• 0

Vof beeindiging wel/geen vereffening

Wij zijn drie jaar geleden een vof gestart. Helaas is t niet gelopen zoals verwacht. Vennoot heeft te weinig in de zaak gedaan, waardoor t niet is gaan lopen. Ik heb mijn deel benodigd als liquiditeit bij de start volgestort. Hij heeft voor hetzelfde bedrag in t vof contract getekend, maar zou dit later doen. Tot op de dag van vandaag heeft hij een enkele rekening los uit prive betaald, maar t bedrag niet volgestort. Gezamelijk hebben we afgesproken de vof te beëindigen. Er is geen winst en er zijn geen schuldeisers of andere bezittingen. Ik wil zo snel mogelijk alles afronden. Ik heb meer betaald dan ik bij de start zou moeten storten. Hij dus veel en veel te weinig.Kan ik t geld dat op de bankrekening staat naar mijn rekening overschrijven? Dan heb ik in ieder geval wat. Ik verwacht dat ie lastig gaat doen met betalen en heb geen zin in kosten voor rechtszaken etc. Ik wil er gewoon vanaf.

 

Wat kan ik t beste doen?

Moet ik nou wel officieel op t kvk formulier aangeven dat we vereffenen of niet?

 

Groeten,

froggie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij heeft voor hetzelfde bedrag in t vof contract getekend, maar zou dit later doen.

Zo te lezen is een akte. Ga naar je gezamenlijke boekhouder/accountant/fiscalist en laat een vereffeningsakte en een formele opzegging maken, als ik het zo in mag schatten is dat niet zo moeilijk voor jullie geval. Maak samen met je vennoot een afspraak met dezelfde boekhouder/accountant/fiscalist en licht het een en ander toe en probeer er meteen samen uit te komen. Ook je mede-vennoot zak niet zitten te wachten op kosten voor rechtzaken, dus jullie zijn er beide gebaat tot een snelle oplossing te komen.

Link naar reactie
  • 0

Ja er is een vof contract. De bedragen vallen mee en aangezien t bedrijf nooit van de grond is gekomen, hebben we de boekhouding altijd zelf gedaan. Heel kort door de bocht: geen klanten alleen kosten. Vennoot is ongeveer 1500 euro schuldig aan de vof, er staat 500 op de rekening en ik krijg uit de vof 2000 euro. Vandaar mijn vraag of ik de bankrekening naar mij zelf kan overschrijven en of officieel vereffenen nodig is. Desnoods neem ik de 1500 euro die ik misloop voor lief. Hoe langer ik wacht hoe meer kosten erbij komen die ik kan gaan betalen. Dit moet dan boekhoudkundig natuurlijk wel kunnen. Kortom, zou de vof gestopt kunnen worden op deze wijze, is vereffenen dan nodig en hoe gaat dat boekhoudkundig?

 

Groeten,

Froggie

Link naar reactie
  • 0

Ja er is een vof contract. De bedragen vallen mee en aangezien t bedrijf nooit van de grond is gekomen, hebben we de boekhouding altijd zelf gedaan. Heel kort door de bocht: geen klanten alleen kosten. Vennoot is ongeveer 1500 euro schuldig aan de vof, er staat 500 op de rekening en ik krijg uit de vof 2000 euro. Vandaar mijn vraag of ik de bankrekening naar mij zelf kan overschrijven en of officieel vereffenen nodig is. Desnoods neem ik de 1500 euro die ik misloop voor lief. Hoe langer ik wacht hoe meer kosten erbij komen die ik kan gaan betalen. Dit moet dan boekhoudkundig natuurlijk wel kunnen. Kortom, zou de vof gestopt kunnen worden op deze wijze, is vereffenen dan nodig en hoe gaat dat boekhoudkundig?

 

Groeten,

Froggie

Je kunt ook zelf een ontbindingsovereenkomst met daarbij een vereffening (wie krijgt wat uit de VOF) opstellen, maar ik zou er de voorkeur aan geven dit te laten doen door iemand met ervaring daarin om ervoor te zorgen dat ook de nodige vrijwaringen over en weer erin worden opgenomen. Dat kan een advocaat zijn, maar ook een boekhouder, fiscalist of accountant. Zo ingewikkeld is deze casus zo te lezen niet.

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen heeft het kennelijk circa 3000,- gekost, want hij moet nog zijn deel betalen en jij hebt circa 3500,- ingelegd waarvan nu nog 500,- over is.

 

Ik zou zeggen dat je de 500,- moet terughalen en vragen of hij alsnog zijn 50% van 3000,- wil storten. Dat doet hij misschien/waarschijnlijk niet, maar dan kan je de boel wel afsluiten lijkt mij (als er verder geen verplichtingen zijn en dat proef ik hier niet uit).

 

Lijkt mij niet dat je dit groter moet maken dan het is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.