• 0

Verkoopmarge losse thee op Nederlandse markt

Beste allemaal,

 

Ik heb al een aantal berichten van studieopdrachten voorbij zien komen, dit is er echter zeker geen. Ons hele businessplan is uitgewerkt, marketing concept alles is al klaar, distributie is volledig in eigen handen (dus ook local sourcing, en verpakken). De prijs voor de markt hebben we vastgesteld, door naar "vergelijkbare" soorten te kijken, een echte benchmark was lastig.

 

Mijn vraag is echter wat zijn normale marge percentages? Het leveren van het product kan tegen een redelijke prijs, maar als we dan marktconform verkopen (ook naar kwaliteit, waar top kwaliteit word geleverd tegen een redelijke prijs) zal de marge of voor ons als samenwerkende ondernemingen zeer hoog zijn, of de marge voor de Retailer zal >100% zijn. Ik heb geprobeerd iets te vinden, bij groothandels maar eigenlijk bevestigd dit mijn vermoeden dat thee zwaar overpriced wordt door de groothandels.

 

Ik hoop dat iemand mij hier uitsluitsel over kan geven, dit kan ons net de juiste pricing geven die we nodig hebben.

 

Dank voor uw antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Goedemorgen Fremas,

 

Het is ontzettend lastig om hier een goed antwoord op te geven. Standaard marges bestaan namelijk niet. Dit verschilt per branche, product en bedrijf.

 

Zou je kunnen vertellen om wat voor product het gaat en hoe je dit wilt verkopen? Uit de topic titel begrijp ik dat het om thee gaat, maar hoe verkoop je dit? In een geschenkverpakking of in een 'simpel' doosje?

 

Je schrijft dat je het businessplan al uitgewerkt hebt, kun je ons dan vertellen wat jullie bedrijfsidentiteit is? Wat wil je uitstralen naar de consument? Het zal moeilijk zijn om jezelf te positioneren als leverancier van top-kwaliteit als je qua prijs helemaal onderaan in de markt zit.

 

Een antwoord kunnen we je niet geven, omdat elke prijs met een juiste motivatie/beargumentatie goed kan zijn. Maar we kunnen je vast op weg helpen!

 

Tip 1: Als je een leuke marge weet, kijk dan ook of je dit als marge op de verkoop of marge op de inkoop wilt berekenen. Ik zou het eerste adviseren omdat het dan makkelijker is om evt. korting te geven. Je hoeft niet zoveel na te denken :-).

Tip 2: Probeer eens een marktonderzoek te doen onder zo'n 50 potentiële klanten. Een juiste vraagstelling zou kunnen zijn:

"Zou u dit product kopen voor..."

A) 1 à 1,50 Antwoord: Ja of Nee

B) 1,50 à 2,00 Antwoord: Ja of Nee

C) 2,00 à 2,50 ,,, ,,, ,,, etc. etc.

 

Ik denk dat je hiermee belangrijke informatie kunt krijgen. Probeer geen verkooppraatje te houden voordat de vragenlijst wordt ingevuld. Je wilt dat ze hier open-minded instappen zodat je de meest eerlijke antwoorden krijgt.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Er is geen vaste marge te geven. Dat verschilt van product tot product, van merk tot merk. De omloopsnelheid en verkoopprijs van een pakje thee is voor veel speciaalwinkeliers mogelijk niet zo hoog, waardoor een grotere marge nodig is om uit de kosten te komen. Een theespeciaalzaak zal daardoor misschien een marge van 100% op een pakje luxe thee nodig hebben waar een supermarkt op een pakje Pickwick aan een paar procent genoeg heeft. En wat heet overpriced? Iedereen probeert waar mogelijk een boterham te verdienen, zo werkt het nu eenmaal.

