• 0

De geit en de kool -met vriend in zaken.

Hallo forummers,

 

Ik klop maar eens aan voor wat goede raad.

 

Heb 2 jaar geleden samen met een goede vriend een zakelijke activiteit gestart.

Had met deze vriend vroeger ook al eens een zakelijk avontuur beleefd dat erg succesvol verliep.

Na een vliegende start waarin de vriend een grote rol speelde ging het langzaam bergafwaarts.

De motivatie van mijn vriend nam zienderogen af, waarna ik hem weer tot activiteit moest zien te verleiden. Dit herhaalde zich cyclisch waarbij de periode steeds korter en het niveau steeds lager werd.

Hij vindt in toenemende mate dat hij geen toegevoegde waarde heeft.

Ik ben dat niet met hem eens en vind dat hij over de goede eigenschappen beschikt maar wel qua opleiding tekort komt.

Als ik over opleiding training of coaching begin reageert hij als gestoken; hij heeft in zijn leven voldoende aan opleiding gedaan vindt hij.

Het is duidelijk dat als we zo doorgaan dit avontuur mislukt.

 

Voorop staat dat ik onze vriendschap wil behouden. Maar ik ben bang dat we in de gevarenzone komen (of al zitten).

 

Ik zie eigenlijk 2 opties:

- Onze zakelijke wegen scheiden zich. In dat geval is het waarschijnlijk dat ik de activiteit voortzet, eventueel met een andere partner.

- Ik kan hem toch -misschien met hulp van een derde- motiveren om zich verder te ontwikkelen en hij hervindt z'n gevoel van eigenwaarde en motivatie.

 

De laatste optie heeft veruit mijn voorkeur, maar ik weet niet hoe ik dat moet bereiken. Overweeg sterk om er een derde bij te betrekken, liefst iemand waar hij vertrouwen in heeft. Maar heb het gevoel dat hij dat als een motie van wantrouwen zal opvatten.

 

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

 

Groet, Herman

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iedereen is vervangbaar, zelfs je goede vriend.

Als hij zelf al aangeeft dat hij geen toegevoegde waarde meer heeft, dan vermoed ik dat hij er mee wil stoppen. Ga samen op zoek naar een vervanger, misschien geeft dit hem de energie om nog een eindsprintje te trekken.

 

Wat is de reden dat je zo graag met hém door wil?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reactie. Wordt nu gedwongen tot gericht nadenken, dat is alvast goed.

 

Ik begin even met een reactie op Joost.

Hij denkt erg consument gericht terwijl onze activiteit echt B to B is. Dat betekent dat hij prima communiceert met bijvoorbeeld een chef werkplaats maar in de problemen komt als de directeur aan tafel zit. Hij is dan onvoldoende in staat om een gesprek op niveau te voeren en de juiste vragen te stellen omdat hij niet voldoende inzicht heeft in bedrijfsprocessen en de overwegingen die bij een directeur spelen. Zijn correspondentie moet gecorrigeerd worden. In Hugo's reactie, waaruit ook een ontwikkelingsbehoefte volgt, kan ik mij vinden

 

Marcel, aardige suggestie. Ik wil graag met hem verder omdat ik hem vertrouw. Bovendien geloof (geloofde?) ik dat hij het kan en de juiste persoon is. Hij vult mij aan. Ik ben erg rationeel, hij is veel intuïtiever, empathisch en sympathiek. In veel situaties zijn wij een goede combinatie gebleken.

 

Dan TwaBla. Tja, wat wil hij zelf? Voorlopig gaat hij nog door. Hij geeft niet gemakkelijk op, wil misschien ook niet toegeven dat het mislukt. We hebben het er al wel over gehad, maar de kogel is nog niet door de kerk.

 

Groet, Herman

Link naar reactie
  • 0

 

Hij denkt erg consument gericht terwijl onze activiteit echt B to B is. Dat betekent dat hij prima communiceert met bijvoorbeeld een chef werkplaats maar in de problemen komt als de directeur aan tafel zit. Hij is dan onvoldoende in staat om een gesprek op niveau te voeren en de juiste vragen te stellen omdat hij niet voldoende inzicht heeft in bedrijfsprocessen en de overwegingen die bij een directeur spelen. Zijn correspondentie moet gecorrigeerd worden.

 

 

Toch heeft hij kwaliteiten die jij in jullie bedrijf/bureau vind passen. Er zijn veel organisaties waarin het ontwikkeltalent afgezonderd wordt van de klanten omdat ze elkaars taal niet goed spreken. Dat zou je als vrienden goed moeten kunnen bespreken. Misschien kun je de organisatie wat meer dienstbaar maken aan zijn talent of tenminste een poging daartoe doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Voorop staat dat ik onze vriendschap wil behouden. Maar ik ben bang dat we in de gevarenzone komen (of al zitten).

