• 0

overwegingen bedrijfspand ivm groei

Ik heb zo her en der al gezocht op t forum (waar trouwens heeeel veel te vinden is) maar ik kan niet alles vinden en ben ook gewoon op zoek naar wat recente ervaringen. Daarbij weet ik niet echt wat ik met deze groei aan moet. Ik zal eea zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

 

Sinds 3 jaar run ik dus een internetbedrijfje in bouwtekeningen voor tuinmeubelen. Dat loopt heel leuk. Van het een komt het ander en dus kreeg ik de vraag of ik ook niet eens wat zelf wilde maken voor die en gene. Op zich geen probleem. In de schuur gaat dat wel met wat passen en meten. Hier kwamen dan weer bouwpakketten uit die inmiddels ook verkocht worden.

 

Zodoende heb ik eigenlijk nogal wat werk. Zo begint de hobby voor erbij wel erg op een baan te lijken. Nu behandelde ik t al zo maar nu neemt eea toch wel een vlucht. En omdat nu allemaal in de schuur te blijven doen is geen optie. Ik heb al een buurman ,die natuurlijk niet wilde zeuren maar toch even wilde weten of t bedrijfsmatig wel toegestaan was om herrie te maken in je eigen schuur...

 

Het werd dus tijd mijn aktiviteiten elders voort te zetten. Diverse opties liepen echter op niets uit en ik sta nu voor de keuze, Stoppen, doorgaan in de schuur, op zoek naar een bedrijfspand. Gezien voorstaande blijft eigenlijk alleen de laatste optie over. Ik heb getracht een garagebox te bemachtigen maar daar vraagt men (3x6m zonder elektra) 30.000 euro kk voor. Nu liep ik tegen een nieuwbouwpand aan wat al twee jaar te koop staat. Dit pand (10x10, 2 lagen, elektra aanwezig verder casco) komt op 100.000 euro incl BTW.

 

Kijkende naar gelijksoortige panden (er staan er nogal wat leeg daar omdat ze nooit verkocht zijn) is dit een beduidend lagere prijs per/m2 dan de overige panden. Dit, samen met wat ik zou betalen voor een garagebox maakt dit wellicht een optie..

 

Mijn situatie is als volgt; Ik woon samen, heb een koopwoning maar zit niet aan mn top qua hypotheek. Er zit geen overwaarde op de woning. Mijn vriendin en ik hebben beiden een reguliere baan welke de kosten voor de yypotheek makkelijk kan dekken. Beiden hebben een vast contract en werken in een branche waar we niet zo snel ontslagen gaan worden.

Daarnaast heb ik dus de website welke voor extra inkomsten zorgt.

 

Ik kan een deel van het pand zelf financieren. Met de aanschaf van het pand heb ik meer ruimte voor mijn aktiviteiten en verwacht ik ook een omzetgroei. Verhuur van de tweede etage is een optie omdat ik eigenlijk alleen de bg nodig heb.

Qua verdere investering is er eigenlijk niet veel omdat ik de benodigdheden voor deze werkzaamheden allemaal al heb.

 

Rekening houdende met het ergste, dat er geen extra inkomsten zijn en de website geheel stilvalt en ik de etage niet verhuur kan ik de hypotheeklasten + vaste lasten nog zelf opbrengen. (uitgaande van een hypotheek van 100.000 euro tegen 7%)

 

Tja, en hoe nu verder. Ik hoop op een levendige discussie met invalshoeken die ikzelf nog niet had overwogen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mooi dat zo goed loopt dat je nu een luxeprobleem hebt!

 

Nu liep ik tegen een nieuwbouwpand aan wat al twee jaar te koop staat.

 

Heb je het bestemmingsplan voor het pand geraadpleegd, om te zien of je het pand mag gebruiken voor jouw huidige en toekomstige doeleinden? In jouw geval gaat het om opslag, zagen, timmeren, mogelijk afhalen van pakketten, misschien zelfs een showroom, enzovoorts. In een garagebox mag dat allemaal ook niet zomaar.

 

Er staat ook genoeg te huur leeg op bedrijventerreinen. Het ondernemersloket bij je gemeente kan je vast verder helpen. Vaak heeft de gemeente zelf ook nog wel wat leeg staan. In Enschede was er zelfs gedoe omdat de gemeente ging concurreren met commerciele partijen door bedrijfsruimte tegen dumpprijzen aan te bieden. Althans, zo dachten veel mensen erover.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bestemmingsplan lijkt me geen probleem. Ik zit in hetzelfde blok als een aannemer en een stucadoor. En in een garagebox mag t ook niet zomaar. Maar daar zit ik wel wat meer uit de wind. Bovendien zou het niet gaan om een garagebox met heel veel bewoonde wereld erbij in dit geval.

 

Ik zou zelf dan de bg nodig hebben. dus 10x10. De tweede etage is feitelijk overbodig. Dus ja ik koop meer dan ik benut. Maar... dit is wel het kleinste wat er te krijgen is na de garagebox. Huren heb ik ook overwogen maar datzelfde pand is ook meteen de goedkoopste a raison van 580 euro ex... Dan is koop een evengoede optie lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

Ha Frank, volgens mij kennen wij elkaar;-)

 

Leuk om te horen dat het zo goed gaat!

Zelf zou ik in jouw situatie eerder naar huur kijken dan direct naar een koop-pand, maar that`s just me. De huidige waarde van een dergelijk pand kan heel laag lijken, maar er is goede kans aanwezig dat de huizenprijzen de komende jaren alleen maar meer zullen dalen. Daarnaast heb je al een drukke baan, drukke onderneming en ik weet niet of je dan ook nog zit te wachten op een baan als "huisbaas." ;-)

 

Wij zijn trouwens ook net verhuisd naar een nieuw pand, kom je binnenkort een bakkie doen?;-)

 

Link naar reactie
  • 0

In dergelijke situaties ben ik groot voorstander van aankoop in een aparte BV.

Waarom?

- BV mag verhuren, je krijgt geen overgang van box 1 vermogen naar box 3 als de huurder veranderd.

- Winst in de BV is belast tegen 20% ipv progressieve box 1

- Door huur kun je box 1 resultaat drukken

- Geen dga salaris (huurnota versturen is in feite het enige)

 

Verder zijn de kosten van het oprichten en in stand houden van de BV dermate laag, dat dit geen belemmering hoeft te zijn.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ha Frank, volgens mij kennen wij elkaar;-)

 

Leuk om te horen dat het zo goed gaat!

Zelf zou ik in jouw situatie eerder naar huur kijken dan direct naar een koop-pand, maar that`s just me. De huidige waarde van een dergelijk pand kan heel laag lijken, maar er is goede kans aanwezig dat de huizenprijzen de komende jaren alleen maar meer zullen dalen. Daarnaast heb je al een drukke baan, drukke onderneming en ik weet niet of je dan ook nog zit te wachten op een baan als "huisbaas." ;-)

 

Wij zijn trouwens ook net verhuisd naar een nieuw pand, kom je binnenkort een bakkie doen?;-)

 

 

Ja, wij kennen elkaar. Bakkie is een goed idee. Spreken we dit ook effe door. zorg ik voor de gevulde koeken..

Link naar reactie
  • 0

Nu zit ik otevallig bij de Rabobank en heb al contact opgenomen.

 

Huren, tja. Als ik 18m2 kan huren voor 125-150 ex btw ex elektra... dan vind ik dat naar verhouding vrij fors afgezet tegen een pand kopen. Bij huren heb ik zo af en toe het gevoel opgelicht te worden... dit is zo'n geval.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.