• 0

financiering inkopen vof

Beste allemaal,

 

Al en tijd fan van dit forum en een hoop geleerd de afgelopen tijd. Ik zit e

 

chter met een persoonlijke kwestie over de financiering van het inkopen bij een bestaand bedrijf.

 

Het gaat om het volgende. Ik werk sinds 3,5 jaar bij een restaurant. Dit restaurant is op dit moment een eenmanszaak. Ik ben 3,5 jaar geleden bij de oprichting geweest en ben sindsdien zelf full time aan het werk in de onderneming. Samen met de huidige eigenaar hebben we besloten om samen verder te willen gaan in de toekomst omdat we verder willen en uitbreiden. En twee weten en kunnen meer dan één is het uitgangspunt. Wij hebben daarom besloten om per 1-1-2013 over te gaan in een VOF. Omdat ik als startende ondernemer de komende drie jaar recht heb op de startersaftrek en zo nog een aantal fiscale voordelen kan bemachtigen, is onze keuze gevallen op een VOF in plaats van een BV. De mogelijkheid van een BV hebben we echter wel overwogen maar kwamen al snel tot de conclusie (ondanks de aansprakelijkheids voordelen) dat het financieel een hoop scheelt wanneer we de komende drie jaar als VOF door het leven gaan.

 

Nu het volgende. De financiering. Ik heb met meerdere banken gebeld voor een financiering. Allemaal bereid om advies te geven maar geen een weet mij het juiste antwoord te verstrekken. We hebben doormiddel van een vennotencontract bepaald dat ik bij het begin van de overname 40.000 euro overmaak. Dit is het eerste deel van de totale 70.000 euro die ik betaal voor 50% van het bedrijf. De waarde bepaling is bepaald op +/- 250.000 euro in het derde kwartaal van 2012. Dit is zowel door zijn persoonlijke accountant bepaald als via een onafhankelijke adviseur die inzicht heeft gehad op de cijfers.