• 0

Op zoek naar een patent om verder te ontwikkelen en te vermarkten

Beste mensen,

 

Ik hoorde dat het regelmatig voorkomt dat er, an sich interessante patenten (kunnen concrete of latente klant behoeften invullen) zijn, die niet verder ontwikkeld worden en/of op de markt komen.

Ik heb hier een aantal vragen over:

1. In welke mate klopt het dat er goede patenten blijven liggen?

2. Kun je als ondernemer inzicht krijgen in en overzicht krijgen van recente goede patenten waar dan nog niets meegebeurd?

Het lijkt mij en meer mensen die ik gesproken heb hierover interessant om hier iets mee te doen.

 

Groet

Gerard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

1) Het klopt inderdaad dat er heel wat patenten op de (stoffige) plank liggen. Met name bij universiteiten waar het in het verleden niet mogelijk was om met de aldaar verkregen patenten een eigen bedrijf te starten. Inmiddels is dat wel mogelijk, maar lanceren ze niet allemaal op de markt.

2) Er zijn registers, maar hierin is geen inzicht of deze wel of niet op de markt verschenen zijn.

 

Er zijn wel organisaties mee bezig. Zoals bijvoorbeeld Patentsforsale.nl. Initiatiefnemer hiervan is Jasper Baggerman, tevens bestuurslid van Nederlandse Orde van Uitvinders. Misschien idee om eens met hem te brainstormen over de ideeën die je hebt om met "slapende" patenten iets te doen.

 

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Een overzicht van niet gebruikte patenten is er niet echt.

Wel zijn er organisaties zoals TNO en ESA die patenten hebben en daar ondernemers bij zoeken.

 

Een andere optie is, gewoon lekker spitten in de patentdatabase van Espacenet, kom je vanzelf leuke dingen tegen.

Ook patenten van jaren geleden die inmiddels verlopen zijn.

Veel van die patenten is onzin, er zitten ook patenten tussen die toen bijvoorbeeld om technische of economische reden niet haalbaar waren maar dat nu mogelijk wel zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mooi toeval: op het moment dat deze post geplaatst werd was ik in gesprek met een promovendus van de TU Delft die een ondernemer zoekt om samen een bedrijf op te zetten...

 

Zoals Mikky al noemt werd er weinig gedaan met patenten, maar dat is de laatste jaren wel verandert. Innovatie en kennisvalorisatie zijn hoger op de agenda gekomen bij (technische) universiteiten, en ook bij bedrijven als TNO (zie bijv. hier).

In mijn geval heb ik wat contacten bij de TU Delft, en ben via hun Valorisatie centre met deze promovendus in contact gekomen. Er zijn namelijk ook patenten op zoek naar een ondernemer...

 

Als je hier mee mee wil, moet je eens laten weten Gerard, dan kan ik je misschien wel een stapje verder helpen...

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Hallo Arthur,

 

Bedankt voor de TNO-SIBR link daar ga ik achteraan.

 

Ik heb sinds kort ook wat contatcten bij Valorisatie TU Delft via een spinoffs van de TU waar ik bij betrokken ben.

Ook ben ik zgn. vriend van YES!Delft, de TU Delft incubator.

Ik heb wel het idee dat de TU Delft strak op de patenten zit en dat er weinig slapende patenten zijn maar dat zal ik nog eens nader navragen.

 

Ik heb zelf het meeste ervaring met promovendi die allemaal zelf ondernemer zijn geworden.

Aangezien er meestal een groot verschil zit tussen een inventie en een innovatie ben ik wel benieuwd wat de visie is van jouw promovendus hierop,

 

Groet

Gerard

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Gerard,

 

Volgens mij moeten we eens koffie gaan drinken :). Ik ben ook betrokken bij YES!Delft, eerst als parttime werknemer, toen als ondernemer in de formule en tegenwoordig noemen ze me 'voorzitter van de fanclub' ;).

 

Ik zal via de mail wel een voorstel voor kopje koffie in Delft doen, lijkt me leuk hier eens over te sparren!

 

Fijne jaarwisseling iedereen die dit leest,

Groeten, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Gerard,

 

Het kan ook een optie zijn om bestaande en zich in de praktijk bewezen machines/instrumenten/methodes toe te passen op een ander werkterrein of toepassing. Ze missen de kostbare juridische bescherming die investeerders zo graag hebben, maar hebben het voordeel dat ze werken en te bouwen zijn, waardoor je veel ontwikkelkosten, tijd en onzekerheid kunt besparen. Ook voor die gevallen is denk ik nog een vraag-aanbod marktplaats mogelijk, en met een lagere drempel.

Als techneut kan ik alleen de omvang daarvan niet beoordelen.

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.