• 0

BTW verrekenen van verbouwing binnen een vastgoed CV

Goedemorgen allen,

 

Ik heb een fiscale vraag ten aanzien van de mogelijkheid om BTW te verreken. Situatie is als volgt:

Onze onroerend goed c.v. heeft het economisch eigendom van een pand, waar op de begane grond een horeca gelegenheid is gevestigd. Met deze ondernemer hebben wij een huurcontract afgesloten met een btw belaste huur. (de btw kosten van verbouwing aan dit gedeelte van het pand kunnen wij zodoende verrekenen). Op de 1e verdieping van het pand bevinden zich2 studio’s die worden verhuurd aan studenten; geen btw belaste huur.

Per januari 2013 gaan wij een 2e verdieping realiseren met als doel hier 2 studio’s te bouwen. Het betreft dus een uitbouw bovenop het pand. Nu is mijn vraag of de CV de BTW kosten van de verbouwing mag terugvorderen. Ik ga ervanuit dar de studio’s worden verhuurd aan studenten; geen BTW belaste huur.

Het is mij dus niet duidelijk wat de exacte regels zijn van verrekenen van de BTW. Wordt er fiscaal gekeken naar een CV als geheel; alle BTW ontvangsten samen verreken met alle BTW betalingen of wordt er specifieker gekeken naar het vastgoed in de CV met als stelregel bijvoorbeeld: BTW alleen verrekenen voor dat gedeelte van het vastgoed waar een contract met BTW belaste huur is afgesproken?

 

Ik merk in mijn eigen kring dat de meningen hierover uiteen lopen, dus graag zou ik, indien mogelijk, een eenduidig antwoord krijgen. Als er meer informatie gewenst is, zal ik deze graag geven.

 

Mvgr en bvd,

 

Presto

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Per januari 2013 gaan wij een 2e verdieping realiseren met als doel hier 2 studio’s te bouwen.

............

Ik ga ervanuit dar de studio’s worden verhuurd aan studenten; geen BTW belaste huur.

 

Dag Presto

 

Als het gaat om verhuur van woningen dan is de verhuur onbelast en bestaat er dus ook geen recht van aftrek voorbelasting op de verbouwingskosten.

 

Dat is splitsbaar per gebouwde onroerende zaak of verhuurde ruimte.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.