• 0

compagnon heeft sleutel vervangen, loon stop gezet

Hallo allen,

 

Ook ik heb ruzie met mijn compagnon. Ik heb me bijna 2 jaar terug ingekocht bij een goedlopende winkel van een verre familie. Wij hebben al anderhalf jaar ruzie met elkaar.Maar ondanks dit heb ik altijd mijn best gedaan om de winkel goed te laten draaien en mijn verplichtingen nagekomen. Maar na de laatste ruzie drie weken terug heb ik hem een e-mail en aangetekend brief opgestuurd,

waarin ik vermeld heb dat er na de ruzie van afgelopen week dat er een onwerkbare situatie is ontstaan en dat ik mijn

werkzaamheden per direct stop zet. Ik heb ook een bericht van hem gekregen dat hij dit accepteert en wat meer bla bla.

 

Mijn bedoeling was uit de VOF ,krijgen wat ik betaald heb en w/v van lopende jaar. Hij wil daar niets van af weten hij wil maar de helft betalen. Tussentijds heb ik met een advocaat contact opgenomen. Helaas is de advocaat zo ontzettend druk dat hij in die drie weken maar een brief naar hem heeft opgestuurd. Daarin heeft hij mij ziekgemeld.

 

Mijn vraag is eigenlijk aan de geachte juristen in deze forum? Hij heeft vorige week de sloten van de winkel vervangen en vandaag geen salaris overgemaakt. Mag dit zomaar?

 

Ik heb een beetje kasgeld van de winkel ik kan zeker nog een maand verder en ik heb bankpas van de VOF, ik kan zo geld overmaken. dit is het probleem niet Probleem is hoe hij met mij om gaat, gaat hij ook met ieder ander zo om. Het maakt niet uit wie.

 

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

 

 

[modedit: opmaak aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Mijn vraag is eigenlijk aan de geachte juristen in deze forum? Hij heeft vorige week de sloten van de winkel vervangen en vandaag geen salaris overgemaakt. Mag dit zomaar?

 

Als ik een VOF zou hebben met iemand en die stuurt een brief van 2 zinnen dat ie ermee stopt had ik precies hetzelfde gedaan, sterker nog ik had je bankpas ook laten blokkeren. Prima dat jij van de ene op de andere dag wilt stoppen (ook al is dat met goede redenen) maar dan stoppen de "voordeeltjes" ook dus je inkomsten, als je er niet voor werkt heb je ook geen recht op "salaris" en als je ondernemer / mede vennoot bent in een VOF is er al helemaal geen sprake van een salaris of een arbeidscontract met rechten zoals werknemers dat hebben. voor Ondernemers geld gewoon geen omzet / winst = geen inkomen. Dat hij jou ziek heeft gemeld vind ik nog vreemder een ondernemer valt niet zomaar onder de gewone ziekte wet en mocht er wel een ziektegeld verzekering zijn dan zal die echt niet zomaar uit gaan keren bij een conflict.

 

Kortom het hele verhaal klinkt nogal vaag.

 

De juridische vraag of het "zomaar" mag is afhankelijk van wat er in de VOF overeenkomst staat, maar je zult hem denk niet zomaar kunnen dwingen jou door te betalen, je moet gewoon gaan onderhandelen over de afwikkeling van de VOF, wat lastig kan zijn als je mekaar continue in de haren vliegt, maar pas als er een overeenkomst is zul jij weten of je nog wat krijgt en hoeveel je nog krijgt.

Link naar reactie
  • 1

Ik zie het wat genuanceerder dan Roel.

 

Ik denk dat je het ziek melden niet moet zien als een ziekmelden in het kader van een verzekering, maar meer zo dat TS zijn werk niet meer kan verrichten (door stress o.i.d.) door de verstroorde samenwerking. Ook als TS overspannen zou raken zou hij dit moeten melden bij zijn mede vennoot en is het afhankelijk van de vennootschapsakte wat er dan gebeurd.

