• 0

In de baas z'n tijd... [niet declarabele uren]

Ik heb een vraag aan mede-ondernemers met medwerkers in dienst over niet declarabel werken.

Mijn partner en ik hebben een klein bedrijf met 4 mensen in dienst. We leveren een goed product (een dienst) en dat doen we op uurbasis. Ofwel, we factureren bij onze klanten alleen de werkelijk gemaakte uren.

De uren die niet voor die klant gemaakt worden, maar "voor het bedrijf" nemen we dan voor onze eigen rekening, en zo kunnen we goed concurreren.

 

Nou worstelen wij wat met wat medewerkers in "onze" tijd kunnen doen, en wat in hun "eigen" tijd.

Voorbeelden zijn dan het onderhoud aan de lease-auto waar ze zonder extra kosten privé in mogen rijden, bezoek fysiotherapeut tijdens thuiswerken (of überhaupt), bijwonen uitvaart verre collega bij klant op eigen initiatief, meer dan een uur lunchen met collega's bij een verjaardag, dat soort dingen.

 

Deze dingen kosten ons gewoon veel te veel geld, en eerlijk gezegd sta ik elke keer weer versteld dat mensen die vrijheid nemen. Blijkbaar hebben we dingen niet goed afgesproken. Wij vallen niet onder een CAO.

Het plan is dus om de "huisregels" nog eens goed op te schrijven en aan mensen kenbaar te maken.

 

Ik ben eigenlijk op zoeken naar leidraden voor dit soort dingen. Punt is dat wij lijken op overheid, maar we zijn het niet. Die secundaire arbeidsvoorwaarden doen wij dus ook niet. Echter, het vergelijk is er wel vaak.

 

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die met hetzelfde bijltje gehakt hebben, of hakken. Het eerste doel is het opstellen van reële huisregels, en daarna moet ik het natuurlijk ook nog geen vertellen of meedelen.

Zijn er online mooie voorbeelden te vinden van zulke dingen? Misschien zoek ik wel verkeerd. ::)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nog geen 200 euro per werknemer zou ik een fantastische investering vinden ;D

Geen idee waar je dat bedrag vandaan haalt?

 

-die 1000 euro was voor één medewerker, en wegens een karaktertrek die enorm veel invloed heeft op de werksfeer, de uren die daar in de tijd van het bedrijf aan gespendeerd zijn staan buiten die 1000 ;-) -

Link naar reactie
  • 0

Nog geen 200 euro per werknemer zou ik een fantastische investering vinden ;D

Geen idee waar je dat bedrag vandaan haalt?

 

-die 1000 euro was voor één medewerker, en wegens een karaktertrek die enorm veel invloed heeft op de werksfeer, de uren die daar in de tijd van het bedrijf aan gespendeerd zijn staan buiten die 1000 ;-) -

 

Dus kom je op een gemiddelde van 200 per werknemer wat een koopje is :)

 

Wat ik me af vraag, hoeveel procent van een werkweek is je personeel declarabel?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Is er de afgelopen tijd eigenlijk wel iets veranderd in het gedrag van je medewerkers, of zorgt de financiële situatie er voor dat je daar nu alleen maar anders naar kijkt? Weten je medewerkers hiervan? Want anders snappen ze niet waarom je nu opeens "moeilijk gaat doen".

Wij hebben een medewerker gehad, die ons intussen flink genaaid heeft en nou weg is, maar dit terzijde, die het helemaal niet zo nauw nam. Ik ben bang dat men daar een beetje door aangestoken is. Ook omdat wij dat zelf niet (tijdig) een halt toegeroepen hebben.

Omdat we er niet duidelijk genoeg in zijn geweest wil ik graag ook mensen die duidelijkheid geven.

En, eerlijk is eerlijk, de ene houdt er andere standaarden op na dan de ander.

Of de vraag of de medewerkers daarvan op de hoogte zijn is nog geen antwoord gegeven.

 

Medewerkers waarderen vrijheid. Maar bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid. Mijn ervaring is dat ze verantwoordelijkheid nemen als jij (als leidinggevende) ze die ook echt geeft. Daarvoor is volledige transparantie nodig. Weet iedereen wat er iedere maand binnenkomt en wat er iedere maand uit gaat? Hebben ze zelf door wat wel en niet gefactureerd kan worden en welke invloed dat heeft op de financiën?

