitstekort ligt het aan jullie, de leiding, dat er geen liquiditeiten zijn. In dat geval zul je er arder aan moeten trekken om het geld binnen te halen. In dat geval is het natuurlijk ook heel verstandig om naar eer declarable uren te gaan, alleen zal dat geleidelijker moeten omdat de bedrijfseconomische leverage ontbreekt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

... bijwonen uitvaart verre collega bij klant op eigen initiatief ...

jij wordt als externe ook gevraagd

[...]

Had die medewerker trouwens gewoon door kunnen werken terwijl alle collega's naar de uitvaart waren? Of had hij/zij dan 3 uur onbetaald vrij moeten nemen?

Ik heb niet de indruk dat ze gevraagd is hoor, en doorwerken is geen enkel probleem. Gewoon naar kantoor komen ;)

Overigens is dit een voorbeeld hè, het is niet het enige issue.

Is er de afgelopen tijd eigenlijk wel iets veranderd in het gedrag van je medewerkers, of zorgt de financiële situatie er voor dat je daar nu alleen maar anders naar kijkt? Weten je medewerkers hiervan? Want anders snappen ze niet waarom je nu opeens "moeilijk gaat doen".

Wij hebben een medewerker gehad, die ons intussen flink genaaid heeft en nou weg is, maar dit terzijde, die het helemaal niet zo nauw nam. Ik ben bang dat men daar een beetje door aangestoken is. Ook omdat wij dat zelf niet (tijdig) een halt toegeroepen hebben.

Omdat we er niet duidelijk genoeg in zijn geweest wil ik graag ook mensen die duidelijkheid geven.

En, eerlijk is eerlijk, de ene houdt er andere standaarden op na dan de ander.

Link naar reactie
  • 0

Jij zoekt het in het tweede punt. Je stelt dat er de laatste tijd minder declarabele uren zijn en dat komt omdat er teveel uren voor privé gebruikt worden. Dan is natuurlijk de vraag of meer beschikbare uren ook leiden tot meer omzet. Is er een orderportefeuille die door deze meer beschikbare uren bedend kan worden?

Nee, men schreeuwt dat men het werk niet af krijgt, maar besteedt intussen tijd aan niet declarabele dingen.

Ofwel, men deelt gewoon de tijd niet goed in.

Dan vind ik het niet juist om 10 uur per week te besteden aan het lezen van het intranet van de klant of nieuwsbrieven of taartrondeelmailtjes. En liever al helemaal niet in de baas z'n tijd aan het eind van de dag als de rest al afgewerkt is, naar de dokter.

Netwerken, graag, socializen, prima, maar in verhouding graag ;)

Als er nou geen werk was, dan was het iets anders.

 

Wat ik zelf denk, is dat het nu met de urenregistratie die we sinds een half jaar voeren pas echt aan het licht komt dus.

Ik heb het nu inzichtelijk, en het is niet ineens veranderd, het is waarschijnlijk altijd zo geweest.

En daar schrik ik heel erg van, en dat zou ik graag wat anders doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jij zoekt het in het tweede punt. Je stelt dat er de laatste tijd minder declarabele uren zijn en dat komt omdat er teveel uren voor privé gebruikt worden. Dan is natuurlijk de vraag of meer beschikbare uren ook leiden tot meer omzet. Is er een orderportefeuille die door deze meer beschikbare uren bedend kan worden?

Nee, men schreeuwt dat men het werk niet af krijgt, maar besteedt intussen tijd aan niet declarabele dingen.

Ofwel, men deelt gewoon de tijd niet goed in.

Dan vind ik het niet juist om 10 uur per week te besteden aan het lezen van het intranet van de klant of nieuwsbrieven of taartrondeelmailtjes. Netwerken, graag, socializen, prima, maar in verhouding graag ;)

Als er nou geen werk was, dan was het iets anders.

 

 

 

Heb mezelf betrapt op een oplossingsgericht antwoord zonder een cruciale vraag te stellen:

 

Wat heb je reeds geprobeerd en wat waren de reacties?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Ofwel, men deelt gewoon de tijd niet goed in.

 

Heb je hier niet een mooie insteek om dingen te verbeteren? Of men deelt de tijd niet goed in, maar het kan ook zijn dat men de tijd niet goed kan indelen omdat ze er de tools niet voor hebben. Dat heeft niet te maken met opleidingsniveau of intelligentie en alles met ontwikkeling. En in ontwikkeling kun je als werkgever een grote ol spelen.

 

Er zijn methodes als Getting Things Done waar zelfs heel grote bedrijven voordeel mee hebben behaald. Zou het een idee zijn om het bedrijf zo'n kant op te sturen door een training te laten verzorgen? Ik vermoed namelijk dat je gewoon tegen een klassiek probleem aanbotst dat te verhelpen is. Soms is er alleen maar een beetje nieuw elan nodig ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Heb mezelf betrapt op een oplossingsgericht antwoord zonder een cruciale vraag te stellen:

Wat heb je reeds geprobeerd en wat waren de reacties?

Ik denk dat dat een beetje terug komt in mijn vorige posting.