 

Een vennoot heeft geen recht op salaris, maar iedere boekhouder/fiscalist zal snappen dat hij hier de maandelijkse boeking bedoeld als voorschot op zijn aandeel in de winst of iets soortgelijks. Of TS hier nog steeds recht op heeft, is de vraag, onder andere afhankelijk van wat en of daarvan iets is bepaald in de vennootschapsakte. Op basis van de verstrekte info is het niet eenvoudig te zeggen of TS hier nog recht op heeft, maar het is evenmin de vraag of zijn medevenoot dit zomaar eenzijdig stop mag zetten. Wellicht is de winst dusdanig dat maandelijks slechts een klein deel word overgemaakt.

 

Het is me nog even onduidelijk of er een formele opzegging heeft plaatsgevonden met de eerste brief, of dat daarnee alleen de werkzaamheden zijn stilgelegd. Dit is naar mijn mening nu de eerste vraag die dient te worden beantwoord. Een en ander is heel erg afhankelijk van de akte van vennootschap onder firma en overige omstandigheden.

 

Als er de VOF nog niet is opgezegd, mag naar mijn mening de mede vennoot niet zonder meer de sloten van de deuren verwisselen en mag de medevennoot ook niet zomaar de bankpas blokkeren. Het is trouwens nog maar de vraag of de bank eenzijdig een pas van een van de rekeninghouders zal blokkeren. Het is natuurlijk voor TS natuurlijk wel van belang dat bij binnen zijn bevoegdheden blijft handelen.

 

Hoe dan ook zou ik je aanraden een accountant/fiscalist in te schakelen met kennis van personenvennootschappen die samen met eventueel een jurist de financiele en juridische afwikkeling van de ontbinding van de VOF voor hun rekening nemen. Een gesprek met je vennoot, samen met een onbevooroordeelde accountant/fiscalist met inzicht in de cijfers en jurisiche stukken zou een goed startpunt kunnen zijn. Ik maak uit het verhaal op dat dit immers zowel jij als je medevennoot de wens hebben jullie wegen te scheiden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

 

Het stopzetten met werkzaamheden is niet spontaan gegaan.

Afgelopen maart heb ik na meerdere disccussies over de jaarrekening, kosten van bedrifsbus en vrije dagen

heb ik hem meegedeeld dat ik hier geen zin meer heb.

Al die ruzies en onenigheden over bedrijfsvoering enzovoort is nergens goed voor.

Daardoor heb ik besloten om eruit te stappen. In begin was het geen probleem totdat ik 4 weken later soortgelijke werk 30 km verder voor mijzelf wilde doen. Dan is hele circus begonnen en ben eigenlijk al die tijd gegijzeld door hem dat hij mijn geld niet wilde betalen en hij bedreigde mij met de rectszaken en schadevergodeingen enz.

 

Laatste ruzie was door de week sochtends, ik was al maanden ziek maar ondanks dat ging ik gewoon naar werk.

Hij wist gewoon dat ik ziek was en niet goed in mijn vel zat.

Snachts kreeg ik last van erge hartkloppingen en van mijn darmen. sochtends vroeg heb ik hem bericht gestuurd dat ik ziek was en ik wou eerst naar huisarts en daarna naar winkel komen. Hij begon direct met rare reacties en verweet mij dat ik spelletje met hem speel. Toen ik later naar winkel kwam begon hij huidvol te schelden en dreigen enz. Onze winkel is in een drukke winkelcentrum waardoor veel mensen keken wat er gebeurde.Zelfs is overbuurman naar winkel is gekomen om hem te kalmeren. Maar ondanks alles heb ik me gedeisd gehouden.

Ik heb hem voorgesteld om dit in de weekend op te lossen met een paar goei kennissen en onze boekhouder er bij.

Hij wou daar niets van af weten. Zondag heb ik hem ook bericht gestuurd en hem uitgenodigd om tot een oplossing te kunnen komen.