 

Overweeg sterk om er een derde bij te betrekken, liefst iemand waar hij vertrouwen in heeft. Maar heb het gevoel dat hij dat als een motie van wantrouwen zal opvatten.

 

 

Als ik dit zo lees dan is er niet veel keus.

Daarnaast geef je aan dat je het er al samen over hebt gehad.

Ik kan me niet voorstellen dat de ondergang van de onderneming de vriendschap ten goede komt.

Het is dus in het belang van allebei dat er wat aan wordt gedaan.

Wellicht dat een derde ander opties ziet. (Splitsing en of uitbreiding van activiteiten in B tot B en particulieren ?)

 

Ik zou daarom niet te lang wachten met het benaderen hiervan.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Jullie kunnen wel een goede combinatie zijn, maar er lijkt hier een rare kronkel te zitten in gelijkwaardigheid v. ongelijkwaardigheid.

Jullie zijn gelijkwaardige partners, jullie zien in dat jullie elk eigen inbreng hebben die op verschillende niveaus belangrijk is, waarbij het één wat meer aanzien geniet (strategisch niveau) dan het ander (werkvloer). Geen probleem.

Anderzijds heeft je partner een motivatieprobleem blijkbaar, en heeft een aantal beschermingsmechanismes (gestoken reageren op de suggestie van veranderen).

Hypothese:

Jij hebt in je eentje besloten dat dit de oplossing is van het probleem en wil hem hiertoe bewegen.

Jij stapt hiermee uit de gelijkwaardigheid en gepaard met je betere communicatieve vaardigheden en inzicht wringt dit de energie uit de samenwerking.

 

Waar komt zijn idee vandaan dat hij geen toegevoegde waarde (meer) heeft?

Wat deed hij bij de vliegende start waarin hij zo belangrijk was?

Heeft je partner misschien eigenlijk totaal los van jullie venture depressieve klachten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk redelijk lastig om een inschatting te geven zonder te weten wat jullie bedrijfsactiviteiten precies inhouden.

 

Buiten dat denk ik dat Annedien een bruikbare hypothese stelt.

 

Je hebt nu een situatie waarbinnen jullie allebei op dit moment bepaalde kwaliteiten tot je beschikking hebben. Daarnaast heb je een bepaalde rolverdeling die op dit moment blijkbaar niet werkt.

 

Dan kun je drie dingen doen:

 

1. Proberen om de skills van je partner aan te passen tot een niveau dat het in jou ogen tegenmoet komt aan de kwaliteit die je nastreeft (als ik het zo lees wordt dat lastig).

 

2. De werkzaamheden zo verdelen/structureren dat je nog steeds op gelijkwaardig niveau kunt samenwerken (m.a.w. de toegevoegde waarde van jullie beiden is in balans)

 

3. Besluiten de samenwerking niet verder voort te zetten.

 

Waar ligt nu eigenlijk de kern van de spanning? Is dit omdat de nieuwigheid er af is, of is dit omdat er een rolverdeling in is geslopen waarbij je partner op een bepaald niveau moet communiceren waarbij hij te kort schiet? Als het om dit niveau van communiceren gaat, waarom is je partner dan degene die deze communicatie doet en niet jijzelf? Wat zijn de zaken die je partner motiveren in het runnnen van een eigen onderneming en wat zijn de dingen die jou motiveren?

 

Soms kan het lastig zijn om zakelijk te denken wanneer het om een vriendschap gaat, maar onderaan de streep run je een onderneming en met een onderneming wil je waarde toevoegen. Bedenk je dus wel dat wanneer je partner ervan overtuigd is dat hij geen waarde meer kan toevoegen dat zijn energieniveau aan de bodem zit en dat het bewerkstelligen van een verandering hierin van jou een flinke aanslag op je eigen energieniveau zal betekenen (naast de dagelijkse werkzaamheden moet je energie steken en je druk maken over hoe het zich allemaal zal gaan ontwikkelen). Jij bent de enige die hierin kunt beoordelen wat hier een reële effort/reward ratio in is.

 

We kunnen allemaal goede adviezen neerpennen, maar bottem line komt het aan op je eigen inschatting. Jij kent je vriend en de situatie het beste. Dus ik denk dat je eigenlijk het antwoord op je eigen vraag al weet ;-)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.