• 0

BV failliet laten verklaren als 50% aandeelhouder

Ik en mijn zakelijke partner hebben een conflict en ik wil niet meer samenwerken. Mijn partner wil wel verder. Ik zou graag mijn aandelen overdragen voor € 1,-. Op deze manier kan hij alleen verder. Er zitten wat openstaande crediteuren in. Tevens heb ik nog een positieve rekening courant openstaan bij de BV. Deze RC schrijf ik af als verlies voor mijn holding. Mijn partner wil niet meewerken aan deze optie en wil dat alle schulden voldaan worden. Gezien het verleden heb ik er geen vertrouwen meer in en wil er ook geen geld en tijd meer instoppen. Mijn andere optie is de BV failliet te laten verklaren. Dat er geen geld is om alles te betalen is duidelijk. Failliet is voor mij vervelend, omdat ik geld kwijt ben, maar voor mijn partner nog vervelender. Hij is alles kwijt wat in de BV zit en hij kan dan niet meer verder en heeft ook geen geld om opnieuw te beginnen. Kan ik als 50% aandeelhouder een faillissement aanvraag forceren?

 

Mvg,

 

Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als 50% aandeelhouder kun je niet een 'eigen aanvraag faillissement' indienen, want dat moet gebeuren door het bestuur, na opdracht van de vergadering van aandeelhouders.

 

Als schuldeiser kun je natuurlijk wel het faillissement (door een advocaat) aan laten vragen, maar alleen als jou RC vordering een opeisbare vordering is.

Link naar reactie
  • 0

Is er een geldleningovereenkomst gemaakt? Zo ja zou daarin horen te staan wanneer een vordering opeisbaar is.

 

Aangenomen wordt dat de betalingstermijn 30 dagen bedraagt als er geen termijn is afgesproken.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.