• 0

Cadeaubonnen en -kaarten innemen van derden

Eind december lopen in heel veel gevallen verschillende cadeaubonnen en -kaarten af. Ook bonnen en kaarten die ik niet standaard accepteer of een overeenkomst mee heb. Nu wil ik in januari daarmee een actie gaan doen, om bij inlevering van een verlopen cadeaubon of kaart, een X-korting te geven op een behandeling. Naast deze cadeaubonnen en/of -kaarten trek ik daarnaast ook de actie breder aan om ook verlopen vouchers van bijv. Groupon, SweetDeal, Groupdeal etc. te accepteren en daarmee een X-korting te geven.

 

Nu is mijn vraag vooral: mag ik zonder overeenkomst met de betreffende uitgever van een bon of kaart (of collega ondernemer) deze bonnen/kaarten/vouchers innemen en de naam van dergelijke bonnen benoemen, zonder dat ik juridische inbreuk maak op rechten of iets dergelijks?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wat wil je er precies mee bereiken? Is het puur promotie, of wil je die tegoedbonnen en dergelijke ook nog ten gelde maken bij de uitgevers ervab?

 

Het zal puur gaan om promotie. Ik zal de bonnen niet ten gelde maken bij de uitgever ervan.

 

Daarnaas zal ik niet een bon innemen op de werkelijke waarde, maar aannemen op een bepaald kortingspercentage, die dan weer afhangt van de bonwaarde.

Link naar reactie
  • 0

 

Je wil de waarde niet incasseren? Dan kun je net zo goed Korting op Kiezelstenen geven. Of Korting voor een Kerstkaart!

 

De verkoper van een kortingsbon incasseert cash voor een nog te leveren prestatie, dus die heeft er vast geen bezwaar tegen om betaald te worden voor een prestatie die jij levert zonder vergoeding.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

@Romano: pas er goed op hoe je dit allemaal administratief verwerkt. Het probleem is dat de bon gezien kan worden als een vorm van betaling. Het is aan jou om wat dan ook te accepteren als een betaling voor een dienst. Als dit waardebonnen van andere leveranciers zijn moet jij dat weten. Je kunt ook betaald worden in goud of wat dan ook. Als je het zo beziet heeft de waardebon gewoon een waarde en heeft het geen effect op de omzet die jij maakt. Je kunt dan niet stellen dat je een korting geeft, je accepteert immers een deel van de betaling in een andere vorm. Dus evenveel omzet, evenveel omzetbelasting alleen minder geld in het handje.

 

Dat is volgens mij niet wat je wilt. Je wilt gewoon een korting geven, dus op de behandeling minder omzet maken en ook minder BTW afdragen. Dat kan natuurlijk, maar als je stelt dat een waardebon met een hogere nominale waarde leidt tot een hogere korting dan stel je dat die waardebonnen voor jou meer waard zijn. En dat kan weer leiden tot de interpretatie dat een deel van jouw rekening gewoon op een andere manier betaald wordt - namelijk in de vorm van waardebonnen van derden.

Dat jij vervolgens stelt dat je niets met die waardebonnen doet is niet relevant. Als ik in goed betaald wordt maakt het immers ook niet uit of ik dat goed vervolgens in de kluis leg of omzet in geld. Het belangrijkste is dat je een prestatie geleverd hebt en dat voor die prestatie betaald wordt.

 

Verder ben ik het helemaal met Twa eens. Je kunt net zo goed kortingen op kerstkaarten geven. Sterker nog, ik denk dat dat veel en veel slimmer is. Het gebeurt mij niet zo vaak dat een waardebon verloopt. Vooral ook omdat dat met bonnen met een nominale waarde niet toegestaan is dat ze net meer geaccepteerd worden. Dat zou betekenen dat ik nooit korting kan krijgen op jouw behandeling, gewoon omdat ik niks laat verlopen. Hierdoor verklein je ook jouw target group. Daarentegen krijgt quasi iedereen wel een kerstkaart. Ik neem aan dat het je bedoeling is om juist nieuwe doelgroepen aan te boren?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Romano: pas er goed op hoe je dit allemaal administratief verwerkt. Het probleem is dat de bon gezien kan worden als een vorm van betaling.

 

Romano heeft het over verlopen bonnen. Kan me voorstellen dat de belastingdienst een geldige bon als waardepapier ziet maar als ze verlopen zijn?

Link naar reactie
  • 0

@Romano: pas er goed op hoe je dit allemaal administratief verwerkt. Het probleem is dat de bon gezien kan worden als een vorm van betaling.

 

Romano heeft het over verlopen bonnen. Kan me voorstellen dat de belastingdienst een geldige bon als waardepapier ziet maar als ze verlopen zijn?

 

Het gaat er om dat hij niet de perceptie wekt dat het om papieren met waarde gaat - ook al zou die waarde enkel voor hem van toepassing zijn. Of de bonnen verlopen zijn doet in het geheel niet ter zake, als hij de suggestie wekt dat hij ze accepteert als betaling ben je er al.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Maar ze worden niet als betaalmiddel geaccepteerd, maar als kortingsbon. Noem maar eens een voorbeeld: een persoon heeft nog een cadeaubon liggen van een sieradenwinkel. Deze bon heeft een waarde van 10 euro. Bij inlevering van deze bon krijgt de klant 10% korting op een behandeling. Dit word in de administratie verwerkt als 10% korting en niet als 10 euro betaling.

 

En zoals Twabla zegt, het zouden net zo goed kerstkaarten kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat er om dat hij niet de perceptie wekt dat het om papieren met waarde gaat - ook al zou die waarde enkel voor hem van toepassing zijn. Of de bonnen verlopen zijn doet in het geheel niet ter zake, als hij de suggestie wekt dat hij ze accepteert als betaling ben je er al.

 

Maar als je dat zo stelt (dacht er nog even over na) dan zou je bij een kortingsbon, waarbij je de perceptie wekt dat het een waarde heeft, niet kunnen afboeken als korting, toch?

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat er om dat hij niet de perceptie wekt dat het om papieren met waarde gaat - ook al zou die waarde enkel voor hem van toepassing zijn. Of de bonnen verlopen zijn doet in het geheel niet ter zake, als hij de suggestie wekt dat hij ze accepteert als betaling ben je er al.

 

Maar als je dat zo stelt (dacht er nog even over na) dan zou je bij een kortingsbon, waarbij je de perceptie wekt dat het een waarde heeft, niet kunnen afboeken als korting, toch?

 

Tenzij die waarde korting is natuurlijk ;)

 

Ik schreef:

@Romano: pas er goed op hoe je dit allemaal administratief verwerkt. Het probleem is dat de bon gezien kan worden als een vorm van betaling.

 

Jij hebt het over bonnen met een nominale waarde - dus geen kortingsbonnen. Het probleem is dat het inzetten van een waardebon (verlopen of niet) gezien kan worden als een betaling en niet als een korting. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar moet in ieder geval goed geadministreerd worden.

Dit kan bijvoorbeeld door de ingeleverde bonnen bij de administratie te bewaren zodat aangetoond is dat je ze nietvoor persoonlijk gebruik ingezet hebt. Bovendien verklaar je hier ook je lagere omzet in januari mee. Enig vermoeden dat er 'onder de tafel' betaald wordt is dan weggenomen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Hebben we het nou over cadeaubonnen (waarvoor dus al betaald is) of kortingsbonnen? De cadeaubon van je concurrent aannemen, draagt direct bij aan zijn of haar bottom-line. Je werkt dan als-het-ware voor je concurrent.

 

maakt toch niet uit.... beiden mag en beiden is niet nieuw in marketingland

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.