• 0

Uitvoering regels m.b.t. BBZ 2004

Mijn vraag is als volgt

Ik heb een lening gekregen in het kader van de Bbz 2004. In deze regeling is opgenomen dat een deel van de lening omgezet kan worden in een "bedrag om niet". Nu vroeg ik mij af of de gemeente bij berekening van dit bedrag uitgaat van het netto inkomen van de zelfstandigen ook als dit negatief is?

 

De enige instantie waar ik dit zou kunnen navragen is de gemeente (volgens antwoord voor bedrijven) en die zeggen dat het over het positieve netto bedrijfsresultaat berekend wordt.

 

Nu zijn er in mijn dossier meerdere zaken onduidelijk en sommige zelfs aantoonbaar fout, dus ben ik terughoudend om juist hun om verduidelijking te vragen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dus je hebt een bbz gekregen waardoor je je huis nog hebt,je vader ook en je winkel is daardoor nog open... En dan toch nog procederen....

 

Succes... :(

Das een beetje kort door de bocht Happy Feet!

 

Ik heb een Bbz krediet aangevraagd om te kunnen investeren in een upgrading van mijn assortiment. Toen ik dit aanvroeg was het centrum waar ik in zit, net in een grote verbouwing. Letterlijk 5 meter voor mijn deur had ik een kuil van 8 meter en deze heeft er ruim een jaar gelegen. Straat opgebroken, parkeerplaatsen weg, kranen en vrachtwagens voor mijn deur enz. Waarom mijn omzet terugliep mag dus duidelijk zijn.

 

Toen ik na 2,5 jaar eindelijk het broodnodige geld kreeg waren er veel problemen ontstaan. Belastingschuld, huurachterstand, div crediteuren enz. Het Bbz is toen noodgedwongen gebruikt (eis van de gemeente) om deze problemen op te lossen. Hierdoor was er geen geld meer over om te investeren in een upgrading van mijn voorraad, en kan ik dus nog steeds niet voldoen aan de vraag van mijn klanten. Deze schade wil ik vergoed zien.

 

De gemeente kon in juni 2007 al een positief besluit nemen. Er lag toen een positief rapport over de levensvatbaarheid van mijn onderneming. Er is echter pas een besluit genomen in januari 2008. Daar dit negatief was hebben we beroep aangetekend bij de rechtbank. Deze gaf aan dat er beslist diende te worden op het positieve rapport van juni 2007, en heeft de beslissing van januari 2008 vernietigd. Uiteindelijk is er in augustus 2008 positief beslist. (Mijn aanvraag is gedaan in april 2006)

 

modedit: quote gefixd

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij helemaal niet kort door de bocht, je haalt 2 dingen door elkaar. BBZ en bijstand zijn regelingen met vaste voorwaarde. en die schade zal je voor moeten leggen aan de rechter.

 

De gemeente zal het bedrag om niet gewoon volgens de regels bepalen, Je kan daartegen wel bezwaar maken bij de gemeente , de commissie die bezwaarschriften behandeld en als laatste de rechter maar die gaan allen uit van de rekenmethode en de regels hiervoor. Die schade wordt toch een aparte procedure.

 

De opmerking van kort door de bocht was bedoelt voor Happy Feet, vlak voor jouw opmerking. Excuus voor de verwarring.

Ben nieuw op het forum (als plaatser, niet als lezer). Zal in het vervolg citeren en beter verwijzen.

Ik heb het gewijzigd!

Link naar reactie
  • 0

Eén van de fouten die in mijn aanvraag is gemaakt kwam juist van het IMK. dit is inmiddels opgelost maar heeft 6 maanden moeten duren.

 

Ik ben nu in afwachting van de uitspraak van de meervoudige kamer van de rechtbank inzake een schadeclaim die ik heb ingedient bij de gemeente. Mijn gehele aanvraag heeft 2,5 jaar in beslag genomen, en hierdoor heb ik schade geleden die ik wil verhalen.

 

Dit geeft wel aan dat ik bij de gemeente geen behulpzaamheid hoef te verwachten bij een vraag als hierboven.

Link naar reactie
  • 0

Waar had je nu gestaan zonder die BBZ?

Ik ben er van overtuigd dat de Bbz 2004 een goede regeling is, mits deze op de juiste wijze wordt uitgevoerd. Als ik de lening na 2,5 jaar niet had gehad, had ik de deur van mijn winkel moeten sluiten, had ik mijn huis uit gemoeten, en mijn vader (die met 70+ nog steeds dagelijks meewerkt in de zaak) ook. Hij is zijn pensioen kwijtgeraakt door een "creatieve" ingeving vsn de plaatselijke wethouder hier. Dat wordt dus de volgende schadeclaim.

