• 0

Btw auto Duitsland wel of niet hier aangifte

Beste forumleden,

 

Ik ben nieuw hier op het forum qua registratie maar volg al wel zo een twee jaar veel discussies hier en ben al veel wijs geworden.

 

Ik hoop dat ik hier nu geen domme vraag stel ofdat dit onderwerp al wel specifiek besproken is?! Zoja dan aub verwijderen en dan excuses!!!

 

Ik ben van plan een auto te kopen in Duitsland 6 jaar oud en als goed is wil de verkoper een factuur zonder btw verrekenen wegens intra.comm. Levering. Voor zover is dit wel duidelijk dat dit mogelijk is, het probleem is echter als volgt: moet ik bij de toelating tot Nederland als ik de bpm betaal na keuring ook melding hiervan maken? Ik ga de auto namelijk prive rijden en niet op de zaak maar doe enkel benzine bonnen btw en 19 cent km op einde jaar verrekenen.

 

Dit scheelt toch zo 2000 a 3000 euro aan btw. Normaliter vraagt de douane bij invoer ook niet naar een aankoopfactuur enkel de catalogusprijs als deze in NL direct was ingevoerd en daarvandaan wordt de rest bpm berekend. Immers bij een auto aankoop bij particulier heb je ook geen aankoopbon.

 

Zoja als dit mogelijk is, is dit onrechtmatig? En kan de belastingdienst hier later op terugkomen als een soort van naheffing? Stelt de Duitse overheid op basis van de verkoop ex btw van de Duitse handelaar de NL overheid in kennis stelt hiervan?!

 

De auto wordt dus verder op geen enkele wijze in de Zaak opgenomen.

 

Kortom ik hoop dat hier iemand zit met echt kennis van zaken want dit gaat beetje boven mijn pet:-)

 

Alvast bedankt voor de hulp!!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben van plan een auto te kopen in Duitsland 6 jaar oud en als goed is wil de verkoper een factuur zonder btw verrekenen wegens intra.comm. Levering. Voor zover is dit wel duidelijk dat dit mogelijk is, het probleem is echter als volgt: moet ik bij de toelating tot Nederland als ik de bpm betaal na keuring ook melding hiervan maken?

 

Even terug naar het begin: is dit een intracommunautaire levering? Ga jij de auto ophalen of wordt deze naar jou vervoerd? In het eerste geval lijkt mij geen sprake van een icp maar van gewoon een verkoop in Duitsland en dus belast met Duitse BTW.

Als het een ICP-levering is dan zal de verkoper een aangifte in het kader van ICP doen. Hij meldt dan aan de Duitse fiscus dat er op jouw BTW-nummer goederen zijn geleverd aan Nederland. De Duitse fiscus geeft dat op haar beurt door aan de Nederlandse fiscus.

Jij wordt geacht deze verwerving aan te geven bij jouw aangifte OB onder categorie 4b. Dus de waarde van de auto exclusief BTW en de af te dragen omzetbelasting, in jouw geval is de levering ca. € 14.250,00 en de af te dragen BTW ca. € 3.000,00. Je verhoogt de voorbelasting (5b) met die € 3.000,00 en draagt dus niets af.

Nu is de auto dus wel geëtiketteerd voor de omzetbelasting. Wil je de auto wel zakelijk rijden dn onttrek je hem en geef je die € 3.000,00 op bij categorie 1d. Die € 3.000,00 moet dus gewoon afgedragen worden.

 

De bottom line is dat als je het netjes doet er privé geen voordeel te behalen valt uit BTW. Je zal gewoon BTW moten betalen als je deze auto privé rijdt. Natuurlijk is het wel mogelijk om de auto alleen te etiketteren voor de omzetbeladting. Of dat voordelig is valt zo niet te bepalen.

 

Ik ga de auto namelijk prive rijden en niet op de zaak maar doe enkel benzine bonnen btw en 19 cent km op einde jaar verrekenen.

 

Als je dit wilt doen moet je dus gewoon de BTW afdragen. En heeft de verwerving niets met ondernemen van doen.

 

Dit scheelt toch zo 2000 a 3000 euro aan btw. Normaliter vraagt de douane bij invoer ook niet naar een aankoopfactuur enkel de catalogusprijs als deze in NL direct was ingevoerd en daarvandaan wordt de rest bpm berekend. Immers bij een auto aankoop bij particulier heb je ook geen aankoopbon.

 

Maar deze auto is duidelijk niet van een particulier verworven...

 

Zoja als dit mogelijk is, is dit onrechtmatig? En kan de belastingdienst hier later op terugkomen als een soort van naheffing? Stelt de Duitse overheid op basis van de verkoop ex btw van de Duitse handelaar de NL overheid in kennis stelt hiervan?!

 

Niets stellen, dat gebeurt gewoon. En ja, het is onrechtmatig en ja er kan een naheffing opgelegd worden - en wellicht zelfs een boete. Ik zou er niet aan beginnen.

 

De auto wordt dus verder op geen enkele wijze in de Zaak opgenomen.

 

Dus betaal je BTW. En gezien het verschil tussen Duitse en Nderlandse BTW kun je die beter in Duitsland betalen en de hele ICP vergeten, scheelt toch weer een kleine € 300,00.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste dennis,

 

Heel erg bedankt voor het duidelijke antwoord.

 

Ik dacht even, ik laat de auto leveren onder het btw nummer en dan heb je wel de voordeel dat je een netto prijs betaald...maar als dit wordt doorgegeven aan de fiscus alhier dan weet de fiscus NL ook dat ik een "zakelijke" transactie heb gemaakt en verwacht ook dat de auto zakelijk wordt gereden.

 

Dit wil ik niet want dit is voor mij allemaal tegenwoordig lastig te begrijpen, de auto is dan wel 20.000 euro nu maar heeft een catalogusprijs van 60.000 a 70.000 euro en daar wordt je bijtelling op berekend en dan kan ik deze beter gewoon prive rijden en de 19 cent in rekening brengen etc.

 

nogmaals, bedankt voor de moeite om zo uitgebreid te antwoorden :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.