Hij gaf als antwoord "nu doe ik helemaal niets, geef mij tijd, over een paar maanden kan ik kijken wat ik wil doen".

 

Maandag heb ik hem eerste aangetekende brief opgestuurd.

 

Link naar reactie
  • 0

Daardoor heb ik besloten om eruit te stappen. In begin was het geen probleem totdat ik 4 weken later soortgelijke werk 30 km verder voor mijzelf wilde doen.

 

Maar zo werkt het natuurlijk niet met een VOF.

Je besluit niet zelf om “eruit te stappen” en vervolgens “voor jezelf te beginnen”.

 

Het is een gezamenlijke onderneming, met gedeelde rechten en plichten. Als je niet verder wil (en dat kan natuurlijk), dan moet de VOF ontbonden worden en daar moet je dan afspraken over maken. Want de huur moet nog betaald worden, de voorraad is er nog, de belastingen en crediteuren moeten nog betaald worden etc etc.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Volgens mij is het verschil tussen werknemers (loon) en vennoten (ontrekking) niet helemaal duidelijk. Wat is er schriftelijk overeengekomen door de beide ondernemers? Wat hebben jullie afgesproken over bijdragen aan het werk en ontrekkingen uit de winst? Hoe werkt dat normaliter in praktijk? Wat heb je ingebracht en wat is jou daarvoor aangeboden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 4k ingebracht in eerste instantie kreeg ik een symbolisch bedrag van let wel een echte € 1.

Als ik zeurde zou ik dat niet eens krijgen,graag of niet. Neem je jas ga eruit.

 

Ik heb over loon gehad, maar het is gewoon maandelijkse prive opname voor beiden hetzelfde bedrag.

Einde van het jaar w/v berekening. Wij zijn gewoon 50/50 compagnon.

Taak verdeling is dat ik elke dag winkel openmaak omdat ik in dezelfde stad woon,dat hij wat later komt werken omdat hij 20 km verderop woont. inruil daarvoor moest hij administratie doen.Tot 31 december 2011 en daarna moest het andersom. Wat nietdoor is gegaan.

daarnaast is hij ene week hele dag aan het werk ik halve dag en week daarna is het net andersom.

voor de rest niets bijzonders.

Link naar reactie
  • 0

Klopt maar hij heeft nooit meegewerkt tot de dag van vandaag.

 

Maar wat wil je nou horen dan? Dat je gelijk hebt?

En dat het allemaal zijn schuld is?

 

Dat zou kunnen. Als jullie niet tot afspraken kunnen komen, dan moet je toch via een advocaat proberen om dit te regelen. En die heb je al.

Als die niet goed genoeg is, dan moet je een andere zoeken lijkt mij. Of toch proberen om alsnog afspraken te maken.

 

Het is allemaal leuk en aardig als lezers je helemaal gelijk geven, maar daar heb verder je niets aan. Het ontbinden van de VOF moet geregeld worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Daardoor heb ik besloten om eruit te stappen.In begin was het geen probleem totdat ik 4 weken later soortgelijke werk 30 km verder voor mijzelf wilde doen.

Maar zo werkt het natuurlijk niet met een VOF.

Je besluit niet zelf om “eruit te stappen” en vervolgens “voor jezelf te beginnen”.

Zo te lezen was de andere vennoot er mee eens dat zou uit elkaar zouden gaan. Dan komt het mij niet vreemd voor dat TS op zoek gaat naar een andere bron van inkomsten voor de periode nadat de VOF daadwerkelijk is ontbonden, TS zal toch ergens van moeten leven. Hierbij is het wel aan te raden dit te overleggen met de andere vennoot.

Daarbij moet natuurlijk wel rekening gehouden worden met een eventueel non-concurentiebeding in de akte van vennootschap onder firma. Ook voor de andere vennoot zal het beter zijn dat TS zo snel mogelijk niet meer afhankelijk is van de inkomsten uit de VOF.

