• 0

financiering inkopen vof

Beste allemaal,

 

Al en tijd fan van dit forum en een hoop geleerd de afgelopen tijd. Ik zit e

 

chter met een persoonlijke kwestie over de financiering van het inkopen bij een bestaand bedrijf.

 

Het gaat om het volgende. Ik werk sinds 3,5 jaar bij een restaurant. Dit restaurant is op dit moment een eenmanszaak. Ik ben 3,5 jaar geleden bij de oprichting geweest en ben sindsdien zelf full time aan het werk in de onderneming. Samen met de huidige eigenaar hebben we besloten om samen verder te willen gaan in de toekomst omdat we verder willen en uitbreiden. En twee weten en kunnen meer dan één is het uitgangspunt. Wij hebben daarom besloten om per 1-1-2013 over te gaan in een VOF. Omdat ik als startende ondernemer de komende drie jaar recht heb op de startersaftrek en zo nog een aantal fiscale voordelen kan bemachtigen, is onze keuze gevallen op een VOF in plaats van een BV. De mogelijkheid van een BV hebben we echter wel overwogen maar kwamen al snel tot de conclusie (ondanks de aansprakelijkheids voordelen) dat het financieel een hoop scheelt wanneer we de komende drie jaar als VOF door het leven gaan.

 

Nu het volgende. De financiering. Ik heb met meerdere banken gebeld voor een financiering. Allemaal bereid om advies te geven maar geen een weet mij het juiste antwoord te verstrekken. We hebben doormiddel van een vennotencontract bepaald dat ik bij het begin van de overname 40.000 euro overmaak. Dit is het eerste deel van de totale 70.000 euro die ik betaal voor 50% van het bedrijf. De waarde bepaling is bepaald op +/- 250.000 euro in het derde kwartaal van 2012. Dit is zowel door zijn persoonlijke accountant bepaald als via een onafhankelijke adviseur die inzicht heeft gehad op de cijfers.

 

Goede deal lijkt me en in die vraagprijs zit een stukje 'gunnen' omdat ik zelf mede verantwoordelijk ben voor succes van deze zaak. Ik wil de 40.000 euro lenen bij de bank en de overige 30.000 euro betalen via een overeen gekomen earn out regeling. Oftewel afrekenen aan het eind van het jaar doormiddel van mijn winstuitkeringen. Dit bedrag zal uitgesmeerd worden over een aantal jaar want er is geen haast mee geboden. De verwachte prognose is 25.000 euro winst uitkering per persoon per boekjaar.

 

Nu is de vraag of ik een financiering persoonlijk aan ga vragen of zakelijk? Bij de bank zijn ze niet heel duidelijk namelijk. Per 1-1 zal mijn loon betaald worden vanuit de zaak omdat ik vanaf dan ondernemer ben. Ik ben dat nu nog niet. De banken verstrekken alleen zakelijke financieren aan werkelijke bedrijven en niet aan personen. Als ik nu een financiering aan wil vragen dan zal die gebaseerd worden op mijn huidige financiële inkomsten. Maar volgens mij is het voor een bank toch veel interessanter om de cijfers in te zien van de afgelopen drie jaar omdat daar per 1-1 mijn inkomsten vandaan zullen komen. Echter bij een persoonlijke lening zijn ze daar niet in geïnteresseerd omdat persoonlijke leningen vaak worden getoetst op de huidige situatie (wat eigenlijk logisch is). Maar wanneer ik een zakelijke lening afsluit is ook de andere vennoot aansprakelijk en ondanks dat het fiscaal aantrekkelijker kan zijn is het ook verstandig? Kan de andere vennoot dan ook zijn 40.000 euro uit de zaak onttrekken? En is dit belastingtechnisch wel te doen?

 

Maar de grote vraagt blijft: wat voor een financiering wil ik afsluiten om mij persoonlijk in te kopen en dus het geld zakelijk te investeren? En ga ik deze zakelijk afsluiten of persoonlijk?

 

Ik geef graag nog meer informatie om duidelijkheid te verschaffen.

 

groet!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op 01-01-2013 wordt een vof opgericht.

vennoot A brengt zijn eenmanszaak in ( met alle lusten en lasten !?)

