• 0

Inrichting kantoor in huis wel of niet aftrekbaar?

Er is hier al veel over geschreven, maar uit een discussie met collega's bleek toch dat we het niet allemaal gelijk interpreteren:

Mag je de kosten van bijvoorbeeld een bureaustoel die in je niet zelfstandige kantoor in je huis staan nu wel of niet als kosten van de winst aftrekken voor de IB? Ik dacht dat dit niet mocht, maar een collega kwam met de volgende tekst van een site voor en door freelancers (weet niet of ik hier de naam mag noemen):

 

Bedrijfskosten:

- Huur van een kantoor.

- Huur en inrichtingskosten van een zelfstandig zakelijk deel van een privéwoning (alleen als je een aparte ingang, sanitair, etc. tot je beschikking hebt en je minimaal 70% van je inkomen op die plek verdient).

- Kosten van de afschrijving en aanschaf van kantoormeubilair, -apparatuur en -benodigdheden.

 

Over die laatste regel gaat dus mijn vraag. Ik ga binnenkort een nieuw kantoor inrichten en ben dus erg benieuwd naar het antwoord. Ongeacht het antwoord op deze vraag: mag ik wel sowieso de betaalde BTW als voorbelasting aftrekken bij de OB?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Fiscaal gezien is het geen werkruimte, dus alles wat vastzit (verf, behang) behoort tot je privevermogen en is niet IB aftrekbaar. Hetzelfde geldt voor inrichting, waaronder meubliair.

 

Zie ook de Rekenhulp Werkruimte van de Belastingdienst.

 

Voor de BTW is meubilair dat weer wel, voor het percentage dat je het zakelijk gebruikt.

 

Apparatuur zoals een computer is wel voor beide aftrekbaar, voor het percentage dat je het zakelijk gebruikt.

 

En aftrekbaar of niet, een goede bureaustoel is een kadootje voor je wervelkolom. Heb hier een heerlijk exemplaar. Gekocht bij een kantoormeubilair speciaalzaak die vooral gebruikte exemplaren verkoopt die ze in partij opkopen bij bedrijven. Gaat wel om de dure kantoormerken, zo'n stoel is nog steeds veel duurder dan een nieuwe van het blauwe woonwarenhuis, maar het is het waard. Sorry, liet mezelf even lichtes off topic gaan... ;D

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-12-2012 om 23:05, Ron van der Kolk zei:

Fiscaal gezien is het geen werkruimte, dus alles wat vastzit (verf, behang) behoort tot je privevermogen en is niet IB aftrekbaar. Hetzelfde geldt voor inrichting, waaronder meubliair.

 

Zie ook de Rekenhulp Werkruimte van de Belastingdienst.

 

Voor de BTW is meubilair dat weer wel, voor het percentage dat je het zakelijk gebruikt.

 

 


In het voorbeeld van meubilair bestemd voor niet zelfstandigen thuiswerkplek: Hoe voer je de kosten wel op voor de BTW aftrek maar niet voor inkomsten belasting? 

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, EJan88 zei:


In het voorbeeld van meubilair bestemd voor niet zelfstandigen thuiswerkplek: Hoe voer je de kosten wel op voor de BTW aftrek maar niet voor inkomsten belasting? 

 

Wat je zou kunnen doen is de factuur met btw gewoon in je boekhouding opnemen. Maar...in plaats van een kostengrootboekrekening (bijvoorbeeld 4200 Kantoorkosten) gebruik je je privé-grootboekrekening (bijvoorbeeld 0900 Privé). Op die manier vraag je de btw wel terug, maar vormt het geen aftrekpost voor de inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.