Link naar reactie
  • 0

Als hij echt niet wil meewerken en je wil echt niet verder, overleg dan met je accountant/boekhouder wat je volgens hem nog tegoed hebt en neem dat de beslissing om al dan niet eenzijdig de VOF op te zeggen. Als je 4K hebt ingebracht en verder liggen de onttrekkingen in de orde van grote van de winst, dan is het belang te klein om er echt veel tijd en geld in te steken. Je zult dan meer geld zijn aan adviseurs dan hetgeen je nog recht op hebt,

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen was de andere vennoot er mee eens dat zou uit elkaar zouden gaan.

Maar kennelijk niet over de voorwaarden hiervoor. En dan zijn er dus nog geen (dekkende) afspraken gemaakt.

Wou alleen aangeven dat ik het dan niet raar vind dat TS dan alvast op zoek gaat naar ander werk, volgens mij is het niet verder gekomen dan dat hij iets gevonden heeft en dat hij dit heeft voorgelegd aan de mede vennoot. Daar is m.i. niks op tegen, ik ben in de praktijk meermaals tegengekomen dat de uittredende vennoot reeds een nieuwe baan had terwijl de VOF formeel nog ontbonden moest worden. Tuurlijk moeten er dan nog dekkende afspraken gemaakt worden en moet de ontbinding nog geformaliseerd worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Onze werk is een franchise onderneming en hij wist dat ik hetzelfde werk zou doen.

 

uitelkaar gaan was geen probleem ik kon zolang werken totdat ik iets had en dat hij tussentijds iemand anders kon

regelen voor mijn plaats. Het zou ook gewoon contractueel ontbonden worden. Alles gewoon netjes volgens de regels.

wij zijn hele tijd compagnon geweest maar nooit vriend met elkaar geworden ondanks dat zouden wij gewoon als vrienden uit elkaar gaan. Dit was insteek van ons beiden. hierna ben ik begonnen met zoeken naar een soortgelijke winkel in een andere stad.

 

Totdat hij hoorde dat ik inderdaad met een soortgelijke winkel in andere stad ingesprek was.

Hij gunde mij dat toch niet. na dat moment heeft hij zich zo onsportief ingesteld hij heeft mij met allerlei manieren tegen gehouden.

Hij wilde zelfs dat winkel in ander stad met meer geld dat ik heb aangeboden overnemen.

 

Met deze rot gevoel heb ik hele tijd met hem gewerkt totdat ik ziek werd en dat ik het niet meer vol kon houden.

Link naar reactie
  • 0

Hij gaf als antwoord "nu doe ik helemaal niets, geef mij tijd, over een paar maanden kan ik kijken wat ik wil doen".

Maandag heb ik hem eerste aangetekende brief opgestuurd.

Op een of andere manier zullen jullie er toch uit moeten komen.

 

Van belang is ook om te weten of hij ook echt door wil zonder jou. Waarschijnlijk heeft hij het voortzettingrecht als jij opzegt, maar wat als hij niet wil voortzetten. Heb jij dan alsnog het voortzettingrecht of word er dan vereffend en staakt de onderneming met alle gevolgen van dien ?

 

Zeker als er nog langlopende huur c.q. franchisecontracten zijn kunnen daar nog wel wat risico's en belangen aan zitten. Ik kan me voorstellen dat je compagnon daar even over na wil denken. Geef het even tijd.

 

Als je goed contact hebt met je accountant/boehouder en de opsteller van jullie vennootschapscontract zou ik in ieder geval als een gesprek aangaan om te kijken wat er nu exact in de akte staat en wat de (on) mogelijkheden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hij was voor mij al alleen in de winkel hij wou een compagnon hebben zodat hij van zijn leven kon genieten.Normaal gesproken zou een goeie personeel minder kosten dan een compagnon. Hij kon uiteindelijk niet met een compagnon werken want hij was geen echte baas meer en moest ook veranwoordelijkheden tegen mij en dat vind hij niet zo leuk.