 

Het lijkt alsof je bang bent een te grote marge te nemen. Mijn suggestie: probeer eerst eens wat van die thee te verkopen en uit te vinden wat mensen er voor willen betalen en hoeveel ze willen kopen. Dan merk je vanzelf wat er mogelijk is.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een andere uitzicht. Er is geen marge dat kan verwacht - dit is ook uw kans. Wat voor een marge - profit wilt u van maken?

 

Stel dit voor en denk dan aan klanten die wil dit prijs betalen. Natuurlijk hebben ze belangen ook.

 

Als het gaat om een lagere prijs, u heeft dan prolbemen - om dat iedereen doet dat. Binnenkort heeft u dan geen bedrijf om dat mensen kunnen ook goedkoper ... dus stel wat u wilt maken. Stel waarom zo een prijs en de redenen voor. Stel die redenen tegen klanten die die belangrijk vinden - en u heeft dan een campagne voor adverteren.

 

M

Consistency is the last refuge of the unimaginative.

 

Oscar Wilde

 

English copywriter now in her sixth year here in NL. Apologies for my rubbish Dutch. It is a very hard language to learn.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor beide reacties,

 

Ik lees nu ook dat het wat vaag geformuleerd is. We willen thee iets anders benaderen dan het saaie standaard design, thee blaadje en kaneelstokje + een logo. En ook niet zo strak als Simon Levelt, geeft in mij ogen niet weer waar thee voor staat. Het ontspannen lieflijke karakter, traditioneel en gezond.

 

De thee waar we over spreken wordt voor rond de 8 euro per 40g verkocht in andere plekken in de wereld, terwijl de inkoopprijs van non-bio (geheel verpakt etc onder de euro ligt). Ik denk dat het een goed idee is om te kijken naar prijs, met verschillende voorbeelden soort van conjoint analysis begrijp ik?

 

En ik ben een beetje huiverig voor marges van die proportie, het lijkt me niet geheel fair. Maar het is deels inherent aan de risico's die genomen worden door zowel ons als de retailer. We hadden een mark-up van 70% voor retailers in gedachte; buiten de paar soorten die nog niet bekend zijn, willen we ook Camille als oude bekende doen.

 

Wat betreft pricing, ben ik uiteindelijk er voorstander van dat iedereen in de keten een gedegen winstneming zal nemen. In mijn optiek heeft dat alles te maken met duurzaam. Door de zware concurrentie is dat nu alleen nog zeer lastig te verwezenlijken.

 

Wederom dank voor uw reacties.

Link naar reactie
  • 0

@ Moriarty

 

De juiste soort klant targetten lijkt me verstandig, en het niet weten van een marge is een voordeel. Maar aangezien ik geen ervaring heb in Sales, maakt dit mijn onderhandeling met winkels lastig. Groothandel blijft te veel kleven en distributie van onze kant is perfect geregeld.

 

@ Rest

 

De time to market hoeft niet zo lang te zijn, levering kan snel geschieden. Een duidelijke identiteit lijkt mij dan belangrijk, onderscheidend op Design (aantrekking in de winkel), en daarna smaak en kwaliteit (om de klant te behouden). De risico's zijn relatief laag, maar zie ik hier iets over het hoofd? Website, Image, Focus op klanten, distributie is geregeld.. Alleen de pricing, smaak hebben we al getoetst, waaronder een winkel waar mensen zeer tevreden waren over de smaak.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat als de markt druk is, de bedoeling is dat is er geld te verdienen.

 

Met een betere dienst of een betere kwaliteit - of beter adverteren heeft u dan een kans.

 

Voor inzicht in de markt u kunt een "matrix" oprichten op een spreadsheet. Dit is in de manier van Howie Jacobson's "Checkmate Matrix"*

 

U heeft kolommen met "Merk" "Onderscheid" "Tagline" "Kleur" "Variant" "Bio/Non-bio" "Andere" en zo veel als je van kan denken. U bent de expert, niet ik!

 

Doe dit voor alle concurrenten die u van kunnen denken. Met dit kunt u dan zien wat voor vakken zijn NIET behandeld!

