• 0

BV opzetten voor bedrijf uit USA?

Hallo

 

Vanuit een Amerikaans bedrijf is mij gevraagd om een Europese sales organisatie op te zetten. Op dit moment overwegen ze om mij in dienst te nemen bij het Amerikaanse bedrijf en pas als er wat omzet komt te gaan nadenken over het opzetten van een BV hier.

 

Nu vraag ik mij af of dit de beste manier is?

 

Als eerste is het volgens mij zo dat het bedrijf alsnog allerlei zaken met de belastingdienst en sociale instanties moet regelen voor mijn loonzaken.

 

Daarnaast denk ik dat zaken doen binnen de EU met een EU bedrijf makkelijker en beter geregeld is dan wanneer een Amerikaans bedrijf in Europa zaken moet doen. Ik denk dan aan alle regels die misschien per land verschillen, terwijl vrij handelsverkeer binnen de EU geregeld is. En wellicht nog andere belangrijke redenen.

 

Wat is dus de beste manier om dit van de grond te krijgen? En waar rekening mee te houden? Het liefst zou ik zelf die BV opgezet zien om alles lokaal te regelen. Ik wordt dan overigens als General Manager aangesteld.

 

Graag jullie meningen, tips etc.

 

Trisum - The strategic interactive immersive experiences company

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost

 

Als het Amerikaanse bedrijf geen zogenaamde vaste inrichting heeft in NL (een kantoor of pand van waaruit gewerkt wordt) kan jij prima op de loonlijst komen van het Amerikaanse bedrijf. Het bedrijf wordt daardoor niet inhoudingsplichtig voor de loonbelasting, maar jij geeft je inkomen in de IB aan als inkomen uit buitenlandse dienstbetrekking.

 

Desgewenst kan het bedrijf zich melden in NL als inhoudingsplichtige en langs die weg jou verlonen.

 

Ben het wel met je eens dat het handiger werkt als er een formeel branche office is van het Amerikaanse bedrijf. Geeft ook body aan jouw werkzaamheden.

 

BV oprichten voor een buitenlandse aandeelhouder is goed te doen. Vereist wel wat wisselwerking op het gebied van de identificatieplicht, maar de VS werkt ook met het apostille verdrag zodat dat geen probleem moet zijn. Na oprichting BV volgen de gebruikelijke zaken als KvK inschrijving, aanmelding fiscus. Voor jou als GM geldt het standaard loondienstverband.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost

 

Bedankt voor je antwoord. Ik heb van de belastingdienst begrepen dat zij die inschrijving bij de belastingdienst verplicht is voor de afdracht van sociale lasten en inhoudingen loonbelasting. e.d. Daarnaast moet het een NL salarisadministratie voeren en bijv. salarisstroken moet verstrekken.

 

Link

 

 

[Mod edit: link ingekort ivm forum layout]

Trisum - The strategic interactive immersive experiences company

Link naar reactie
  • 0
Het bedrijf wordt daardoor niet inhoudingsplichtig voor de loonbelasting, maar jij geeft je inkomen in de IB aan als inkomen uit buitenlandse dienstbetrekking.

 

Heel Interessant Joost ! (Rietveld, I mean ),

 

maar hoe zit het dan met de sociale verzekeringsplicht, afdracht van premies en de werkgeversverplichtingen (o.a. Arbo, Poortwachter)?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Afdracht van sociale lasten wel. Loonbelasting is optioneel. Jouw situatie valt nl. onder deze verplichting uit jouw link:

 

If your employee falls under the social security schemes of the Netherlands, you must in any event withhold the social security contributions. Thus you must file a tax return. If your employee also has to pay income tax in the Netherlands, you may choose to withhold wage tax as well. This is only permitted if you keep your payroll records in the Netherlands.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Optioneel dus....

 

Dat zou betekenen dat ik apart elke maand alvast belasting moet betalen en niet mijn (nieuwe) werkgever?

 

Overigens voor de afdracht van de sociale lasten moet het bedrijf alsnog zaken in NL regelen, dus dan denk ik waarom niet meteen alles goed oppakken.... of is er nog een andere reden om niet de inkomstenbelasting door het USA bedrijf te laten doen?

Trisum - The strategic interactive immersive experiences company

Link naar reactie
  • 0
Overigens voor de afdracht van de sociale lasten moet het bedrijf alsnog zaken in NL regelen

Niet alleen dat. Als ze slim zijn - en zich zelf ook laten voorlichten over wet- en regelgeving mbt werknemers in Nederland, dan regelen ze lokaal ook protocol bij ziekte, eventueel Arbodienst en verzekering loondoorbetaling alsmede - last but not least - een goede lokale dekking voor werkgeversaansprakelijkheid.

 

Dat lijkt mij niet alleen in belang van het bedrijf (aan de andere kant van de Grote plas zien ze dit soms totaal anders), maar ook in jouw belang. Het bijt soms met de lekker makkelijke lump sum benadering, maar zaken als Poortwachter en loondoorbetaling bij ziekte zijn dwingend recht.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nou het zal er wellicht wel op neer komen dat ik het voor ze moet gaan regelen dan, dus als ze maar begrijpen dat dit nodig is, dan komt dat wel goed.

 

Ik moet ze dus echt overtuigen van het voordeel van een NL BV....

Trisum - The strategic interactive immersive experiences company

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.