Hij wil overal teugels in eigen hand hebben en iedereen modt doen wat hij wil,zelfs de klanten.

 

Het is niet zo makkelijk en leuk om alles in dit forum te schrijven.

Er zijn zoveel details en zoveel dingen die je niet kunt voorstellen. Er zijn verschillende afspraken gemaakt,er zijn 2 ontbindings contracten gemaakt maar elke keer wilde hij niets toegeven. Elke keer werd het voor mij nog moeilijker gemaakt.

Ik heb zo veel toegegeven en zoveel water bij de wijn gedaan.Met dat laatste bedrag kan ik misschien hele rechtszaak betalen Alleen ben ik wat langer bezig om mijn gelijk te halen en om verder te gaan.

 

IK heb dit geval in dit forum geplaatst om te kijken wat de juristen zouden zeggen.De mensen die ervaring hier mee hadden zouden misschien mij kunnen adviseren. Toen hij slot heeft veranderd vond ik niet zo erg,mijn advocaat zei het is niet ongunstig voor jou.Maar nu heeft hij onze site voor mij heeft geblokkeerd en heeft (loon) stopgezet vind ik dat wij in een andere fase zijn beland.

 

Als je een beetje eerlijk bent dan doe jij niet zulke dingen en als het niet gaat dan gaat het niet.

Dan rest er alleen maar een ontbindingscontract ga je tijd uizitten en dan ieders naar eigen weg.

Allerssrgste geval laat je het via je advocaat regelen.

Link naar reactie
  • 0

Hij was voor mij al alleen in de winkel hij wou een compagnon hebben zodat hij van zijn leven kon genieten.Normaal gesproken zou een goeie personeel minder kosten dan een compagnon. Hij kon uiteindelijk niet met een compagnon werken want hij was geen echte baas meer en moest ook veranwoordelijkheden tegen mij en dat vind hij niet zo leuk.

Hij wil overal teugels in eigen hand hebben en iedereen modt doen wat hij wil,zelfs de klanten.

Het is niet zo makkelijk en leuk om alles in dit forum te schrijven.

Er zijn zoveel details en zoveel dingen die je niet kunt voorstellen.

 

Dit is eigenlijk helemaal niet relevant meer. Jullie willen/kunnen niet meer samen, waarom maakt niet uit.

Over en weer verwijten / zwarte pieten heeft geen nut en werkt vaak contraproductief.

 

Link naar reactie
  • 0

Is er al een jaarrekening van 2011?

Dan valt daarop af te lezen wat de stand van jouw vermogensrekening was per eind 2011. Met andere woorden, wat de som 'bezittingen minus schulden' van de onderneming was, en wat jouw deel er in was.

Je boekhouder kan je als het goed is vertellen wat de recentere stand van zaken op dat front is.

Aangezien je minder dan twee jaar in de zaak hebt gezeten, kan ik me haast niet voorstellen dat je recht zou hebben op opgebouwde goodwill uit die twee jaar, maar het zou kunnen.

 

Dat saldo, van jouw vermogensrekening, kun je als uitgangspunt nemen van wat jij nog zou kunnen ontvangen. Het zal iets hoger of iets lager kunnen zijn wegens omstandigheden, eerder lager omdat jij degeen bent die de stekker er uit trekt.

 

Als dat saldo aanzienlijk is, is het wellicht de moeite om er een advocaat op te zetten. Maar dan wel een die echt voor je aan het werk gaat, niet een die na drie weken pas de eerste brief de deur uit doet, en zich daarin beperkt tot een ziekmelding.

 

Als dat saldo niet aanzienlijk is, ga dan heel goed na, met behulp van een terzake kundige jurist, wat er kan gebeuren als jij per direct iets anders gaat doen. Staat er iets in het vennootschapscontract hierover vermeld? Moet je hier bepaalde zaken voor doen?