 

Hulpt dat?? M xx

 

*U kunt dit vinden op pagina 145 van Google Adwords For Dummies

Consistency is the last refuge of the unimaginative.

 

Oscar Wilde

 

English copywriter now in her sixth year here in NL. Apologies for my rubbish Dutch. It is a very hard language to learn.

Link naar reactie
  • 0

Alleen de pricing, smaak hebben we al getoetst, waaronder een winkel waar mensen zeer tevreden waren over de smaak.

je hebt al getest in een winkel, vraag de (ervaren) thee winkelier welke marges hij/zij nodig heeft?

 

bij ons is thee (zakjes) enkel bijverkoop en durf niet te zeggen hoe de groothandelsmarges liggen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

De smaak slaat in iedergeval aan, niet iedereen was even enthousiast, maar 95% van de ondervraagden wel. Via de groothandel verkoopprijzen opgevraagd aan winkelier, toch maar weinig discount vanaf de kant van de groothandel. De winkelier moet toch een hoop speciale thee verkopen willen ze er iets mee verdienen.

 

We mikken daarbij niet op grote aantallen, het is in feite een risico spreiding voor sommige producten die al aangeboden worden in andere landen. Zeker met de economische situatie in zuid-europese landen is er gekozen om hier de markt te verkennen. Daar zijn wij nu mee bezig, een leerprocess aangezien dit de studie in praktijk brengen is met gering risico.

 

Aangezien wij lerende zijn vraag ik me af hoe de marges liggen, en wat je kan vragen. Hoeveel winst je zelf kunt nemen. Uiteindelijk is het idee om een duurzamere keten op te richten, waar transparantie voorop staat. Met name de boeren en leveranciers in de economisch zwakke regio moeten er van kunnen profiteren. Niet alleen wij.

Link naar reactie
  • 0

Gaat dit over 'losse' thee? Kan iemand dan de kop aanpassen?

 

 

Ik hoop dat iemand mij hier uitsluitsel over kan geven, dit kan ons net de juiste pricing geven die we nodig hebben.

 

 

Heb je al eens met één retailer gepraat, één buyer van koffie en thee?

 

Kijk eens bij LaPlace, die verkopen tegenwoordig ook hagelslag en koffie.

 

Waarom wil je perse losse thee verkopen? Dan kom je in de bulkhoek terecht en dus automatisch aan de lage prijzenkant. Bovendien komt het de kwaliteit niet ten goede, tenzij je snelle omloop hebt. Met verpaking kan je branden.

 

Thee is licht, dus een prima product voor webverkoop. Je kan merkpositie innemen door je thee in milieuvriendelijke theezakjes (in een sigarenkist) aan te bieden aan geselecteerde horeca. Zo promoot Heinz zijn ketchup!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom wil je perse losse thee verkopen? Dan kom je in de bulkhoek terecht en dus automatisch aan de lage prijzenkant.

 

 

Lijkt me niet. Als je goede thee wilt drinken kom je bij winkels als Simon Levelt, en daar is thee heel erg duur. In de supermarkt verkopen ze helemaal geen thee, alleen zakjes met theegruis, en bloemetjes- en frutseltjes thee. Voor koffie geldt dat in iets mindere mate, in de supermarkt verkopen ze nog wel goede koffiebonen, al is de keuze zeer beperkt. En bij Levelt of Brandmeester betaal je bijna het dubbele van wat je in de supermarkt betaalt.

 

Ik drink nooit thee, koop wel 's losse thee voor bezoek en zo, maar ik denk zeker dat er een markt is voor thee die betaalbaar is, en goed. Zeker als je keuze in soorten hebt. Ik denk ook als je de marge niet te hoog maakt, dat je dan heel goed op prijs kunt concurreren met de speciaalzaken die er nu zijn, en op kwaliteit met de supermarkten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je goede thee wilt drinken kom je bij winkels als Simon Levelt, en daar is thee heel erg duur.

