• 0

Winkel sluiten ivm workshops??

Beste forumlezers,

 

Omdat ik al tijden loop te twijfelen, wil ik via deze weg graag jullie advies, tips, ideeen en meningen pijlen over het volgende probleem wat ik heb:

 

Ik heb al een tijdje een stoffen/breiwinkel en steeds vaker (vandaag zelfs 2x op 1 dag) krijg ik de vraag: "geef je ook brei/haak/naailes?" (die vraag is geheel terecht want er zijn bijna nergens workshops te volgen in onze gemeente)

 

Mijn antwoord is dan: "dat wil ik heel graag maar weet nog niet hoe of wat"

En dat komt door het volgende. Om genoeg omzet te behalen doe naast de verkoop van producten ook kledingreparaties. Dit echt niet het leukste werk om te doen, maar het is goede opvulling van mijn tijd en het brengt geld in het laatje. Maar liever nog zou ik hiermee stoppen en er iets anders voor in de plaats doen. Bijvoorbeeld breilessen geven.

Waarom doe ik dat dan nog niet? Het zit zo: ik ben een eenmanszaak en op het moment dat ik les geef, wil ik niet steeds de les onderbreken door klanten die met kledingreparaties komen en hiervoor ook nog iets moeten laten afspelden bijv. Een kopende klant is natuurlijk leuk voor mij, maar een storende factor voor degene die les krijgen. Daarom heb ik al zitten denken om de lessen bijv s avonds te doen. Komen er in ieder geval geen klanten aan de deur. Maar ik heb naast mijn zaak ook nog een prive (1 avond in de week is heus niet erg) en daarbij zijn er altijd mensen die liever overdag de workshops doen.

Daarom heb ik zitten denken om de winkel smorgens gesloten te houden voor workshops maar de meeste mensen trekken zich niks aan van afwijkende openingstijden en ik kan deze klanten ook moeilijk buiten laten staan. Ook kan ik de winkel niet "afsluiten" zodat ze niet naar binnen kunnen kijken en ik heb ok niemand die voor mij het stukje verkoop zou kunnrn overnemen....

 

What to do?

 

Toch maar smorgens de winkel dicht, met een uitleg op de deur en de vraag om smiddags terug te komen?

 

Ik hoor graag jullie ervaringen, ideeen, tips, adviezen etc. Hartelijk dank alvast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klanten buiten laten staan als je zichtbaar in de winkel aanwezig bent kun je natuurlijk niet maken - dat geeft meteen een starre uitstraling die je wellicht bij een supermarktketen kunt verwachten als je 2 minuten na sluitingstijd aan komt zetten, maar niet van een kleine zelfstandige.

 

Als je consequent smorgens dicht bent ligt dat wellicht anders, omdat klanten dan ook niet verwachten dat ze terecht kunnen, en ook niet voor niets komen opdraven.

 

Ik weet niet hoe je winkel fysiek in elkaar steekt, maar als je het wilt sluiten voor andere klanten tijdens zo'n cursus lijkt het me toch het handigste als je duidelijk de indruk kunt wekken dat de winkel echt dicht is - in ieder geval geen mensen zichtbaar van buitenaf, en de verlichting aanzienlijk lager dan normaal.

Link naar reactie
  • 0

Dag Mick,

 

Wat leuk dat je zowel belangstelling hebt voor je winkel als voor lessen!

 

Wat suggesties:

- 's avonds lesgeven inderdaad

- overdag lesgeven en investeren in rolgordijnen om de winkel fysiek wat af te sluiten

- overdag lesgeven op een andere lokatie

- tijdens het lesgeven iemand inhuren om klanten te helpen

- lesgeven op maandagochtend als je winkel dan normaal gesproken toch al dicht was

 

In elk geval duidelijk op de deur vermelden op welke vaste dagen de winkel niet open is. Mensen op de stoep laten staan die misschien wel van heinde en verre komen is inderdaad heel vervelend.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De vraag die in mij opkomt is: Wie bepaald wat?

Als de winkel dicht is dan is die toch dicht?

Waarom zou je de klant niet buiten laten staan? Eventueel uitleg geven: we zijn nu dicht maar om 1 uur zijn we open.

Het lijkt me ook dat dit vooral iets is dat moet groeien. Als je dit consequent 3 maanden doet weten de klanten niet beter en komen ze niet meer als je dicht bent.

 

Maar voordat je de winkel elke ochtend dicht doet zou ik kijken naar de aanvraag: Hoeveel mensen willen dit doen, en voor hoe lang? En op welk moment?

Misschien kun je de maandag dicht blijven en dan 2 workshops doen en heb je dan alle behoefte voorzien.

 

Tav kleding reperatie: Kun je dat niet uitbesteden? 1 a 2 personen die dit goed kunnen en leuk vinden doen het werk en jij krijgt 10/20%? Veel winkels werken zo.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Wat een prachtig idee voor het uitbreiden van uw activiteiten.