Het is zo dat men altijd op "overige" heeft geschreven in die gevallen. Sinds een half jaar gebruiken we een fancy systeem, en heb ik gevraagd om dat "overige" iets beter te specificeren.

Nu komt dus aan het licht wat dat "overige" dan inhoudt.

 

Ik heb wel eens aangegeven dat ik het niet fijn vindt dat men bij een verjaardag een uur op kosten van het bedrijf gaat zitten lunchen en dat viel wat vreemd. Men is niet verplicht om pauze te houden, maar áls je dan pauze houdt vind ik wel dat het in de pauzetijd moet en niet in de baas z'n tijd. .

Zeg ik nou zo'n rare dingen?

Link naar reactie
  • 0

Ofwel, men deelt gewoon de tijd niet goed in.

 

Heb je hier niet een mooie insteek om dingen te verbeteren? Of men deelt de tijd niet goed in, maar het kan ook zijn dat men de tijd niet goed kan indelen omdat ze er de tools niet voor hebben. Dat heeft niet te maken met opleidingsniveau of intelligentie en alles met ontwikkeling. En in ontwikkeling kun je als werkgever een grote ol spelen.

 

Er zijn methodes als Getting Things Done waar zelfs heel grote bedrijven voordeel mee hebben behaald. Zou het een idee zijn om het bedrijf zo'n kant op te sturen door een training te laten verzorgen? Ik vermoed namelijk dat je gewoon tegen een klassiek probleem aanbotst dat te verhelpen is. Soms is er alleen maar een beetje nieuw elan nodig ;)

Nou, ik denk dat je hier wat voorbarige conclusies trekt ;)

Ik weet heel goed waar het bij die medewerker aan ligt, ik heb net 1000 euro en heel wat uren (in mijn tijd ja) in een coachingstraject geïnvesteerd.

 

Ik heb het liever over wat nou reëel is om te vragen van mensen en wat niet, dan in wat nou de specifieke oplossing voor mijn salarisprobleem is.

Link naar reactie
  • 0

Zeg ik nou zo'n rare dingen?

 

Op het oog niet. Maar nogmaals, denk onder de streep (wat levert het uiteindelijk op). Wat er dan boven de streep gebeurt is niet zo relevant. Dus als je zeker weet dat als de werknemer na 30 minuten zegt: "ik ga weer verder, orders van de baas." en dit geen enkel effect heeft op het imago van jouw bedrijf en de houdbaarheid van jouw werknemer zeg je niks raars.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zeg ik nou zo'n rare dingen?

 

Op het oog niet. Maar nogmaals, denk onder de streep (wat levert het uiteindelijk op). Wat er dan boven de streep gebeurt is niet zo relevant. Dus als je zeker weet dat als de werknemer na 30 minuten zegt: "ik ga weer verder, orders van de baas." en dit geen enkel effect heeft op het imago van jouw bedrijf en de houdbaarheid van jouw werknemer zeg je niks raars.

Het levert dus onder de streep niet meer op, dat is de conclusie. Dat investeren in klanten oplevert weet ik zelf ook wel ;)

Ik zou willen dat er niet zo spastisch over gedaan werd, maar dat mensen dat zelf wisten te verzinnen. Blijkbaar gaat dat niet, dus dan moet je daar dingen over afspreken.

Dat wil ik graag, maar ik ben zoekende naar wat reëel is.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het liever over wat nou reëel is om te vragen van mensen en wat niet, dan in wat nou de specifieke oplossing voor mijn salarisprobleem is.

 

Dan is een forum misschien niet het geschikte medium. Juist de verschillende invalshoeken en kijken buiten de gebaande paden kunnen leiden tot nieuwe inzichten.

 

Je geeft veel waardevolle informatie in snippers (ze schreeuwen dat ze het werk niet afkrijgen) en dat zet mij aan het denken. Ik begrijp dat je investeert in je mensen (hoewel ik nog geen € 200,00 per werknemer wel mee vind vallen), maar als dat niet leidt tot verbetering dan is er iets niet goed gegaan in dat traject.

 

Maar ik vermoed dat jij hele heldere ideeën hebt over wat goed zit en wat moet veranderen. Dat is natuurlijk prima en ik ken jouw bedrijf totaal niet dus misschien werken die veranderingen wel. Ik weet twee dingen: met stroop vang je meer vliegen dan met azijn en imago en vertrouwen zijn essentieel voor een bedrijf. Als je dat als uitgangspunt hanteert kun je niet fout gaan.

 

Wat ik niet begrijp is dat je waarschijnlijk werkt met intelligente goed opgeleide medewerkers. Waarom maak je het niet bespreekbaar, leg uit dat het water aan de lippen staat en geef aan wat er volgens jou moet veranderen. Vraag dan wat zij hiervan denken (en laat ze vooral uitpraten!) en wat volgens hen de juiste veranderingen zijn. Denk dan samen na over het implementeren van die veranderingen. Zorg dat iedereen het begrijpt en maak het een gedragen proces. Top-down opleggen werkt niet in platte organisaties.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.