 

vennoot B (jij dus) brengt kapitaal in. Dit zal door de bank gefinancierd moeten worden, waarbij de inkomensbron door de bank beoordeeld zal moeten worden. Als bankier zou ik dan zowel de exploitatie van de eenmanszaak over de afgelopen 3 jaar + een prognose willen zien alsmede de openingsbalans, die dienen dusdanig te zijn dat verstrekking verantwoord is.daarnaast zal in de privesfeer zekerheden gezocht gaan worden, je moet dan denken aan harde zekerheden zoals hypotheekvestiging op je prive woonhuis met voldoende overwaarde.

De financiering zal dan op jou als privépersoon geregistreerd worden.

 

Houdt er rekening mee dat als er een bestaande financiering loopt voor de eenmanszaak, deze overgezet zal worden naar de VOF. Hierbij zal jij dus als vennoot mede aansprakelijk worden voor deze financiering !!

 

Hopelijk voor jou is het voor de bstaande eigenaar geen noodgreep om bestaande financiele problemen op te lossen !

Link naar reactie
  • 0

dag jasper,

 

Wat heb je met de huidige eigenaar afgesproken? Stort jij 70.000 in de VOF of betaal je 70.000 aan hem persoonlijk waarvoor je voor 50% winstgerechtigd wordt?

 

groet

Joost

 

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je snelle bericht. Het is de bedoeling dat er 70 duizend persoonlijk naar hem toekomt. Op welke manier dan ook

 

Mvg Jesper

Link naar reactie
  • 0

Op 01-01-2013 wordt een vof opgericht.

vennoot A brengt zijn eenmanszaak in ( met alle lusten en lasten !?)

 

vennoot B (jij dus) brengt kapitaal in. Dit zal door de bank gefinancierd moeten worden, waarbij de inkomensbron door de bank beoordeeld zal moeten worden. Als bankier zou ik dan zowel de exploitatie van de eenmanszaak over de afgelopen 3 jaar + een prognose willen zien alsmede de openingsbalans, die dienen dusdanig te zijn dat verstrekking verantwoord is.daarnaast zal in de privesfeer zekerheden gezocht gaan worden, je moet dan denken aan harde zekerheden zoals hypotheekvestiging op je prive woonhuis met voldoende overwaarde.

De financiering zal dan op jou als privépersoon geregistreerd worden.

 

Houdt er rekening mee dat als er een bestaande financiering loopt voor de eenmanszaak, deze overgezet zal worden naar de VOF. Hierbij zal jij dus als vennoot mede aansprakelijk worden voor deze financiering !!

 

Hopelijk voor jou is het voor de bstaande eigenaar geen noodgreep om bestaande financiele problemen op te lossen !

 

Hoi Marco,

 

Bedankt voor je reactie. Het is geen noodgreep van de huidige eigenaar om de lasten te kunnen dragen. De kosten zijn prima te dragen nu en de groei zit absoluut in het bedrijf. De prognose is om van de huidige schuld van 25.000 euro af te zijn in het eerste kwartaal van 2014. Dus ja ik neem deze lasten per 1 januari ook op mij in de vof. De cijfers liggen klaar voor de bank net als onze IB aangiftes en de eerste prognose voor 2013.

 

Echter heb ik wel een koophuis maar zonder werkelijke overwaarde om over te spreken. Hebben banken een garantstelling nodig of andere zekerheden om de financiering te verstrekken? Het bedrijf is qua liqiditeit en cashflow erg gezond.

Moet ik daarbij opzoek naar een specifieke lening die bedoelt is door banken om als particulier te kunnen investeren in een bedrijf? Of is het bijvoorbeeld slim om me eigen eenmanszaak op te richten of iets dergelijks en op die naam de financiering te laten lopen?

 

Ik doe maar wat wilde gedachten want ben gewoon niet erg thuis in de krediet verstrekkingen en hoop door middel van dit forum misschien wel de goude formule te achterhalen of er achter te komen dat ik misschien met een plaat voor me kop loop vanwege de crisis. Is het mogelijk om zo'n earn-out regeling bijvoorbeeld als garantstelling aan te dragen bij de bank? Een gegarandeerde 50% aflossing met de winstdeling van 2013 en bijvoorbeeld een kleine maandelijkse aflossing met de rente van de financiering.