 

Bel eens met Mikkel en ontdek dat ze hun eigen inkoop al direct geregeld hebben.

 

 

In de supermarkt verkopen ze helemaal geen thee, alleen zakjes met theegruis, en bloemetjes- en frutseltjes thee. <...> Ik denk ook als je de marge niet te hoog maakt, dat je dan heel goed op prijs kunt concurreren met de speciaalzaken die er nu zijn, en op kwaliteit met de supermarkten.

 

En die willen geen betere kwaliteit voor een gruisinkoopprijs?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien is de naam Thee wat misleidend, het gaat hier om Kruidenthee (de markt voor thee, zoals we die kennen uit China is lastig en concurrentie vanuit de hoek Simon Levelt, theemaas etc is erg groot)

 

Goede kwaliteit thee verkoop voor een losse 50g rond de 7 a 8 euro als deze wat zeldzamer zijn, hogere prijzen zijn mogelijk. Wij hebben wel zeldzame soorten kruidenthee voor de Nederlandse markt. In iedergeval zijn er 2 die er niet of nauwelijks te vinden zijn, en daarnaast 1 die sporadisch op de markt is. Daarnaast leek het een goed idee om 2 herkendebare soorten Kruidenthee te nemen.

 

In supply chain perspectief zijn deze 6 soorten goed te overzien, makkelijk voor acties daarnaast, en levering is wat dit betreft geen probleem omdat we op de bron zitten zeg maar.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maximale prijs en aanvaardbare marge voor de detaillist hangen nauw samen met omzetsnelheid en ruimtebeslag. Daarnaast kan er ook het assortiment een rol. Bier heeft een hele slechte DPP maar er is geen enkele super die zonder kan.

 

Je hebt al gekeken naar vergelijkbare producten. Het is mijn inschatting dat een detaillist een speciaal product met een redelijke omzetsnelheid 35-50% marge aantrekkelijk vindt. Dat is marge over de netto verkoopprijs inclusief BTW. Voorbeeld: Als iets voor een Euro wordt verkocht dan kan de inkoop dus 50ct ex BTW zijn. Valt de omzetsnelheid tegen dan gaat het product in de uitverkoopbak en uit het assortiment. Als de marge hoger is dan zal de detaillist het product wellicht langer een kans geven.

 

Je zou ook zeker moeten proberen om aandacht (meestal betaald) te krijgen in de magazines die gratis aan klanten worden verstrekt en zeer goed gelezen worden. Maar dat is een heel andere discussie.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Bel eens met Mikkel en ontdek dat ze hun eigen inkoop al direct geregeld hebben.

 

Wat een leuk stuk. Ik kom uit Heemstede/Haarlem, ken die winkel, en mijn zus koopt er vaak koffie voor me, en zij koopt thee voor de hele familie. Mijn moeder was een echte theeleut, die kocht het per kilo, bij levelt, dat verpakten ze dan voor haar in zakjes van een ons zodat het vers bleef.

Ik hou niet van thee, maar als ik thee drink, dan is het een goede Darjeeling van Levelt.

 

En, sorry TS, kruidenthee, nee, niet voor mij :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is de naam Thee wat misleidend, het gaat hier om Kruidenthee (de markt voor thee, zoals we die kennen uit China is lastig en concurrentie vanuit de hoek Simon Levelt, theemaas etc is erg groot)

 

Goede kwaliteit thee verkoop voor een losse 50g rond de 7 a 8 euro als deze wat zeldzamer zijn, hogere prijzen zijn mogelijk. Wij hebben wel zeldzame soorten kruidenthee voor de Nederlandse markt. In iedergeval zijn er 2 die er niet of nauwelijks te vinden zijn, en daarnaast 1 die sporadisch op de markt is. Daarnaast leek het een goed idee om 2 herkendebare soorten Kruidenthee te nemen.

mijn inschatting is wel dat 7 euro aan de hoge kant is, dat zal je dan wel goed moeten vermarkten.

je zou er eventueel een fairtradesausje bij kunnen doen, overwinst terug laten vloeien naar de boeren bijvoorbeeld?

geeft weer extra feelgood bij de bewuste consument.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Theezakjes zijn geen optie, daarbij volgt dit de trend niet en doet het geen recht aan de smaak van ons product.

