• 0

Kosten afsluiten AOV en lijfrente

Fiscalisten,

 

Een vraagje;

Ik ben van plan een AOV verzekering en een lijfrente af te sluiten. Nu heb ik een afspraak gehad met een bedrijf die niet op provisiebasis werkt. Zij rekent eenmalig een bedrag voor haar werkzaamheden.

Voor het afsluiten en regelen stuurt ze me nu eenmaal een factuur wat betekent dat het bedrag wat ik maandelijks betaal voor mijn AOV wat lager ligt omdat er geen fee wordt berekend door een tussenpersoon. Volgens haar scheelt me dit in totaal erg veel geld. Overigens gaf ze me wel aan dat ik 2013 alle tussenpersonen zo te werk gaan.

 

Zij geeft aan dat het bedrag wat ik aan haar betaal aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting. In 2013 zal dit vervallen. Is iemand hier bekent mee?

Ik heb overigens een eenmanszaak.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Voor het afsluiten en regelen stuurt ze me nu eenmaal een factuur wat betekent dat het bedrag wat ik maandelijks betaal voor mijn AOV wat lager ligt omdat er geen fee wordt berekend door een tussenpersoon. Volgens haar scheelt me dit in totaal erg veel geld.

Vaag verhaal, deze tussenpersoon berekent immers juist wel een fee. Op zich logisch, want de kachel moet toch ergens van branden... Vermoedelijk refereert ze aan het oude provisiemodel. Of dat per sé duurder is/was is nog maar de vraag; de fee is in ieder geval een stuk transparanter en de beloning van de tussenpersoon is niet langer meer afhankelijk van de hoogte van jouw premie: daar kon immers een belangenconflict zitten.

 

Overigens gaf ze me wel aan dat ik 2013 alle tussenpersonen zo te werk gaan.

Wettelijk geregeld per 01-01-2013, de meeste (goede) tussenpersonen werken overigens al langer op fee-basis voor inkomensverzekeringen

 

Zij geeft aan dat het bedrag wat ik aan haar betaal aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting. In 2013 zal dit vervallen. Is iemand hier bekent mee?

Ja, is opgenomen in het Regeerakkoord: de advies/onderhoudsvergoeding voor inkomensverzekeringen (AOV, lijfrente) is met ingang van 01-01-2013 niet langer fiscaal aftrekbaar.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen fiscalist maar heb de laatste tijd een aantal AOV aanbieders gesproken. Op commissiebasis mag niet meer vanaf 2013 maar veel aanbieders zijn er alvast vanaf gestapt. Je betaalt dan inderdaad direct voor het advies, selecteren van een passende aanbieder en het opstellen van de maatwerkofferte van de AOV. Zit tussen de 550 en 950 euro bij degenen die ik gesproken heb.

 

Of dat nu zoveel geld scheelt denk ik niet, want de tussenpersonen willen natuurlijk graag net zoveel verdienen. Behalve de eenmalige kosten rekenen de tussenpersonen die ik gesproken heb daarnaast nog een bedrag per jaar, om de verzekering te beheren, vragen te beantwoorden etc. Bij sommigen een vaste prijs (400 euro per jaar), bij sommigen in pakketten van verschillend luxeniveau (van 250 tot 600 euro per jaar) afhankelijk van hoeveel vragen je mag stellen en wat ze verder doen.

 

De advieskosten zijn volgend jaar niet meer aftrekbaar (tenminste, is dat al zeker?) omdat het wordt gezien als een priveaangelegenheid en niet als een zakelijke. Nu is die AOV ook wel voor borging van prive inkomsten, maar in loondienst had je die advieskosten ook niet prive hoeven betalen, dus helemaal eens ben ik het er niet mee. Maar dat terzijde.

 

De tussenpersonen hebben me geen van allen duidelijk maken waarom ik voor hun zou moeten kiezen en waarom hun betaalde advies beter zou zijn dan die van een andere partij.

 

EDIT: Norbert was me voor

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Voor het afsluiten en regelen stuurt ze me nu eenmaal een factuur wat betekent dat het bedrag wat ik maandelijks betaal voor mijn AOV wat lager ligt omdat er geen fee wordt berekend door een tussenpersoon. Volgens haar scheelt me dit in totaal erg veel geld.

Vaag verhaal, deze tussenpersoon berekent immers juist wel een fee. Op zich logisch, want de kachel moet toch ergens van branden... Vermoedelijk refereert ze aan het oude provisiemodel. Of dat per sé duurder is/was is nog maar de vraag; de fee is in ieder geval een stuk transparanter en de beloning van de tussenpersoon is niet langer meer afhankelijk van de hoogte van jouw premie: daar kon immers een belangenconflict zitten.

 

 

Dat bedoel ik ook. Nu betaal ik haar eenmalig een bedrag.

Ze gaf aan dat diverse tussenpersonen werken zonder een factuur te sturen. Deze ontvangen maandelijks een bedrag over de premie die ik betaal.

En dit gaat er dus per 01-01-2013 uit.

Link naar reactie
  • 0

De tussenpersonen hebben me geen van allen duidelijk maken waarom ik voor hun zou moeten kiezen en waarom hun betaalde advies beter zou zijn dan die van een andere partij.

 

Of anders gezegd, hoe behulpzaam ze zijn na het afsluiten van een verzekering via hun kantoor is maar afwachten.

 

Maar... gelukkig is er ook een tussenpersoon die al voor het afsluiten voor nop zijn advies deelt op dit forum. En die, naar nu blijkt, werkt voor een van de kantoren waar ik recent contact mee had.... Dat schept wel vertrouwen voor het betaalde maatwerkadvies dat ik nodig heb. Zo wordt de keuze opeens een stuk makkelijker!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Dat bedoel ik ook. Nu betaal ik haar eenmalig een bedrag.

Dat is voor het advies. Maar ik hoop toch echt voor je dat ze ook een jaarlijks bedrag voor onderhoud en/of schadebegeleiding rekent, want anders heb je straks een duur stuk papier zonder enig onderhoud, advies of begeleiding bij schade. Ik kan je dan 1 ding garanderen: binnen een jaar of 2 - 3 ben je duurder uit dan je ooit geweest zou zijn mét een onderhoudsvergoeding!

 

Of anders gezegd, hoe behulpzaam ze zijn na het afsluiten van een verzekering via hun kantoor is maar afwachten.

Een kantoor dat alleen mikt op de adviesvergoeding is ten dode opgeschreven: geen enkele continuïteit in de klantrelatie, een piramidespel. Zeker een AOV moet onderhoudeb worden, periodiek worden herijkt, de klant geïnformeerd over de stortvloed aan relevante wetgeving over oa beloning, eindleeftijd, indemniteitbeginsel sommenverzekeringen, indexatie, et cetera. En last - but not least - de begeleiding bij schade (waar mogelijk naar keuze: basic of uitgebreid )

 

Maar... gelukkig is er ook een tussenpersoon die al voor het afsluiten voor nop zijn advies deelt op dit forum. En die, naar nu blijkt, werkt voor een van de kantoren waar ik recent contact mee had.... Dat schept wel vertrouwen voor het betaalde maatwerkadvies dat ik nodig heb. Zo wordt de keuze opeens een stuk makkelijker!

Dat is altijd fijn om te lezen ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.