• 0

overname buitenlandse BV inclusief RC-verhouding

Ik heb een BV met een 100% buitenlandse dochter vergelijkbaar met een limited.

Deze hebben onderlingen een RC-verhouding: de NL BV heeft een schuld aan de buitenlandse entiteit.

De buitenlandse BV verricht nauwelijk activiteiten meer. Het oprichtingskapitaal bedraagt 1 EUR en de Algemene Reserve, cumulatieve winsten over het verleden bijna 500/k.

 

Een collega bedrijf wil nu met een Nederlandse BV de buitenlandse dochter overnemen voor 1 EUR. Hij stelt voor ook de RC-verhouding mee te nemen, dus: zijn NL BV krijgt een schuld en zijn aanstaande buitenlandse dochter de vordering. Hij wil de onderneming weer nieuw leven in blazen en heeft na overname een fiscaal interessante constructie. Immers over de winsten is belasting betaald in het buitenland maar er is nooit dicidend uitgekeerd.

 

Mijn adviseur van de buitenlandse dochter zegt dat bovenstaande prima kan. Maar ik weet het niet, ik zou denken waarom niet, maar toch...

 

Bedankt en groeten,

Vincent

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

OK, dus de buitenlandse vennootschap kan eigenlijk alleen dividend uitkeren als jouw BV de schuld inlost.

 

Nu komt er een koper en die zegt "ik neem de aandelen over tegen de schuld aan de vennootschap". Oftewel:

Hij 'betaalt' (door overname RC) aan jouw NL BV 432K voor een vennootschap die een eigen vermogen heeft van 500K.

 

Dat impliceert een verlies uit deelneming voor jouw BV van 68K. En verliezen zijn door de deelnemingsvrijstelling niet aftrekbaar voor jouw BV.

 

Wat heb je destijds zelf betaald voor de aandelen in de buitenlandse vennootschap?

Dit wetende, kun je nog onderhandelen over de koopsom (richting 500K)?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Joost.

 

Het is exact zoals je stelt, pas wanneer ik aflos kan er dividend betaald worden. Door bronbelasting en bankkosten niet aantrekkelijk.

 

De vennootschap heb ik zelf voor 1 EUR opgericht.

Ik bedenk me dat in bovenstaande nog een stuk OG is opgenomen (afgelopen zomer verkocht) wat voor 62/k in de boeken stond en voor 50/k is verkocht. Daarmee wordt het verschil alweer een stuk kleiner (?).

 

groeten, Vincent

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.