• 0

Eenmanszaak beginnen voor EUR 300 per maand bijverdiensten?

Ik heb een BV waar ik weinig meer mee doe. Ik heb er nog aandelen in, maar ik wil er vanaf, ik verwacht dat dat wel binnen een jaar lukt. Ik heb tegenwoordig een vaste baan. Ik verdien daarnaast circa 300 euro per maand bij, dat factureer ik nu uit de BV. Volgens mijn accountant moet ik mezelf dan verlonen en kan ik net zo goed nu vast een eenmanszaak beginnen, dan ben ik van die verplichting af en dat is op lange termijn toch voordeliger.

 

Ik zal hier en daar nog wel eens een grijpstuiver bijverdienen, maar weinig substantieels. Het is voor mij wel handig één bedrijfje te houden zodat ik wat spullen op de zaak kan kopen. Aan de andere kant levert het ook weer administratiekosten op.

 

Is een eenmanszaak de beste oplossing? Moet je voor zo weinig bijverdiensten eigenlijk wel een bedrijf hebben voor de belastingdienst?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Bijverdiensten moet je opgeven aan de Belastingdienst als resultaat uit werkzaamheden. De kosten die je daarvoor maakt kun je als kosten opvoeren. Als het zodanig uitgroeit dat het als bedrijfsmatig wordt beschouwd, moet je het aangeven als winst uit onderneming. In dat laatste geval wordt je als ondernemer beschouwt wat weer recht kan geven op de zelfstandigenaftrek etc. Maar dan moet je wel 1.225 uren aan je onderneming besteden per jaar.

 

Ik denk zeker dat de eenmanszaak dan de juiste rechtsvorm is zeker uit fiscaal oogpunt. De aandelen in de BV kun je zien ter verkopen, maar je kan de BV ook liquideren. Raadpleeg dan wel eerst een adviseur, die kan nagaan of er geen (latente) fiscale verplichtingen nog aanwezig zijn in de BV.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.