 

Mijn voorstel is dat als iemand buiten de deur staat, geef hem of haar een hand in de lucht, en laat de partij studenten hun werk doen.

 

Als je een ietsje tijd heeft, kunt u dan uw klant ontmoeten buiten de deur en verklaren wat an der hand is. Als het belangrijk is, u kunt dat per direct behandelen of zeggen kom terug in een uur.

 

Dat geeft respect aan uw bestaande klanten ook. Goed gedaan, hoeft het geen last voor uw studenten.

 

Hope this helps! Moriarty xx

Consistency is the last refuge of the unimaginative.

 

Oscar Wilde

 

English copywriter now in her sixth year here in NL. Apologies for my rubbish Dutch. It is a very hard language to learn.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem niet zo. Gooi gewoon de winkel een dagdeel per week dicht voor workshops. Zet het op je website en op de voordeur en binnen een maand zijn al je klanten er aan gewend. Heb je een (email) klantenbestand? Stuur ze dan allemaal een mail/briefje met de mededeling. Misschien willen ze ook wel aan je workshop deelnemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem niet zo. Gooi gewoon de winkel een dagdeel per week dicht voor workshops. Zet het op je website en op de voordeur en binnen een maand zijn al je klanten er aan gewend. Heb je een (email) klantenbestand? Stuur ze dan allemaal een mail/briefje met de mededeling. Misschien willen ze ook wel aan je workshop deelnemen.

 

Of vooraf aankondigen. Bijvoorbeeld een maand van tevoren een flyer op de deur. Heb je marketing voor je nieuwe dienst én je klanten zijn op de hoogte!

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Denk niet dat dat echt een goed idee is Jamie.

Lijkt mij namelijk dat een stoffen en wol winkel niet echt iets is waar je regelmatig per ongeluk langs loopt. Daar ga je naar op zoek als je ze nodig hebt op een bepaald moment of periode.

Als ik voor een gesloten deur zou komen, in de verwachting dat ze open zijn, ben ik er al klaar mee.

 

Eens dus met de vorige mensen om dit gewoon een vaste dag te laten zijn en dit overal kenbaar te maken.

Men vindt het ook gewoon dat winkels maandags gesloten zijn, dus daarvan zou je idd kunnen zeggen, de eerste maandag van de maand workshopdag, of elke maandag van de even / oneven weten.

Ik denk ook dat je het niet te vaak moet doen, om het verniewend te laten blijven?

Laat dit ook op je kassabonnetjes drukken zou ik zeggen.

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je adviseren om het wekelijks op een avond in je winkel te doen. Heb je geen last van klanten en je kunt naast je workshop ook artikelen uit je winkel verkopen. Dus win-win in dat geval.

Als je het in je workshop ook een beetje slim aanpakt kun je de deelnemers ook een beetje enthousiastmeren voor producten uit je voorraad. Als voorbeeld:

Zelf zou ik bv nooit bij een boerderij kaas gaan halen. Maar als ik voor een rondleiding of workshop op een kaasboerderij ben dan kan ik het toch niet laten om even wat uit de winkel mee te nemen.

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

je zou ook een compromis kunnen overwegen, een kruising tussen bovenstaande; je sluit de zaak voor een aantal ochtenden die je denkt nodig te hebben voor de workshops, en communiceert dat naar je klanten zoals al geadviseerd.

je kan de deur natuurlijk gewoon dicht doen (niet op slot) , maar klanten die er toevallig dan toch zijn laat je gewoon binnen, je helpt ze en je vertelt ze ook de nieuwe openingstijden, ook gelijk een kans om een cursist te werven.

na een tijdje wordt het vanzelf minder en je cursisten zullen er best begrip voor hebben aangezien je toch ook een kleine zelfstandige bent.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ten overvloedde

 

Ik zou ook 's avonds de workshop geven en ondertussen uitkijken naar iemand die overdag een paar uur kan staan in de winkel. Je hebt genoeg contacten kennelijk die de workshop kunnen volgen dus ik zou die als eerste laten weten dat je op zoek bent, dat je niet veel geld eraan kwijt kunt en wie weet krijg je zo aanmeldingen van dames die eerder in een winkel hebben gewerkt.

 

Los het in stappen op:

Wat kun je NU doen

Hoe zou je het over een tijdje willen zien en wat zou je daar aan willen/kunnen doen

 

Je kunt ook de cursisten aangeven dat ze les krijgen tijdens de geopende winkel en dat je weleens weg moet naar de klant die binnen is gekomen. Wanneer ze dit van tevoren weten zullen ze er niet negatief op reageren of ze melden zich voor de workshop 's avonds. Misschien wel TOT je de juiste winkelhulp gevonden hebt.

 

 

WWW.WOMANXYZ.COM

 

De plek voor vrouwen die willen ondernemen. Hulp bij een ondernemingsplan, tips bij een dip of gewoon gratis reclame voor je bedrijf. Log in en blijf op de hoogte!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.