• 0

prive bezitting zakelijk verkopen

Hoi ik heb na een uur zoeken naar een antwoord besloten om dit als nieuwe vraag te posten, alhoewel er veel soortgelijke vragen zijn, maar net anders.

Ik heb iets wat ik prive ooit heb aangekocht en dat wil ik nu verkopen, inmiddels heb ik een eenmanszaak. Moet ik het nu als privepersoon verkopen , dus onder eigen naam en zonder BTW, of kan ik het als ondernemer verkopen?

Indien ik het als zaak verkoop (artikel ik al lang afgeschreven mocht daar sprake van zijn) moet ik er dan 21% BTW over rekenen? Probleem zou namelijk zijn dat we een eindprijs hebben afgeschreven. Dan moet ik wel de BTW afdragen maar ik kan geen BTW als voorbelasting inbrengen.

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Gengar,

 

Je bent ook nog altijd privé persoon hoor. Zaken en producten die niks met je onderneming te maken hebben, mag je rustig privé verkopen. Zolang dit éénmalig activiteiten zijn die ander privé personen ook doen, het verkopen van een meubelstuk waar je op uitgekeken bent bijvoorbeeld, is dat geen enkel probleem.

 

Als je het om één of andere reden toch zakelijk wil doen, moet je het product ook eerst in je zaak inbrengen en waarderen tegen de prijs die het op dat moment waard is. Als je het dan verkoop, dan is dat met btw en wordt je belast op de winst. Er bestaat nog zoiets als de marge regeling, maar als dit iets éénmaligs is, zou ik daar niet aan beginnen.

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

als ik het in zou willen brengen in de zaak, dan zou dit volgens afschrijving toch voor 0 euro zijn? als ik het dan verkoop moet ik er gewoon 21% over afdragen? dan zou ik twee keer btw hebben betaald voor dit artikel, aangezien de verkoopprijs totaalprijs is. Of snap ik het niet? Of kan ik het zakelijk verkopen zonder btw?

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je het percee zakelijk verkopen?

 

Als je het inbrengt, breng je het tegen de waarde in die het stuk op dat moment heeft, je hebt toch nog niks afgeschreven op dit product, die "ander" heeft afgeschreven. Jij en je zaak moet je onderscheiden. Wat betreft 2x btw betalen, dan moet je toch met margeregeling gaan werken, is dat de moeite waard voor het bedrag waar het over gaat? Maar nogmaals, waarom wil je het zakelijk behandelen?

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

dat wil ik niet per se, ik moet alleen een factuur kunnen produceren voor de koper. Als ik het goed begrijp kan ik het beste gewoon onder mijn eigen naam (als particulier) de factuur maken, zonder btw? En dan zou ik het aan moeten geven bij de jaaropgave als inkomsten correct?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.