 

De essentie van die opmerking was dat de aanwezigheid van een product in de horeca werkt als (goedkope) reclame. Vadaar dat Coca-Cola en Chocomel hun eigen kleine flesjes voor een relatief lage prijs beschikbaar stellen aan de horeca. Dat heeft echter alleen zin als je gaat branden en dus voorverpakt verkoopt. Anders is het een bulkaanpak. Maar als je een speciale kruidenthee op de markt wil brengen, kan je ook op het niveau van het product (dus niet het merk) aan promotie denken.

 

Dat is ook van invloed op je marge trouwens, en die van je wederverkoper. Als jij een bulkgoed aanbiedt zonder iets te doen om de verkoop te bevorderen, dan gaat de inkoper de inkoopprijs drukken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat dus om in Nederland moeilijk verkrijgbare kruidenthee, die de detailst zelf moet afwegen, waarvan de smaak in een test de meerderheid van de mensen aanstond. Ik vraag me dan meteen af waarom hij moeilijk verkrijgbaar is?

 

Dan zit je dus in een heel specifieke markt waarbij persoonlijke verkoop, dus het aanprijzen van deze specifieke kruidenthee, belangrijk is. Daar hoort een hoge marge bij voor de detailist en een verkoopverhaal (veel beter dan lekkere smaak) waar zijn klanten op zitten te wachten.

Link naar reactie
  • 0

Het idee is het om in zakjes van 50g te verpakken, mooie branding er om heen etc. Daarnaas targetten we wel een specifieke groep die van thee houd, en die in inzoek laat zien er van te houden. Vrouwen 35-50, 20-35 en mannen 20-35 (ja dit is een van de snelst groeiende groepen). Dan naar wijkindeling kijken hoe het staat met inkomen en familiesituatie (wat ook invloed heeft op de thee verkoop).

 

Wat betreft de afzet we aimen niet et hoog. We hebben een vrij zekere groep, die zou willen kopen maar 6 euro te duur vind, maar voor minder het zeker wil kopen omdat ze thuis missen. Waarom het hier nog niet is, ongelooflijk slechte marketing en grote kloof in cultuur. Ik merk dit extreem erg in het opzetten en uitwerken van ideeen; zij denken in wat werkt in hun land, niet wat in Nederland zou kunnen werken. Het Capo di Tutti Capi idee zit nog sterk in hun karakter.

 

Dank voor de snelle en leuke reacties. Ik vertel er niet zoveel over, omdat degeen waar ik mee samen werk het liever niet heeft. HIj is bang dat iemand het product op de markt wil brengen (?). En pricewise, is het alleen rendabel omdat wij een supplier hebben die de vader is van die jongen.

Link naar reactie
  • 0

Neem aan dat Twabla verkoop via een webshop aanbeveelt. 150 cent zijn de protokosten voor een brief tot 100 gram.

 

Als je de doelgroep scherp inderdaad zo scherp hebt zou een exclusieve webshop met goede branding en reclame via social media zo maar de beste en meest winstgevende keuze kunnen zijn.

De hoge marge kan je gebruiken om de site steeds verder te optimaliseren en eventueel de verzendkosten op je te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Neem aan dat Twabla verkoop via een webshop aanbeveelt. 150 cent zijn de protokosten voor een brief tot 100 gram.

 

In ieder geval als scenario om uit te werken. Kan ook een manier zijn om voet op de markt te zetten. Hoeft niet eens kleinschalig. Maak een deal met een tv-programma in je doelgroep. Een zaal vol huisvrouwen (en mannen) aan de Herbal-T. Order now Betty!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.