• 0

BTW van 2x iPad Mini aftrekbaar in eenmanszaak?

Hallo,

 

Graag wil ik een iPad Mini kopen, de tweede van dit jaar, op naam van mijn eenmanszaak.

Ik ben als enige werkzaam in mijn bedrijf; ik heb geen medewerkers.

 

Kan ik het aannemelijk maken voor de belasting om een tweede iPad Mini te kopen binnen een fiscaal jaar?

De aankoop van de eerste iPad Mini was een maand geleden, er zal dus slechts een paar weken tussen de eerste en tweede aanschaf zitten.

Is het mogelijk om de BTW af te trekken of is het beter om de Mini in het volgende fiscale jaar te kopen (en stuit ik dan niet op hetzelfde probleem?).

 

Alvast bedankt!

www.pedicuremotoren.nl, https://electricnailfiles.co.uk, www.rentindicator.com, www.brewto.eu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

lijkt mij een geweldige reden! Voor de zekerheid zal ik ook zorgen dat je 2e ipad mini altijd up-to-date is.... en check de kwaliteit ook een paar keer per week of alles nog functioneert. Heel belangrijk!

 

En misschien kan je nog wat familieleden inschakelen voor deze werkzaamheden... krijg je meteen meewerk-aftrek van de belastingdienst.

 

En misschien wil je verder groeien... test dan meteen je ipads in het buitenland... ik zeg, reisje boeken op kosten van de zaak?

 

Mensen waar zijn we een g'dsnaam mee bezig

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

http://webwereld.nl/nieuws/112662/rtl-moet-3-ton-loonheffing-betalen-over-ipads.html

 

Betreft dan wel een rechtspersoon / personeelsverhouding maar met enige interpretatie ook om te buigen naar een eenmanszaak die 2 Ipad mini’s verstrekt.

 

Met dien verstande dat de eenmanszaak dan een naheffing voor de BTW en IB krijgt ipv loonbelasting.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Haha... en dan krijgen we straks de vraag... "maar een ipad mini is makkelijker om mee te bellen dan normale ipad en heeft maar 16 gb geheugen"

 

Quote ff het artikel

"Mede gelet op het formaat van de iPad, het geheugen van 32 GB en met inachtneming van de vele andere gebruiksmogelijkheden dient de iPad veeleer te worden aangemerkt als kleine computer die mede geschikt is voor verschillende vormen van communicatie", aldus de meervoudige kamer. Het is minder vergelijkbaar met een smartphone. "Zoals eiseres zelf heeft aangegeven is telefoneren met een iPad "moeilijker" dan met een iPhone of BlackBerry."

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Betreft dan wel een rechtspersoon / personeelsverhouding maar met enige interpretatie ook om te buigen naar een eenmanszaak die 2 Ipad mini’s verstrekt.

 

nee hoor.. dat heeft net zoveel met elkaar te maken als leverworst met motorfietsen. ondernemers betalen geen loonbelasting en kunnen dus ook geen naheffing loonbelasting krijgen.

 

 

het enige criterium dat voor ondernemers geldt is het kunnen aantonen van zakelijk gebruik en eventueel zelf een inschatting maken voor privegebruik en dus niet het hele bedrag als kosten op te voeren.

 

Kortom als luspada van mening is dat hij een 2e ipad mini nodig heeft als reserve (ik geloof dat backup in die zin word gebruikt hier) voor als de andere stuk gaat of omdat de batterij maar een halve dag meegaat en hij dus altijd een 2e opgeladen ipad bij zich wil hebben dan is dat zijn vrije keus.

Bij dit soort apparatuur word er wel kritisch gekeken als er meerdere apparaten zijn en geen privegebruik word gecorrigeerd.

 

kortom 2e ipad kan prima zolang deze zakelijk word gebruikt én er een realistisch correctie voor privegebuik is of echt aantoonbaar is dat er alleen maar zakelijk gebruik is.

 

Dat je bij meerdere ipads in een eenmanszaak zonder personeel bij een belastingcontrole vrijwel gegarandeerd gevraagd word om het zakelijk gebruik aan te tonen lijkt me duidelijk, maar dat sluit niet de mogelijkheid uit om meer dan 1 ipad zakelijk te kopen. en het maakt daarbij ook niks uit of het in hetzelfde jaar of in andere jaren is gekocht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Betreft dan wel een rechtspersoon / personeelsverhouding maar met enige interpretatie ook om te buigen naar een eenmanszaak die 2 Ipad mini’s verstrekt.

 

nee hoor.. dat heeft net zoveel met elkaar te maken als leverworst met motorfietsen. ondernemers betalen geen loonbelasting en kunnen dus ook geen naheffing loonbelasting krijgen.

 

 

het enige criterium dat voor ondernemers geldt is het kunnen aantonen van zakelijk gebruik en eventueel zelf een inschatting maken voor privegebruik en dus niet het hele bedrag als kosten op te voeren.

 

Kortom als luspada van mening is dat hij een 2e ipad mini nodig heeft als reserve (ik geloof dat backup in die zin word gebruikt hier) voor als de andere stuk gaat of omdat de batterij maar een halve dag meegaat en hij dus altijd een 2e opgeladen ipad bij zich wil hebben dan is dat zijn vrije keus.

Bij dit soort apparatuur word er wel kritisch gekeken als er meerdere apparaten zijn en geen privegebruik word gecorrigeerd.

 

kortom 2e ipad kan prima zolang deze zakelijk word gebruikt én er een realistisch correctie voor privegebuik is of echt aantoonbaar is dat er alleen maar zakelijk gebruik is.

 

Dat je bij meerdere ipads in een eenmanszaak zonder personeel bij een belastingcontrole vrijwel gegarandeerd gevraagd word om het zakelijk gebruik aan te tonen lijkt me duidelijk, maar dat sluit niet de mogelijkheid uit om meer dan 1 ipad zakelijk te kopen. en het maakt daarbij ook niks uit of het in hetzelfde jaar of in andere jaren is gekocht.

 

 

 

Natuurlijk mag 2 ipads kopen per jaar. wat je mag als eenmanszaak er 100.000 in 1 keer kopen. Gelukkig wel zeg.. je zal maar een display verhuur bedrijf hebben. Of een ipad nodig hebben voor je bedrijfsvoering en je hebt een BACK-UP apparaat nodig.. of ontwikkelaar zijn en jij wil zo testen... allemaal prima. Maar als de vraag (hier) gesteld gaat worden of iets een goede reden is met een dikke vraagteken ......

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.