• 0

Is de margeregeling verplicht?

Hallo,

 

Ik heb op veel vragen die ik heb gehad het afgelopen half jaar het antwoord kunnen vinden door te zoeken op dit forum. Maar op de vraag die ik nu heb, vind ik geen duidelijk antwoord (nergens op internet).

 

Ik verkoop tweedehands en nieuwe goederen in onder andere een webwinkel. Ik ben pas een paar maanden open, heb pas één keer btw-aangifte gedaan en slechts enkele verkopen gehad en die zijn allemaal van na de btw-aangifte.

 

Hoewel ik het geen probleem vind om de administratie te doen (was even puzzelen maar ik ben er uit!), met een combinatie van hoog en laag btw-tarief en zowel gebruikt (margeregeling met verplichte globalisatie) als nieuw, wil ik toch graag van die margeregeling af.

 

De lasten wegen bij mij niet op tegen de baten. Ik moet bijvoorbeeld in mijn huurwinkel doen alsof ik helemaal geen btw reken. Ook als er alleen maar nieuw verkocht wordt. Een (betaalbaar) online factureringsprogramma kan ik ook niet gebruiken, want die zijn hier ook niet voor gemaakt.

 

Mag ik beslissen om geen gebruik te maken van de margeregeling? Ik reken dan dus gewoon btw over 100% van de verkoopprijs. Kunnen ondernemers die bij mij afnemen dan ook gewoon de btw terugvragen of moet ik dan toch nog iets op de factuur aangeven (omdat het gebruikte goederen zijn)?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben niet zo'n held met de marge-regeling, maar ik denk dat jij dat inderdaad mag. In artikel 28f van de Wet Omzetbelasting staat:

Artikel 28f

 

1.In afwijking van de artikelen 28b en 28c is de wederverkoper ter zake van elk van zijn leveringen die voor toepassing van die artikelen in aanmerking komen, gerechtigd de belasting te berekenen overeenkomstig artikel 8, eerste lid.

 

De artikelen 28b en 28c gaan over de margeregeling zelf, artikel 8 is de 'normale' btw-berekening, namelijk het tarief tegen de netto verkoopprijs gooien. Kortom, volgens mij staat hier dat een wederverkoper (jij dus) het recht heeft om op de normale manier met de btw-berekening om te gaan.

 

Wellicht dat iemand anders kan bevestigen of ontkennen dat je daarmee ook automatisch recht op aftrek van alle voorbelasting verkrijgt. Zoals gezegd, de marge-regeling is niet mijn vriend. >;(

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als je zaken inkoopt met de margeregeling of van particulierem en je verkoopt gewoon met de BTW die voor dat soort goederen geldt is het geen enkel probleem. Het wordt pas interessant als je enorme omzetten haalt en hier dus finacieel voordeel uit kunt plukken.

Ikzelf heb jaren traktoren ingekocht van niet BTWplichtige boeren en van wel BTW plichtige ondernemers. De laatste onder marge of gewoon met BTW. Deze traktoren heb ik gedemonteerd en verkocht in onderdelen. Hierop heb ik altijd de gewone BTW berekend en afgedragen. Het is dus een vrijwillige keuze om op deze manier de administratiekosten te vermijden. Je doet de maatschappij er geen kwaad mee en je bezorgt jezelf eenvoud.

Link naar reactie
  • 0

De lasten wegen bij mij niet op tegen de baten. Ik moet bijvoorbeeld in mijn huurwinkel doen alsof ik helemaal geen btw reken. Ook als er alleen maar nieuw verkocht wordt. Een (betaalbaar) online factureringsprogramma kan ik ook niet gebruiken, want die zijn hier ook niet voor gemaakt.

Nooit echt diep in de margeregeling gedoken, maar ik kan je opmerking over je huurwinkel niet helemaal plaatsen.

 

Ook voor de facturering moet er toch wel iets te bedenken zijn. Tot 21% over de inkoop extra af moeten dragen is toch jammer, of het moet om een heel klein deel van je omzet zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als je gebruikt maakt van de margeregeling mag je geen btw vermelden op de factuur en je moet er expliciet op vermelden dat de margeregeling van toepassing is.

 

De enige optie voor mijn situatie bij de factuur die mijn huurwinkel genereert, is instellen dat er überhaupt geen btw berekent wordt. Maar dat geldt dan meteen voor alle producten. Ook de nieuwe. Het is dan dus eigenlijk een pak- of bestelbon.

 

Ik kan sowieso in de winkel geen onderscheid maken in verschillende btw-tarieven. Alles is 21% of alles is 6%, en in mijn geval dan dus maar helemaal geen btw. Met btw over de verzendkosten gaat het trouwens ook al verkeerd, dus ik moet hoe dan ook mijn facturen op een andere manier maken.

 

Daarvoor ben ik dus op zoek geweest naar internetsites waar je gratis of voor weinig facturen kan maken, maar die maken dan een factuur waar altijd inclusief 0% btw op staat. En dat klopt niet. Als ik de margeregeling laat vallen kan ik wel daarvan gebruik maken (en daar kan ik dan ook combinaties van btw-tarieven invoeren).

 

Heel veel koop ik in (voor kleine bedragen per keer) op markten en betaal ik uiteraard contant. Dat kan ik nooit bewijzen en dus breng ik dat niet eens in. Het enige wat ik in wil brengen is wat ik via internet koop (en waar ik dan e-mails en bankafschriften etc van kan laten zien). Maar dat doe ik op dit moment heel weinig. Misschien ga ik dat over een tijdje wel wat gestructureerder / groter aanpakken, maar ik heb nu nog heel veel voorraad van wat ik de afgelopen 10 jaar bij elkaar gescharreld heb, met het idee van deze winkel in mijn achterhoofd. Ik focus me nu eigenlijk vooral op het binnenhalen van nieuwe producten / leveranciers.

 

Ik ga er nu trouwens wel van uit dat als dit verandert over een paar jaar, dat ik dan wel weer de margeregeling mag gaan toepassen.

 

Misschien begrijp je hieruit dat het voor mij echt de moeite van het moeilijk doen niet waard is. Ik was alleen doordat ik de margeregeling in mijn geval verplicht met globalisatiemethode moet toepassen, aan het twijfelen geslagen of het gebruik van die regeling überhaupt verplicht is in mijn geval.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.