• 0

Rekeningnummer nieuwe onderneming

Hallo iedereen

 

Volgend jaar had ik graag gestart als ZZP'er. Momenteel werk ik in Nederland, maar woon wel in België.

 

- Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om een Belgische rekening te gebruiken voor de onderneming, of moet deze van een Nederlandse bank zijn?

- Op het inschrijfformulier van de KvK en het voorbereidingsformulier van de belastingdienst kan ik nergens terugvinden dat je je rekeningnummer hoeft op te geven. Ik veronderstel dat men deze informatie toch wil weten, wellicht hoef je die dan ook op te geven na je inschrijving?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

In principe zou ik denken dat een Belgische rekening geen problemen geeft, met SEPA in gedachten. Maar ik heb er eigenlijk nooit op gelet bij formulieren, dus zeker weet ik het niet.

 

De KvK ontvangt alleen maar betalingen van ingeschreven ondernemingen (en vanaf volgend jaar zelfs dat niet meer), dus die hebben geen behoefte aan jouw rekeningnummer. De belastingdienst stuurt automatisch een briefje als ze willen dat je ergens voor je rekeningnummer doorgeeft, specifiek op het moment dat zij geld naar jou over willen maken, voor een teruggaaf. Dat gaat overigens per belastingsoort. Als jij betalingen naar de belastingdienst doet maakt het rekeningnummer niet uit, ze herkennen dit op betaalkenmerk.

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

 

Je kunt een buitenlands rekeningnummer opgeven, maar dat moet je dan wel apart doorgeven.

 

Nadat je je bij de KvK hebt ingeschreven, krijg je van ons een bevestigingsbrief. Bij deze brief zit een formulier ‘opgaaf rekeningnummer’. Hierop kun je alleen een Nederlands rekeningnummer invullen.

 

Als je besluit om een buitenlands rekeningnummer te gebruiken, schrijf dan een brief naar het volgende adres:

Belastingdienst Centrale Administratie

Unit 13 Uitbetalen en registreren 2

Postbus 9055

7300 GT Apeldoorn

 

In de brief vermeld je het volgende:

- dat je alle uitbetalingen op het aangegeven rekeningnummer wenst te ontvangen

- uw naam, adres en woonplaats

- je burgerservicenummer (BSN) als je een eenmanszaak hebt of het fiscaal nummer als je een andere rechtsvorm hebt

- naam en adres bank

- je buitenlandse rekeningnummer (dit mag geen spaarrekening zijn)

- IBAN-nummer

- BIC (SWIFT)-code

 

Anoek

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.