• 0

Verkoop aandelen na echtscheiding

Sinds 2011 ben ik gescheiden. Ik ben Gezamenlijk bestuurder DGA en beschik over 50% van de aandelen van de Holding. De holding is 50% aandeelhouder van de onderliggende BV's. In de Beschikking van de rechtbank is bepaald dat mijn aandelen gewaardeerd dienen te worden over het jaar waarin de echtscheiding is ingeschreven bij de Burgelijke stand. Vanaf het begin heb ik aangegeven een onafhankelijke accountant te willen. Echter daar werd geen gehoor aan gegeven en de accountant heeft geen verantwoording willen nemen. Ik heb het idee dat de onderneming op papier minder waard is dan in werkelijkheid. Daarnaast hebben ook wij te maken met een flinke recessie. Ben ik verplicht om (conform Bschikking) mijn aandelen te laten waarderen in het jaar waarin de echtscheiding is ingeshreven? Ben ik verplicht om mijn aandelen te verkopen?

De waarde van de onderneming wordt eveneens gewogen door een tweede (onpartijdige) accountant maar die gaat vaak uit van gegevens aangeleverd door "de accountant".

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Yvonne,

 

Je schrijft:

Sinds 2011 ben ik gescheiden. Ik ben Gezamenlijk bestuurder DGA en beschik over 50% van de aandelen van de Holding. De holding is 50% aandeelhouder van de onderliggende BV's.

 

Heeft de holding niet 100% van de aandelen in de onderliggende BV's (dat is namelijk gebruikelijk)?

 

In de Beschikking van de rechtbank is bepaald dat mijn aandelen gewaardeerd dienen te worden over het jaar waarin de echtscheiding is ingeschreven bij de Burgelijke stand. [...] Ben ik verplicht om (conform Bschikking) mijn aandelen te laten waarderen in het jaar waarin de echtscheiding is ingeshreven?

 

Als dat in de echtscheidingsbeschikking zo is bepaald, dan is het jaar waarin de echtscheiding is ingeschreven inderdaad de peildatum voor de waardering.

 

Vanaf het begin heb ik aangegeven een onafhankelijke accountant te willen. Echter daar werd geen gehoor aan gegeven en de accountant heeft geen verantwoording willen nemen. Ik heb het idee dat de onderneming op papier minder waard is dan in werkelijkheid. Daarnaast hebben ook wij te maken met een flinke recessie. [...] De waarde van de onderneming wordt eveneens gewogen door een tweede (onpartijdige) accountant maar die gaat vaak uit van gegevens aangeleverd door "de accountant".

 

Staat er iets in de echtscheidingsbeschikking over degene door wie en de wijze waarop de waardering moet worden uitgevoerd? Een waardering kan het beste door een waarderingsdeskundige worden uitgevoerd (dat kan een accountant zijn maar dat hoeft niet). Waarderingsdeskundigen worden ook wel valuators genoemd - er is in Nederland een instituut voor register valuators (zie http://www.nirv.nl) waar je meer informatie aantreft. Je schrijft dat er aan jouw wens om de waarde door een onafhankelijke accountant te laten bepalen geen gehoor wordt gegeven: wellicht is het tijd om stappen te nemen om jouw - mogelijk gerechtvaardigde - wens af te dwingen.

 

Een waardering is een vaststelling van de waarde van de onderneming. Het gaat daarbij om de waarde van de toekomstige geldstromen in de onderneming waarbij ook rekening wordt gehouden met het risicoprofiel van de onderneming. De waarde van de onderneming is niet gelijk aan het eigen vermogen (de jaarrekening is namelijk slechts een - boekhoudkundige - weergave van de prestaties van de onderneming in het verleden, terwijl bij een waardering juist wordt gekeken naar het potentieel van de onderneming in de toekomst). Jouw observatie dat "de onderneming op papier minder waard is dan in werkelijkheid" kan dus juist zijn.

 

Ben ik verplicht om mijn aandelen te verkopen?

 

Dat hangt van allerlei factoren af: wat staat er in de echtscheidingsbeschikking, was je in gemeenschap van goederen gehuwd of waren er huwelijkse voorwaarden en wat zegt de onderliggende documentatie (statuten holding, aandeelhoudersovereenkomst e.d.). Overigens is het mogelijk dat in deze situatie de onderneming onbestuurbaar wordt met alle schade vandien. In zo'n situatie kan het natuurlijk raadzaam zijn dat een van de ex-echtgenoten zich laat uitkopen, ook als daartoe geen verplichting bestaat. Maar er is meer informatie nodig om hier een goed beeld over te kunnen vormen.

 

Groet,

Caroline Malmberg

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.