 

Verder is het niet meer dan fair om te stellen dat werktijd werktijd is en privé werkzaamheden tijdens werktijd ook gecompenseerd moeten worden op een ander moment. Je hebt een arbeidsovereenkomst voor x uur in de week: die heb je zakelijk te besteden (en daarmee ook in overleg met de leidinggevende).

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Nog geen 200 euro per werknemer zou ik een fantastische investering vinden ;D

Geen idee waar je dat bedrag vandaan haalt?

 

-die 1000 euro was voor één medewerker, en wegens een karaktertrek die enorm veel invloed heeft op de werksfeer, de uren die daar in de tijd van het bedrijf aan gespendeerd zijn staan buiten die 1000 ;-) -

 

Dus kom je op een gemiddelde van 200 per werknemer wat een koopje is :)

 

Dat moet een grapje zijn ???

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog geen 200 euro per werknemer zou ik een fantastische investering vinden ;D

Geen idee waar je dat bedrag vandaan haalt?

 

-die 1000 euro was voor één medewerker, en wegens een karaktertrek die enorm veel invloed heeft op de werksfeer, de uren die daar in de tijd van het bedrijf aan gespendeerd zijn staan buiten die 1000 ;-) -

 

Dus kom je op een gemiddelde van 200 per werknemer wat een koopje is :)

 

Dat moet een grapje zijn ???

 

Van jou dan toch, zeker?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nog geen 200 euro per werknemer zou ik een fantastische investering vinden ;D

Geen idee waar je dat bedrag vandaan haalt?

 

-die 1000 euro was voor één medewerker, en wegens een karaktertrek die enorm veel invloed heeft op de werksfeer, de uren die daar in de tijd van het bedrijf aan gespendeerd zijn staan buiten die 1000 ;-) -

 

Dus kom je op een gemiddelde van 200 per werknemer wat een koopje is :)

 

Dat moet een grapje zijn ???

 

Van jou dan toch, zeker?

Ok, ik vind het een zeer vreemde conclusie.

Ik vind het zelfs onzin, aangezien je helemaal niet weet wat er verder nog geïnvesteerd wordt.

 

Heb jij trouwens zelf medewerkers Dennis?

Link naar reactie
  • 0

 

Dat moet een grapje zijn ???

 

 

Correct.

 

Besef je je dat vrijwel elke vraag die in dit topic aan jou gesteld wordt onbeantwoord blijft?

Dat komt eigenlijk omdat mijn initiële vraag ook onbeantwoord blijft.

Mijn vraag is eigenlijk handreikingen voor CAO's, huisregels, dat soort dingen.

Ik probeer na jaren van overdadig maatwerk en investeren iets te standaardiseren.

We hebben financieel zoveel in onze medewerkers geïnvesteerd dat we er nu het schip mee in gaan.

 

Je vroeg eerder wat ik er zelf in gedaan heb, en dat heb ik verteld. Ik heb opmerkingen gemaakt over lunchen en daar werd op gereageerd of ik wat belachelijks stelde. Daarom vraag ik me dus af wat reëel is. Ik vond het zelf heel reëel namelijk, maar ik kreeg me toch een gezeik.

De medewerkers zijn er zeer zeker van op de hoogte dat het geen walhalla is op de bankrekening. Ik ga ze echter geen openheid van zaken geven, want in een eerdere situatie schoten mensen er van in paniek.

Wij doen specialistisch werk, hebben jaren geínvesteerd in mensen, ik wil niet dat ze wegrennen om niks.

Ik zou willen dat ze in hun eigen tijd naar de dokter gingen en wat betere afwegingen zouden maken.

Omdat ik zelf natuurlijk misschien wat loyaler ben aan de zaak dan een werknemer, vraag ik gewoon om voorbeelden.

Ik probeer te toetsen, of ik nou zo'n rare dingen verwacht van mensen. Dat wil ik graag toetsen vóór ik ze ga vragen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Je wilt een concreet antwoord op een forum over iets waar geen concreet antwoord te geven is, terwijl wij niet of nauwelijks informatie hebben over de omstandigheden. In elke tekst komt alleen naar voren dat het personeel dit doet en dat doet, wat ongetwijfeld zo is, maar wel als direct gevolg van het feit dat ze dit al jaren zo mogen doen en die ruimte gewend zijn. Dus hoe dan ook, als je dit probleem aan wilt pakken, zul je dat slim aan moeten pakken. Daar is een lijst met huisregels niet afdoende voor.

