• 0

Compensabel verlies bij verkoop aandelen met verlies?

Excuses als mijn vraag hier op de site al beantwoord is, ik heb gezocht en heb niets hierover kunnen vinden.

 

Mijn huidige scenario:

 

Een aandeelhouder/investeerder heeft alle financiering in een BV stopgezet. In het verleden heeft de aandeelhouders de aandelen van een vorige investeerder gekocht. Hier heeft hij 200K EUR voor betaald en heeft zo 51% aandelen in bezit gekregen.

Nu is er een potentiële investeerder dat geïnteresseerd maar niet wilt instappen zolang de huidige aandeelhouder er inzit. Hij wilt met de ondernemer samen verder.

Gezien de bedrijf op het moment niet veel waarde heeft en er een schuld inzit is het aandelenbelang van de aandeelhouder niet veel waard. De aandeelhouder beseft ook dat hij verlies zal maken en wilt minimaal 25% van de koopbedrag van de aandelen ontvangen. Dus 25% van de 200K EUR dat hij voor de aandelen betaald heeft. Argument voor dit is dat hij in geval van een faillissement, 25% als compensabel verlies kan verwachten. En als hij voor een lager bedrag de aandelen weg doet dat deze element vervalt. Hij zou het overigens prima vinden om de aandelen voor 1 cent te verkopen, zolang hij maar de compensabel verlies krijgt.

 

Het lijkt mij dat hij bij verkoop met verlies, ook gewoon een compensabel verlies kan krijgen. Is er iemand die hier ervaring in heeft? Want het zou namelijk zonde zijn als ik hierdoor op een dood spoor beland.

Alvast bedankt!

 

Laatste Bitcoin Koers, op www.bitcoinkoers.net

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

achso

 

Hoe dan ook:

 

Als de dochter BV failliet gaat dan zou er inderdaad een verrekenbaar verlies wegens faillissement zijn. Ik neem aan dat hij de touwtjes in handen heeft om faillissement in te roepen. Zijn BV zou dan nog 25% VPB terugzien van het verlies.

 

Als hij de aandelen gewoon verkoopt met verlies, dan is het een regulier verlies uit deelneming en dat is geen aftrekpost voor zijn BV (geen negatief resultaat binnen de deelnemingsvrijstelling).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Is er dan geen andere manier waarin ik met mijn IP en nieuwe investeerder verder kan?

Bijvoorbeeld alle IP aan een nieuwe BV verkopen, de openstaande schuld daarme uitbetalen (behalve die van de aandeelhouder) en dan de huidige BV rustig laten dood bloeden en met de nieuwe BV verder gaan. Zo krijgt de aandeelhouder zijn compensabel verlies en kan ik verder...

Laatste Bitcoin Koers, op www.bitcoinkoers.net

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.