• 0

Algemene voorwaarden informatieplicht via intermediair?

Beste,

 

In overleg met onze boekhouder hebben we een jaar geleden besloten om een boekhoudsoftware pakket af te nemen. Onze boekhouder/intermediair heeft dit voor ons in werking gesteld.

 

Bij het aanmelden bij de leverancier van het pakket is onze intermediair akkoord met de algemene voorwaarden. Vervolgens hebben wij zelf de offerte gekregen zonder algemene voorwaarden. Wij zijn akkoord gegaan met deze offerte. Is hier sprake van informatieplicht, namelijk is het bedrijf verplicht ons de algemene voorwaarden mee te sturen bij deze offerte?

 

Wij hebben na een jaar besloten af te zien van het boekhoudsoftware systeem en hebben dit niet 3 maanden voor aflopen van contractduur aangegeven. Vervolgens is het contract stilzwijgend verlengd met 1 jaar, maar waren wij dus niet direct door de leverancier hiervan op de hoogte gesteld.

 

Aangezien WIJ de gebruiker zijn, had de leverancier dan niet de 'informatieplicht' om direct ONS de algemene voorwaarden te moeten, i.p.v. onze intermediair akkoord te laten gaan bij het aanmelden voor het boekhoudsysteem? Of kan de leverancier er zomaar vanuit gaan dat onze intermediair ons op de hoogte stelt van de algemene voorwaarden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Chris Piano,

 

Het gaat niet zozeer om de vraag of er sprake is van een informatieplicht, maar om de vraag of het akkorderen van de algemene voorwaarden van de leverancier heeft plaatsgevonden op een moment dat deze akkordering van de algemene voorwaarden voldoende in verband staat met de daarop volgende akkordering van de offerte van de leverancier, dus dat gezegd kan worden dat de algemene voorwaarden voor of bij de offerte zijn verstrekt. En of de intermediair namens jouw bedrijf deze heeft geakkordeerd. Ook is van belang of in de offerte is opgenomen dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn.

Bijvoorbeeld:

- als de intermediair de algemene voorwaarden enkel heeft moeten akkorderen om toegang te krijgen tot bepaalde delen van de website, en hij dit op eigen naam heeft gedaan, dan zou het eerder voor de hand liggen om op voorhand (ik ken niet alle details van dit geval op dit moment) te zeggen dat de algemene voorwaarden niet namens jouw bedrijf zijn geakkordeerd en/of niet van toepassing zijn op de door jouw bedrijf later geakkordeerde offerte.

- als de intermediair de bestelling op naam van jouw bedrijf via de website van de leverancier heeft gedaan, en daarbij de algemene voorwaarden heeft moeten akkorderen voor alle overeenkomsten die tot stand komen, en vervolgens de offerte naar jouw bedrijf wordt gestuurd, en jouw bedrijf die akkordeert (en dus een overeenkomst aangaat met de leverancier), dan zou het eerder voor de hand liggen om op voorhand (ik ken niet alle details van dit geval op dit moment) te zeggen dat de algemene voorwaarden wel namens jouw bedrijf zijn geakkordeerd en wel van toepassing zijn op de door jouw bedrijf later geakkordeerde offerte. Voor zover gesteld zou worden dat de intermediair niet bevoegd was om namens jouw bedrijf te handelen en de leverancier zich had moeten vergewissen van diens bevoegdheid denk ik dat jouw bedrijf door akkordering van de offerte reeds heeft aangegeven dat de intermediair kennelijk bevoegd was. Indien de overeenkomst via electronische weg tot stand is gekomen (waar het nu op lijkt, maar wat ook anders kan zijn, en beoordeeld zal moeten worden aan de exacte feiten van het geval) had de leverancier overigens op diens website bij het akkorderen van de algemene voorwaarden wel de mogelijkheid moeten bieden om het document van de algemene voorwaarden op te slaan, bijvoorbeeld middels een pdf bestand. Als dat niet het geval is geweest, dan zijn de algemene voorwaarden niet geldig.

 

Groet,

Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.