• 0

Merknaam eigendom van een failliet Belgisch bedrijf

Een bevriende ondernemer heeft plannen om de huidige winkel uit te breiden met nieuwe filialen.

Bij de start in 2009 dacht niemand nog aan uitbreiding, de gedacht etoen was '1 winkel heb je je handen al vol genoeg aan"

 

Afgelopen week heb ik gekeken naar een merknaamregistratie en stuitte daarbij op registratie van een (beeld)merknaam dat haar in de weg zou kunnen zitten. Op zoek naar de Belgische registrant stuitte ik op een faillissement van de betreffende onderneming (niet de merknaam). Volgens de info die ik heb gevonden is het dossier in 2010 gesloten.

 

Nu heb ik geen idee van de Belgische faillissementswet en vraag mij dus af wat nu de te bewandelen weg is.

Begin je dan eigenlijk bij de curator of zijn er in Belgie andere wegen die je kunt/moet bewandelen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De logische weg is een Belgische advocaat in te schakelen om uit te zoeken hoe het nu precies zit met de registratie van de merknaam.

 

Indien deze nog in de boedel van het failliet bedrijf zit, dan kan je de aangestelde curator contacteren.

 

Het is niet zo dat een faillisement automatisch is afgerond na een bepaalde tijd.

 

In België kan de afhandeling heel lang aanslepen. In 2001 ging Sabena (nationale vliegtuigmaatschappij) failliet en de afhandeling zal nog tot 2020 duren. Alle activa blijft onder beheer van de curator totdat alles geliquideerd is.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het alleen om een beeldmerk gaat zonder dat daar een separaat woordmerk aan ten grondslag ligt is dat vaak omdat het merk te weinig onderscheidend is. Als dat zo is moet je nagaan of er een handelsnaam verbonden is aan het beeldmerk. Dat hoeft niet want een onderneming kan onder een bepaalde handelsnaam meerdere merken hebben. En als er sprake is van een handelsnaam is altijd de vraag of er een kans op verwarring zou kunnen zijn. Handelsnaamrechten verdwijnen niet zomaar met een faillissement. Bij een doorstart of verkoop binnen een redelijke termijn (bekendheid vervliegt met de tijd) kan de nieuwe eigenaar aanspraak maken op de handelsnaamrechten.

Je kan een handelsnaam, anders dan een merknaam, volgens mij niet kopen. Je moet die weer opbouwen vanaf het gebruik en met de marketing van de eigen onderneming.

 

Als er geen handelsnaam in de weg zit en het beeldmerk is niet onderscheidend, dan zullen er naar mijn mening weinig problemen ontstaan.

Ik zou me ook zeker afvragen wat de marketing implicatie is van een merknaam en of handelsnaam van een failliet bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor dit Belgische bedrijf is in 2008 faillissement aangevraagd en midden 2010 is het faillissement afgesloten.

Die term afgesloten kan ik niet plaatsen omdat ik de Belgische faillissementswet niet ken.

Ik vermoed dat het overeenkomt met de Nederlandse term opgeheven.

 

Wat ik er een beetje vreemd aan vind is dat er in 2007 een beeldmerk is gedeponeerd terwijl in de betreffende classificatie nog geen merkrecht is aangevraagd. Ik zou nu dus graag gaan voor merknaam ipv beeldmerk. Dat moet volgens mij kunnen als de rechten op het beeldmerk zijn verkregen.

 

Qua handelsnaamrechten zijn er geen problemen te verwachten aangezien het om een Nederlands bedrijf gaat dat in Nederland actief is. Aangezien het bedrijf in het zuiden is gevestigd zou het in de toekomst best kunnen dat ze de grens oversteken en ook in Belgie vestigingen gaan openen. Die optie kun je beschermen door in ieder geval de merknaam vast te leggen.

 

Op dit moment ben ik het meest geneigd de curator op te bellen maar dan zou het handig zijn als ik weet wat de status is van het faillissement. Als gesloten betekent dat het nog niet afgerond is en er nog gezocht wordt naar baten dan voer je een iets ander gesprek dan wanneer het faillissement is opgeheven wegens een gebrek aan baten.

Link naar reactie
  • 0

Iemand nog suggesties voordat ik volgende week de telefoon maar eens pak en begin bij de curator?

 

 

Ik zou een paar keer nadenken en wellicht extern advies in winnen voordat je contact op neemt met de curator. Hij heeft er alle baat bij dat je de hoofdprijs in rekening te brengen.. (Dan ga ik er gemakshalve vanuit dat curatoren bij onze zuiderburen even gehaaid kunnen zijn als de curatoren in Nederland).

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Heeft de instantie waar die merken geregistreerd zijn niet bepaalde regels over wat er met een merk gebeurd als een eigenaar van een bepaald merk failliet is of dus gewoon helemaal niet meer bestaat?

Ik neem aan dat er ook jaarlijks betaald moet worden om een merk in stand te houden.

Wat nu als er dus door dat bedrijf al een paar jaar niet meer voor de merkregistratie betaald is doordat het bedrijf failliet is?