 

Maar concreet:

 

- Ja, ik vind het normaal dat een werknemer vrij krijgt voor een doktersbezoek

- Ja, ik vind dat een goede werknemer die tijd ook inhaalt of een tandje bijzet als het druk is

- Ja, er zijn omstandigheden dat een begrafenis gezien kan worden als werk (niet op te maken uit de info)

- Ja, je zult duidelijk moeten zijn

- Nee, je kunt niet op 1 dag nu alles veranderen naar hoe jij het wilt

- Ja, je zult het gesprek aan moeten met je werknemers en aan moeten geven hoe zaken ervoor staan

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik vind het een zeer vreemde conclusie.

 

Jij geeft aan dat je zes medewerkers hebt inclusief de DGA's. Je hebt € 1.000,00 geïnvesteerd in scholing en ontwikkeling. Dan kom ik aan een investering van nog geen € 200,00 per persoon. Zelfs als ik dt conservatief inschat is dat nog geen 0,33% van het totale bruto loon, en ik vermoed zelfs nog veel minder. Hoe vreemd is die conclusie dan? Productie-eenheden als machines moet je regelmatig onderhouden. Dat is voor personeel niet anders...

 

Ik vind het zelfs onzin, aangezien je helemaal niet weet wat er verder nog geïnvesteerd wordt.

 

Klopt. Maar zoals eerder aangegeven:

 

Besef je je dat vrijwel elke vraag die in dit topic aan jou gesteld wordt onbeantwoord blijft?

 

Wij zitten hier in onze eigen vrije tijd onze kennis en kunde te investeren in jouw casus. Jij hebt een helder idee over wat er moet veranderen, wij hebben dat niet. Wij proberen helderheid te krijgen door vragen te stellen en die komt niet. Dus ga ik aan de haal met de kruimels die je toewerpt.

 

Heb jij trouwens zelf medewerkers Dennis?

 

Nee, niet meer. In een vorig leven heb ik de verantwoordelijkheid gehad voor 35 man personeel. Ik weet niet waarom deze vraag relevant is, maar ik beantwoord hem wel. Zou jij ook eens moeten doen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor de reacties tot dusver.

Ik blijk niet duidelijk genoeg te (kunnen) zijn. Ook niet in de antwoorden die ik naar mijn idee wel geef op de vragen.

Dat is jammer, maar misschien moet ik dan ergens anders op zoek naar een antwoord.

De reacties worden echt wel zeer gewaardeerd, en ook ik draag (onder een andere naam en op een ander gebied weliswaar ;-) ) mijn steentje bij aan dit forum. Sommige dingen moet je gewoon even niet onder je eigen naam doen, vandaar.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dat komt eigenlijk omdat mijn initiële vraag ook onbeantwoord blijft.

Mijn vraag is eigenlijk handreikingen voor CAO's, huisregels, dat soort dingen.

Ik probeer na jaren van overdadig maatwerk en investeren iets te standaardiseren.

 

Interessant leesvoer Ondernemings-CAO Please BV

 

Hoeveel "geld" de niet declarabele uren kosten staat hier uiteraard niet in, maar als je uitgaat van berekening gemiddeld niet-aanwezige-uren x uurtarief, valt dat wel te berekenen.

 

 

We hebben financieel zoveel in onze medewerkers geïnvesteerd dat we er nu het schip mee in gaan.

 

Kwestie van niet goed ingeschat wat de gevolgen zijn? Dat gebeurd wel vaker bij ondernemers, maar dan dien je nu wel flink te blussen voordat je op de blaren gaat zitten. Tijd dus om je medewerkers duidelijk te maken wat niet meer haalbaar (lees: toelaatbaar) is!?!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb opmerkingen gemaakt over lunchen en daar werd op gereageerd of ik wat belachelijks stelde.

In dit soort situaties werkt het beter om vragen te stellen en de dialoog aan te gaan i.p.v. opmerkingen te maken. C'est le ton qui fait la musique ...

 

 

Ik vond het zelf heel reëel namelijk, maar ik kreeg me toch een gezeik.

Wat voor "gezeik"? Vinden ze dat ze eigenlijk al te veel uren maken of te hard moeten werken voor wat ze verdienen? Of vinden ze dat je niet moet zeuren over die "enkele keer" dat de lunch uitloopt?

 

 

Mijn vraag is eigenlijk handreikingen voor CAO's, huisregels, dat soort dingen.

Je hebt volgens mij een cultuurprobleem. En dat los je niet op met regeltjes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.