• 0

koeltransport tussen turkije en marokko

Beste leden,

 

Ik heb een idee die ik graag wil uitvoeren. In marokko is er een voedselwaar die nog veelaal met de hand wordt gemaakt. In tukije en in het middenoosten wordt dit met een machine gemaakt. Dit is van veel beter kwalieit en ook goedkoper.

 

Nu wilde ik dit van turkije de stad k.maras in het oosten van turkije importeren naar marokko, tanger en dit als een soort groothandel verspreiden aan supermarkten en bakkerijen. Maar. Het gaat om relatief goedkoop product dat ik ook goedkoop wil aanbieden. Namelijk niet duurder dan 25 dirham naar het nederlands omgerekend 2,50 euro.

 

Nu zit ik met het. Vraagstuk. Hoe houd ik de transportkosten zo laag mogelijk? Ik heb absoluut geen kaas gegeten van transport en weet alleen dat het gekoeld getransporteerd moet worden ong. 2 graden en dat het om 3000 verpakkingen gaat van 1 kilo. Ik krijg geen mailtjes terug van transportbedrijven of dat ze op dit moment geen optie zien.

 

Hebben jullie misschien tips over hoe ik beter kan zoeken en weet iemand aan wat voor bedrag ik misschien moet denken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

en welke transportbedrijven schrijf je aan dan? de route Oost Turkije <> Marrokko is nu niet echt een voor de handliggende route / opdracht voor Europese vervoerbedrijven. Daarnaast praat je over een route van minimaal 5000 km met een geschatte reistijd van minimaal een week voor een paar dozen voedingsmiddelen, ik bedoel 3000 kg voedingsmiddelen dat past al in een grote bestelbus.

 

Ik kan me niet voorstellen dat het prijsvoordeel van de machinale productie in Turkije opweegt tegen de vervoerskosten van dergelijk relatief kleine hoeveelheden en voor producten met een zo lage retail prijs.

Zou het geen veel betere optie zijn om proberen soortgelijke machine(s) die in Oost Turkije gebruikt worden te kopen en in Marokko neer te zetten waardoor je in Marokko zelf een goed productiebedrijf neer kunt zetten en echt forse prijsbesparingen kunt realiseren ten opzichte van de concurrentie die nog met de hand produceert.

Link naar reactie
  • 0

Dat was in eerste instantie ook de bedoeling. Ik wilde graag de machine kopen (kosten 75000 dollar) deze verschepen en een eigen productie bedrijfje starten. Maar simpel gezegd ik heb maar een modaal inkomen en sparen doe ik. Maar 75000 lijkt nog heel ver weg. Ik dacht door vast te beginnen met. Andermans product sneller bij dat bedrag te komen. Maar het moet natuurlijk wel. Winstgevend zijn. Een 20ft container kan ik ook niet helemaal vullen. Qua financien niet en ook qua houdbaarheidsdatum. Dus ik moet gedeelde transport vinden. Of het houdt natuurlijk op omdat. Het gewoonweg niet te realiseren is.

 

Nu is het product ook in belgie te koop. Maar de inkoopprijs ligt veel hoger dan oost turkije. Ik ben dat nu ook even aan het bekijken.

 

Ik wil jullie bedanken voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is luchtvracht een optie? Er worden veel Nederlandse versproducten via de lucht getransporteerd naar alle uithoeken in de wereld dus zal er vanuit Turkije via eventueel een Europese hub best iets te regelen zijn. Luchtvracht is echter wel een dure vorm, maar wel snel.

 

Wegtransport kun je vergeten voor wat betreft een rechtstreekse verbinding tussen Turkije en Marokko. Wel is Tanger een betere bestemming dan Casablanca omdat het grooste deel van het wegvervoer naar Marokko via Tanger het land binnen komt.