 

Ik lees het graag van je,

 

Groet jesper

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dag Jesper,

 

Spannend zo'n overname!

 

In reactie op je laatste vraag, Ja (als ik het goed begrijp). Door de achterstelling earn out van de eigenaar kun je aandragen dat er een deel door derden wordt gefinancierd. Het is richting een bank dan m.i. nodig om die earn out winstafhankelijk te maken.

 

Ter aanvulling op bovenstaande;

De financiering zal buiten de zaak worden gehouden 1), maar voor jou wel zakelijk zijn. Dit noemen ze 'buitenvennootschappelijk' 2) en zie ik als meest logische oplossing.

Ad 1) anders betaald de verkoper mee aan de rentelast.

Ad 2) de rentelasten van de financiering en de (eventuele) afschrijving op de goodwill (lees: overwaarde) is wel aftrekbaar in je eigen aangifte inkomstenbelasting. Niet vergeten dus, anders betaal je teveel Belasting.

 

Zo te lezen is de huidige eigenaar blij met je aanwezigheid; als werknemer heb je het recht om je baan op te zeggen, waardoor het het reilen en zeilen van de zaak minder zou worden en de zaak dus minder waard kan worden. Ook dit kan een goede reden zijn om jouw te vragen als participant. Dat je moet betalen voor je eigen succes is dan wel zuur, maar ik neem aan dat dit voldoende wordt gecompenseerd in de 'gunfactor' van € 30.000...

 

Ik deel de mening van Marco en beantwoord de vraag van je dat een bank inderdaad garanties zal vragen. Ik lees uit je bericht de antwoorden op de reacties/vragen van Joost en Marco niet: wat je koop je voor het genoemde bedrag; de bezittingen en de schulden, voor hoeveel zijn die gewaardeerd en hoeveel zijn deze waard na 'herwaardering' ofwel 'bedrijfseconomisch' waard? Dat is wat Marco bedoelt met openingsbalans. Dat betekent voor een bank of ze meer of minder borg heeft en dit heeft tot gevolg in hoeverre ze bereid is te financieren. Ook daarom is het goed dat je vragen stelt en jezelf oriënteert om een gesprek met een financierder voor te bereiden, want een bank zal bovenal 'kijken' of je een ondernemer bent.

 

Verder lees ik in je bericht(en) een aantal keer het woord 'loon'. Let op, je ontvangt straks 'bruto loon', dus een resultaatafhankelijk inkomen. Daarop is geen loonheffing ingehouden dus je moet een voorlopige aanslag aanvragen om straks niet met een onverwachtse belastingschuld te zitten. Daarnaast geef je een aantal zekerheden op (zoals sociale verzekering) waarvoor je je aanvullend kunt verzekeren. Neem dit mee in je overwegingen mocht je verantwoordelijkheden (zoals kinderen) hebben.

 

Voorts lees ik niet of je een partner hebt (gehuwd of een andere vorm), maar dan zijn eventuele huwelijkse voorwaarden wellicht handig om de partner niet 'mee te trekken' in een onverhoopt/onverwachtse teleurstelling.

 

Er komt een hoop bij kijken; Lees bijvoorbeeld ook goed het VOF-contract door. Deze hoef je niet via de notaris te laten tekenen, maar het is wel raadzaam om een deskundige mee te laten lezen die jou belangen behartigt.

 

Tot slot: De horecasector staat helaas niet goed bekend, zoals m.b.t. het naleven van regels waaronder afdrachten naar de Belastingdienst. Ik adviseer een garantstelling te vragen aan de verkoper voor de aansprakelijkheden die uit het verleden voortkomen. Net als de waardebepaling (zie hiervoor genoemd) hoort dit ook in de (ver)koopovereenkomst te zitten.

 

Zo even in het kort een aantal aandachtspunten, helaas niet limitatief te noemen.

Succes met je overwegingen en alvast welkom in ondernemersland.

 

m.v.g.

Barry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.