Zou om te beginnen de instantie waar het merk geregistreerd is eens bellen om te horen wat de status van dat merk is en hoe zij daar mee omgaan.

Link naar reactie
  • 0

Bij de registratie van een merk betaal je voor een periode van 10 jaar.

Het beeldmerk is in 2007 geregistreerd, faillissement is in 2008 ingegaan en in 2010 afgesloten.

 

Wel is het zo dat als een merk langere tijd niet in het handelsverkeer gebruikt word de rechten vervallen.

Daarvoor is wel een uitspraak van een rechter nodig. In dit geval zou dat dus in 2013 het geval kunnen zijn.

 

 

De overweging die erbij komt is dus, maak je slapende honden wakker of wacht je tot eind 2013 en maak jer dan een rechtszaak van. Ik ga er daarbij even vanuit dat de periode waarin het faillissement nog liep 2008-2010 niet geldt als deelnemend aan het economisch verkeer.

 

Al met al kan het dan best complex gaan worden en flink in de papieren gaan lopen.

Ik heb het met de aanvrager niet gehad over de eventuele kosten maar ik heb zo'n vermoeden dat het bij 1000-1500 voo rhun wel ophoud.

Dan is registratie van hun eigen beeldmerk meer voor de hand liggend, dan blijft het bij zo'n 240 euro.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat er ook jaarlijks betaald moet worden om een merk in stand te houden.

 

Je betaald bij de aanvraag een bedrag (iets van €240) afhankelijk van hoe uitgebreid je de naam wil registreren.

Dit bedrag is voor een registratie van 10 jaar. Wat dat betreft heeft een faillissement geen invloed op de registratie.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Ben geen jurist maar Google leert wel een en ander.

 

Als het faillissement gesloten is kan dat in de Belgische wet niet meer worden heropend. (bron)

Het heeft m.i. dus geen zin de curator te bellen

 

Wie dan strikt juridisch eigenaar is (geworden) van het beeldmerk is voor mij niet duidelijk. Mogelijk maakt het uit of de rechtspersoon die volgens het register eigenaar is nog bestaat. Immers als de curator een eigendom van een failliet niet verkoopt blijft dan eigendom van de oorspronkelijke houder. Dat zou kunnen als het merk aan een natuurlijk persoon is toegeschreven en is niet het geval als het om een BV of equivalent gaat. Dat laatste zal hier waarschijnlijk gelden dus de kans dat iemand zijn recht wil laten gelden is dan nihil.

 

Dan is het wel de vraag of je een zelfde woord merk met een afwijkend beeldmerk kan registreren. Dat is inderdaad vrij eenvoudig bij BOIP na te vragen. Lijkt me moeilijk omdat BOIP niet zelf vast zal gaat stellen of de oorspronkelijke eigenaar zijn of haar rechten op enig moment nog kan laten gelden.

Link naar reactie
  • 0

Het merk staat in het register nog altijd op naam van de inmiddels gefailleerde onderneming, niet op naam van een prive persoon.

 

Ik kan met zoekwerk niet uitvinden wie eigenaar was van de Belgische onderneming, wel wie de curator was die het faillissement heeft afgehandeld vand aar dat het mij logisch leek om daar te beginnen.

 

Als het sluiten van het faillissement inhoud dat alles afgewikkeld is en het beeldmerk niet overgedragen is maar binnen het faillissement is gebleven dan zou je zeggen dat het wel zo netjes van de curator was geweest als hij het merk uit het register had laten halen. Al denk ik eigenlijk dat niemand toen aan de registratie van het merk heeft gedacht en dat dit eventueel een zekere waarde zou kunnen vertegenwoordigen.

 

Aan de hand van jullie opmerkingen denk ik het volgende

 

Het beeldmerk vervalt feitelijk doordat de registratie opgesloten zit in een afgehandeld faillissement.

Het beeldmerk kan door deze onderneming niet meer gebruikt worden in het handelsverkeer en daarmee vervalt eigenlijk de eis dat een merk in het handelsverkeer moet worden gebruikt. Hoewel er een periode van 5 jaar voor staat, wat in dit voorbeeld vanaf faillissement pas 4 jaar is kan het dus ook niet over een jaar alsnog gebruikt worden.

Dus daar kan in het uiterste geval een rechter een uitspraak over doen.

 

 

Eigenlijk zou je denken dat een briefje van de curator naar het boip voor uitschrijving voldoende moet zijn, of beter nog, een overdracht van het beeldmerk naar de ondernemer in kwestie zodat deze het woordmerk kan registreren voor deze klasse.

Of dat laatste uitgevoerd kan worden weet ik niet.

 

 

Vwb de domeinnaam

De nl en be domeinen zijn beide geregistreerd door clubjes die bij verkoop wat geld hopen te verdienen.

Maar dat is geen ramp omdat er nog andere opties zijn van combinatie van merk en activiteit of vestigingsplaats.

 

 

Ik ga maandag als ik tijd heb eerst wel eens het advies van Vossie opvolgen en eens overleggen met het BOIP.

Die zullen wel eens vaker met dit bijltje hakken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.