 

Vervoerders die én Marokko én Turkije aandoen zijn oa De Lely in Geldermalsen / Maes in Dendermonde / Widem-Wima in Menen

 

Je zou dus ook kunnen beginnen met kleine maar duurdere hoeveelheden vanuit België te importeren om dan later als het loopt een traffiek op te zetten vanuit Turkije. Ofwel via reefer containers ofwel een Turkse vervoerder die een volle vracht naar Marokko brengt.

Link naar reactie
  • 0

Nu België in beeld komt zijn er wel weer nieuwe kansen..

 

Vanuit België (of Nederland) zal het veel makkelijker zijn om gekoeld transport te vinden naar Marokko er zijn daar niet alleen transportbedrijven, je kunt eens gaan zoeken op de term groupage koeltransport om aanbieders te vinden.

 

Een andere mogelijkheid is dat transportbedrijven voor bepaalde klanten werken met een vast tarief per route en een bepaald minimum en maximum volume (een soort van dienstregeling) als er regelmatig word gereden en worden er alleen extra kosten berekend voor een extra stop (denk aan iets van 150 euro + de omrijkilometers) of als men boven een bepaald maximum volume komt.

De kunst voor jou zou zijn om een vervoerder te vinden die nu al elke week of elke 2 weken voor bepaalde klanten naar Marokko rijd en dat je een deal kan sluiten dat jij jou goederen mee kan laten vervoeren voor de prijs van de extra stop en de omrij kilometers ten opzichte van de al geplande routes, dit zal soms in overleg met de klant moeten gebeuren, maar soms heeft de vervoerder de vrijheid om kleinere deelladingen mee te nemen op al geplande transporten.

 

Een derde mogelijkheid zou zijn om partijen te benaderen die zelf rijden binnen Europa, een voorbeeld daarvan is Klaas Puul dit is "een grote jongen" die ook klein is begonnen.

Nog steeds een familiebedrijf, zij hebben een enorm garnalen pelcentrum in Tanger staan dat je zou moeten kennen. volgens mij rijden zij dagelijks met meerdere grote vrachtwagencombinaties heen en weer tussen Nederland, Belgie Denemarken en Marokko.

Het zal ongetwijfeld niet in met één telefoontje geregeld zijn maar met een "vissen" ;) nar de goede kontacten weet je nooit wat je bereikt.. dan heb je niet het lage lonen voordeel maar vermoedelijk wel lage transportkosten zodat er misschien genoeg marge overblijft om je handel te starten. en naast dit ene voorbeeld kun je misschien in Tanger nog wel wat Europese bedrijven vinden die gekoeld transport nodig hebben en waar je zou kunnen "mee liften.

 

 

Een heel andere aanpak zou ook nog kunnen zijn om een supermarkt(keten) in Marokko te benaderen en met hen een paar proef partijen te doen die je uit Oost Turkije laat komen om daarna met hun een langlopend contract te sluiten met een stukje voorfinanciering waardoor je die machine kan kopen (of zij jou het geld lenen) waarna jij het terug betaald door lagere prijzen voor de wekelijkse leveringen.

 

Kortom met een kwartiertje brainstormen zijn er nog wel wat opties te bedenken. De kunst bij dit soort dingen is om ook out of the box te denken, voor jou is 75000 dollar een onoverkomelijk bedrag, voor een supermarkt keten die voor miljoenen per jaar inkoopt is 75.000 misschien wel een gokje waard of maar een relatief klein risico.

 

 

Link naar reactie
  • 0

kijk op sites van sealiner en maersk en andere maatschappijen en neem ook eens contact met ze op. zij kunnen je vast wel in contact brengen met een op en overslagplaats in turkije om de kleine volume samen met andere koelproducten in een container te versturen.

 

Er gaan genoeg boten van turkije naar marokko, dat weet ik wel nog van mijn verleden als expediteur.

 

Heb je ook al geprobeerd via Nederland te versturen? Om te kijken bij de groothandel en het zo te versturen, of de groothandel hier in NL het direct kan versturen van Turkije naar Marokko. Ga gewoon eens alle distributielijnen af en zet de pro's en con's erbij.