Ik zou namelijk geen dag langer met deze persoon samenweken als ik jou was, direct je biezen pakken en ergens anders met leukere mensen (of alleen) gaan werken, en kijken of het de moeite is om je restvermogen via een advocaat uit die zaak te trekken.

 

Het zou zomaar kunnen dat jij volgens het vennootschapscontract automatisch recht hebt op 50% van de winst, ongeacht hoeveel uren je draait. Dan LIJKT het niet zo moeilijk, achterover leunen en maandelijks via een advocaat je winst opeisen, daar heb je volgens het contract namelijk recht op. Als dat het vooruitzicht is, wil je mede-vennoot wellicht sneller tot overeenstemming komen.

 

 

Om op je vraag in je openingspost terug te komen 'mag dit zomaar?'

Je mede-vennoot is mede-eigenaar van de winkel, dus JA, hij mag de sloten vervangen. Hij is ook mede-eigenaar van de bankrekening, dus als hij denkt dat het een goed idee is om deze maand geen privé opnames uit te keren, JA, dan mag dat.

Is het aardig? Is het een toonbeeld van goede samenwerking? Is hij de collega waar ik altijd al naar op zoek was? NEE, zeker niet. Maar wat heb je daar aan?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Tja, we weten al lang al dat wij niet meer samen kunnen werken.

Maar gewoon uit elkaar gaan lukt ook niet meer. De emoties zijn heel hoog en er is geen communicatie mogelijk.

Ik ga maandag een andere advocaat zoeken en hopelijk dat we het dan z.s.m. afhandelen.Hopelijk toch wel binnen 1 jaar.

 

Ik wil dit nog steeds op een eerlijke manier oplossen. ik geef het uit mijn hand.Zoals altijd zijn de advocaten de lachende derde.

Ondanks dat hij mij zo oneerlijk heeft behandeld wil ik toch niet uit juiste pad afwijken. Ik heb geen moeite meer met mijn verlies op mijn ingelegde bedrag maar Ik wil de handdoek niet zo snel in de ring gooien.Ik wil me niet te makkelijk overgeven.

Tot nu toe ben ik altijd heel rustig geweest vanaf nu is het aan een advocaat hoe wij dat oplossen.

Het kost zeker veel geld en vooral veel tijd maar dit is voor hem ook zo. Ik heb dit niet zo gewild.

Ik ging elke keer twee stappen naar hem maar hij schopte mij 5 stappen terug.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om op je vraag in je openingspost terug te komen 'mag dit zomaar?'

Je mede-vennoot is mede-eigenaar van de winkel, dus JA, hij mag de sloten vervangen. Hij is ook mede-eigenaar van de bankrekening, dus als hij denkt dat het een goed idee is om deze maand geen privé opnames uit te keren, JA, dan mag dat.

Is het aardig? Is het een toonbeeld van goede samenwerking? Is hij de collega waar ik altijd al naar op zoek was? NEE, zeker niet. Maar wat heb je daar aan?

 

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ja hij mag de sloten vervangen, maar alleen in overleg met zijn mede vennoot en als deze ook de nieuwe sleutels krijgt. Hij mag niet de sloten vervangen teneinde TS de toegang tot de winkel te ontzeggen.

 

Wil hij een maand geen priveopnames uitkeren, dit kan ook in overleg, maar wederom dit kan niet eenzijdig zomaar. Dit is mede afhankelijk van de akte van vennootschap onder frima en/of de financiele positie van de VOF. Ik betwijfel of de mede-vennoot ook zijn maandelijkse onttrekking heeft stopgezet, dit kan TS als mede-eigenaar net zo min ineens stopzetten.

Link naar reactie
  • 0

 

Topicstarter zei ergens 4000 euro ingelegd te hebben en later dat hij bereid is verlies te nemen op zijn inbreng. Er is ook sprake van twee ontbindingscontracten die niet nageleefd worden. Klinkt alsof daar voor een goede advocaat ook niet veel eer meer aan te behalen is.

 

Misschien faillissement aanvragen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.