 

Is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden?

Overigens is jouw suggestie om te bellen met die andere instanties absoluut een optie Happy Feet!!

Link naar reactie
  • 0

De gemeente gaat uit van de bijstandsnorm die voor jouw situatie geldt. Inkomsten uit jouw bedrijf worden daar weer van afgetrokken. Dus als de bijstandsuitkering op jaarbasis 12000 is en jouw winst 6000 dan zal er 6000 kwijtgescholden worden. Als je 6000 euro verlies draait is het niet zo dat de gemeente je 18000 gaat kwijtschelden.

 

Zo ging het indertijd bij mij. De gemeente droeg toen wel de loonheffing over het bedrag wat kwijtgescholden werd af. En die kreeg ik weer terug vanwege het compensabel verlies. ;)

 

Maar dit is al 6 jaar geleden en ik weet niet of de regels sindsdien aangepast zijn.

Link naar reactie
  • 0

De gemeente gaat uit van de bijstandsnorm die voor jouw situatie geldt. Inkomsten uit jouw bedrijf worden daar weer van afgetrokken. Dus als de bijstandsuitkering op jaarbasis 12000 is en jouw winst 6000 dan zal er 6000 kwijtgescholden worden. Als je 6000 euro verlies draait is het niet zo dat de gemeente je 18000 gaat kwijtschelden.

 

OK duidelijk antwoord. dank u!

 

 

Zo ging het indertijd bij mij. De gemeente droeg toen wel de loonheffing over het bedrag wat kwijtgescholden werd af. En die kreeg ik weer terug vanwege het compensabel verlies. ;)

 

Maar dit is al 6 jaar geleden en ik weet niet of de regels sindsdien aangepast zijn.

Dit is inderdaad bij mij ook gebeurt. De verrekening is uitgesmeerd over 12 maanden, en hier heb ik loonstroken van gehad.

 

Link naar reactie
  • 0
Toen ik na 2,5 jaar eindelijk het broodnodige geld kreeg waren er veel problemen ontstaan. Belastingschuld, huurachterstand, div crediteuren enz. Het Bbz is toen noodgedwongen gebruikt (eis van de gemeente) om deze problemen op te lossen. Hierdoor was er geen geld meer over om te investeren in een upgrading van mijn voorraad, en kan ik dus nog steeds niet voldoen aan de vraag van mijn klanten. Deze schade wil ik vergoed zien.

Stel dat je je geld eerder had gekregen - dan had je die investering daarvan gedaan, en was je daarna geconfronteerd geweest met teruglopende omzet als gevolg van die verbouwing.

 

Het lijkt mij dat het nu juist beter is afgelopen dat in dat alternatieve scenario, want daar zou je misschien wel failliet zijn gegaan.

Link naar reactie
  • 0

Toen ik na 2,5 jaar eindelijk het broodnodige geld kreeg waren er veel problemen ontstaan. Belastingschuld, huurachterstand, div crediteuren enz. Het Bbz is toen noodgedwongen gebruikt (eis van de gemeente) om deze problemen op te lossen. Hierdoor was er geen geld meer over om te investeren in een upgrading van mijn voorraad, en kan ik dus nog steeds niet voldoen aan de vraag van mijn klanten. Deze schade wil ik vergoed zien.

Stel dat je je geld eerder had gekregen - dan had je die investering daarvan gedaan, en was je daarna geconfronteerd geweest met teruglopende omzet als gevolg van die verbouwing.

 

Het lijkt mij dat het nu juist beter is afgelopen dat in dat alternatieve scenario, want daar zou je misschien wel failliet zijn gegaan.

 

Als ik juni 2007 d.m.v. een positief besluit de Bbz had gekregen, had ik uit kunnen pakken met de opening van het vernieuwde winkelcentrum in november 2007. Ik had mij kunnen provileren met een luxer assortiment (waar vraag naar was) en dit had het teruglopen van mijn omzet kunnen stoppen. De realiteit was dat ik zonder geld, en de zo belangrijke artikelen langs de zijlijn moest toezien. Ik had bijvoorbeeld ook geen geld om folders e.d. te versprijden

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij helemaal niet kort door de bocht, je haalt 2 dingen door elkaar. BBZ en bijstand zijn regelingen met vaste voorwaarde. en die schade zal je voor moeten leggen aan de rechter.

 

De gemeente zal het bedrag om niet gewoon volgens de regels bepalen, Je kan daartegen wel bezwaar maken bij de gemeente , de commissie die bezwaarschriften behandeld en als laatste de rechter maar die gaan allen uit van de rekenmethode en de regels hiervoor. Die schade wordt toch een aparte procedure.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.