 

Succes!

WWW.WOMANXYZ.COM

 

De plek voor vrouwen die willen ondernemen. Hulp bij een ondernemingsplan, tips bij een dip of gewoon gratis reclame voor je bedrijf. Log in en blijf op de hoogte!

Link naar reactie
  • 0

kijk op sites van sealiner en maersk en andere maatschappijen en neem ook eens contact met ze op. zij kunnen je vast wel in contact brengen met een op en overslagplaats in turkije om de kleine volume samen met andere koelproducten in een container te versturen.

 

Er gaan genoeg boten van turkije naar marokko, dat weet ik wel nog van mijn verleden als expediteur.

 

Heb je ook al geprobeerd via Nederland te versturen? Om te kijken bij de groothandel en het zo te versturen, of de groothandel hier in NL het direct kan versturen van Turkije naar Marokko. Ga gewoon eens alle distributielijnen af en zet de pro's en con's erbij.

 

Succes!

 

Dit blijft zoeken naar een speld in een hooiberg. Op het gebied van container vrachten is dit namelijk bijna niet te doen. Containers kunnen in tegenstelling tot vrachtwagens niet met verschillende temperaturen werken. Ook kan je een hoop lading niet met elkaar combineren want er kan in een container niet met scheidingswanden worden gewerkt.

Het beste kan je volgens mij op zoek naar een ander bedrijf in Marokko welk ook soort gelijke producten importeert en kijken of je daarmee kan samenwerken?

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Ik zit even zonder laptop en typ nu even van een klein telefoontje dus mijn zoektocht staat nu even stil. Wat ik de afgelopen dagen heb gedaan is turken benaderen uit dezelfde branche voor adviezen. Morgen mag ik een kijkje nemen bij een turk die half met de hand en half met een machine werkt En kleinschalig distributeert.

 

Ik kom iedere dag tot andere inzichten en krijg ook veel adviezen. Wat ik heb begrepen is dat er 2 grote fabrikanten zijn die in europa leveren. Maar hun prijs ligt aangekomen in nederland/ belgie/ duitsland veel te hoog om nog rendabel te verkopen in marokko of ik zou echt heel veel moeten inkopen.

 

Maar ik blijf door brainstormen want elke marokkaan die ik spreek over het product geeft aan dat hij dat echt mist in marokko.

Link naar reactie
  • 0

kijk op sites van sealiner en maersk en andere maatschappijen en neem ook eens contact met ze op. zij kunnen je vast wel in contact brengen met een op en overslagplaats in turkije om de kleine volume samen met andere koelproducten in een container te versturen.

 

Er gaan genoeg boten van turkije naar marokko, dat weet ik wel nog van mijn verleden als expediteur.

 

Heb je ook al geprobeerd via Nederland te versturen? Om te kijken bij de groothandel en het zo te versturen, of de groothandel hier in NL het direct kan versturen van Turkije naar Marokko. Ga gewoon eens alle distributielijnen af en zet de pro's en con's erbij.

 

Succes!

 

Dit blijft zoeken naar een speld in een hooiberg. Op het gebied van container vrachten is dit namelijk bijna niet te doen. Containers kunnen in tegenstelling tot vrachtwagens niet met verschillende temperaturen werken. Ook kan je een hoop lading niet met elkaar combineren want er kan in een container niet met scheidingswanden worden gewerkt.

Het beste kan je volgens mij op zoek naar een ander bedrijf in Marokko welk ook soort gelijke producten importeert en kijken of je daarmee kan samenwerken?

 

 

Ja daar had ik dus geen idee van, dat dat dus zo werkt met koelcontainers. Ik had gedacht dat mijn. Lading makkelijk tussen andere ladingen kost. De fabrikant zelf heeft het toen voor me uitgezocht en wil het zelfs versturen maar ik moest dan wel een container vol bestellen. Maar dat gaat dus niet. Als ik dat geld nu had dan had ik natuurlijk de machine gekocht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.