• 0

KOR - Hoe berekenen en mag je de BTW wel aan de klant rekenen?

Goededag allemaal,

 

Mijn eenmanszaakje heeft dit jaar met een omzet van 10.000 euro net geen 2000 euro aan BTW binnengehaald. Als ik de door mij betaalde BTW hier vanaf zou trekken kom ik net uit onder het limiet van de KOR (€ 1883,-). Betekent dit dat ik maar beperkt BTW hoef af te dragen? Maakt het hierbij iets uit dat ik bij mijn laatste aangifte (€ 0 omzet, € 8 BTW teruggevorderd) wel BTW heb teruggevraagd? En als ik geen BTW afdraag aan de belastingdienst maar dit wel in van mijn klanten, is dit dan geen carrouselfraude?

 

Bedankt!

 

J1000

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Maakt het hierbij iets uit dat ik bij mijn laatste aangifte (€ 0 omzet, € 8 BTW teruggevorderd) wel BTW heb teruggevraagd?

 

Vorig kwartaal of vorig jaar?

 

 

En als ik geen BTW afdraag aan de belastingdienst maar dit wel in van mijn klanten, is dit dan geen carrouselfraude?

Wat je int moet je wel afdragen natuurlijk, minus betaalde voorbelasting en de KOR. In je eentje kun je wel frauderen, maar ben je geen carrousel.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Gebruik maken van de KOR is geen fraude, en zeker geen

. Dank aan Ron voor het heldere onderscheid.

 

De KOR wordt berekend op jaarbasis, zoals je zelf al begrepen had. Als het verschuldigde bedrag (wat je eigenlijk zou moeten betalen als de KOR niet had bestaan) lager is dan 1883 euro, heb je recht op een vermindering. Als je, na toepassing van die vermindering, onvoldende hebt afgedragen, zul je dat laatste beetje alsnog moeten afdragen.

 

Heb je tot nu toe keurig elk kwartaal de verschuldigde btw afgedragen? Dan is de kans groot dat je het bedrag van de vermindering terug kunt krijgen. Je kunt er ook in je laatste aangifte rekening mee houden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.